+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Samsung nx100

Samsung nx100

Just nu har dustin home samsung nx100 med ett medföljande 20/2.8 optik för 2990.
    Är detta något att ha för att fota räkor med eller är det bättre att lägga pengarna på något annat kit?
    Tycker om storleken på samsungen så spegellösa kameror är det jag är inne på just nu.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Man brukar säga: "man får vad man betalar för"
    Och så gäller även i detta fallet!
    Om man jämför den med systemkameror så har den ingen chans...
    Men jämför man den med kompakt kameror så är den inte helt tokig...
    Kan kanske till och med ta hyfsade närbilder...

Det kameran saknar:
    Finns ingen blixt...
    Saknar optiskt öga... så kameran blir lite långsammare...
    Har "bara" 720p i filmupplösning... begränsat till 25min inspelningstid... (liknande med serietagning av bilder...)
    Ciao.se hade lite info om linsen...

Brännvidd: 20 mm
    Bländaröppning: F/2.8
    Minsta apertur: F/22
    Brännvidd motsvarande 35 mm-kamera: 30.8mm
    Närgräns: 17 cm
    Fokuseringsjustering: Automatisk, manuell
    Optisk konstruktion: 4 grupp(er) / 6 del(ar)
    Filterstorlek: 43 mm
    Monteringstyp: Samsung NX
    Funktioner: Icke sfärisk lins

Som vanligt när det gäller att ta foto på räkor och fiskar, så kan man inte få för mycket ljuse...
    En dunderbelysning som lyser ovanför akvariet, eller en slavblixt är ett måste...

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

NX100 är i stort sett en systemkamera.
    Den använder en APS-C sensor, som är lika stor som de flesta instegs systemkameror.

Nackdelen är att Samsung inte har så många objektiv att välja mellan.
    Dock finns det olika adapter som man kan använda för att kunna fotografera med tex nikon eller canon objektiv i manuellt läge.

Guldräka keen-eyeds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Örebro

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis var.Crystal red, Crystal black,
    Snowwhite, KingKong & Tiger
    Caridina cf. babuti:
    var. green
    Neocaridina heteropoda:
    Var. red "körsbär"
    Var. Orange
    Var. Yellow
    Var. Sakura
    Var. Rili
    Neocaridina cf zangiiajiensis:
    Var. white "white pearl"
    Var. Blue "Blue pearl"
    Mina Fiskar:
    L-malar: L006, L038, L046, L128, L129, L134, L168, L174, L201, L204, L206, L239, L333, L340, L411 ancistrus brun, guld + super rot

Corydoras: c. blochi c. concolor, c. sterbai,

Mina snäckor

Anentome helena

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    En dunderbelysning som lyser ovanför akvariet, eller en slavblixt är ett måste...
    Det där kan jag inte hålla med om, klarar mig väldigt bra med akvariebelysning + kamerans inbyggda blixt....

Den jag jämför med just nu är en sony alpha 290. Så man kan säga att jag kollar på instegsvarianter av systemkameror. Förstår att den inte är lika bra som dom dyrare canon och nikon men det är inte riktigt den prisklassen jag letar efter.
    Prisvärd kamera i 3k klassen som har möjlighet att fota räkor är väl det jag tittar efter just nu. Såg att sonyn ligger där men vet inte hur bra den är. kanske kan hitta en canon 1000D i den klassen med.
    Hur står den sig mot sådana kameror med spegel i?

Kan rek www.cyberphoto.se där testar de de flesta kamerorna på marknaden!

Skall man köpa en systemkamera som är avsedd för bra fotografier i ett akvarium, skall man skippa deras standard objektiv.
    Och istället köpa ett riktigt makro objektiv.

Men allt detta... kamera, objektiv, och belysning är ju lite hur petig man är med slutresultatet...
    Är man nöjd med halvbra bilder, så behöver man ju inte lägga en förmögenhet på kamera utrustning....

Guldräka keen-eyeds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Örebro

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis var.Crystal red, Crystal black,
    Snowwhite, KingKong & Tiger
    Caridina cf. babuti:
    var. green
    Neocaridina heteropoda:
    Var. red "körsbär"
    Var. Orange
    Var. Yellow
    Var. Sakura
    Var. Rili
    Neocaridina cf zangiiajiensis:
    Var. white "white pearl"
    Var. Blue "Blue pearl"
    Mina Fiskar:
    L-malar: L006, L038, L046, L128, L129, L134, L168, L174, L201, L204, L206, L239, L333, L340, L411 ancistrus brun, guld + super rot

Corydoras: c. blochi c. concolor, c. sterbai,

Mina snäckor

Anentome helena

Citat Ursprungligen postat av grottbert Visa inlägg
    Den jag jämför med just nu är en sony alpha 290. Så man kan säga att jag kollar på instegsvarianter av systemkameror. Förstår att den inte är lika bra som dom dyrare canon och nikon men det är inte riktigt den prisklassen jag letar efter.
    Prisvärd kamera i 3k klassen som har möjlighet att fota räkor är väl det jag tittar efter just nu. Såg att sonyn ligger där men vet inte hur bra den är. kanske kan hitta en canon 1000D i den klassen med.
    Hur står den sig mot sådana kameror med spegel i?

Lyckas du få tag på en canon 1000D så köp den tycker jag, har själv haft en sån och var nöjd med den under tiden jag hade den

Sen är det inte säkert att man får bra bilder bara för att man har kamerautrustning för en förmögenhet. Ännu viktigare är att lära sig kameran och ev. objektiv om man vill lyckas med att fota

tack för svaren, har fått lite mer att ta in i mitt beslut. Tänkte väl först köpa en billig systemkamera och lära mig grunderna med, lära mig vad som behövs innan man går på dyrare grejer. Säkert lättare att få snygga bilder med dyra grejer men först vill jag lära mig att ta bilder.

Nu är jag mer inne på en nikon d3100 eller en canon 1100d. Ligger inte så farligt mycket högre i pris och verkar bättre.

Undrar dock vad det är för skillnad på nikons objektiv. Vissa kit skickas med AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II och vissa skickas med
    AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR. Någon större skillnad på dessa objektiv?

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av grottbert Visa inlägg
    Nu är jag mer inne på en nikon d3100 eller en canon 1100d. Ligger inte så farligt mycket högre i pris och verkar bättre.

Undrar dock vad det är för skillnad på nikons objektiv. Vissa kit skickas med AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II och vissa skickas med
    AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR. Någon större skillnad på dessa objektiv?
    VR-versionen är med inbyggd bildstabilisator. Kan göra stor skillnad när man fotar utan stativ.

misstänkte att det var så, blir nog ett sådant paket med VR då.
    Vad för objektiv är att föredra när man ska fota t.ex räkor. ett 18-55(som oftast följer med) eller 55-200(som ibland följer med)?
    Är det bättre med större brännvidd för att fota makro?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg