+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: Lådor/boxar att paketera i. TIPS!!?

Lådor/boxar att paketera i. TIPS!!?

Jahapp, efter att posten enl uppgift manglat sönder ett paket med snäckor så började jag fundera..

Snäckorna var skickade i en hårdplastdosa av matlådemodell, i en påse, i en posten-förpackning av M-modell. De försändelser jag själv fått hem av "paket"-modell har aldrig varit trasiga medans jag fått hem trasiga brevmodeller. Kan det vara så att förpackningar i modell "brev" körs i någon slags mördar-sorteringsmaskin, och "paket"-förpackningar hanteras för hand eller av annan slags maskin av den snällare typen?

Så... vart sjutton får man tag på vettiga lådor/boxar att paketera snäckor/räkor i?
    Ni som odlar och säljer massor kanske har något vettigt tips på inköpsställen?

Ett tag kunde jag använda sambos lådor från ett antal extraljus han köpt, men jag kan ju inte be honom att köpa fler extraljus till bilarna för att jag ska kunna använda lådorna

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Jag bygger mina själv. Skär till frigolit och limmar med smältlim. Klär in i kartong. Om jag skickar i brev så tänker jag på att det inte får vara tjockare än 3 cm. Snäckor skickar jag oftast med räkor. Annars i snusdosa i fuktig vadd i ett brev. Brev/paket som är tjockare än 3 cm betraktas som skrymmande och kostar 12kr extra i porto.

Ditt paket kom precis, burken hade läckt så paketet låg i en posten-plastpåse. Ja, du är dålig på att räkna, kom nästa dubbelt så många posthorn, de får plats Tack!
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Skönt att jag räknar dåligt åt fel håll iallafall

Men vad sjutton, jag som tejpat som en galning för att det inte skulle läcka. Hoppas alla klarade sig ändå!
    Det bevisar att jag verkligen måste kolla över mina fraktsätt, inte roligt om allt vatten ska läcka ur, stackars snäckor..

Vart får man tag på frigolit och kartong?

Tjockleken på försändelsen i pris-skillnad bryr jag mig inte om, skickar med rabattfrimärken och då ingår skrymmandeavgiften .

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Senast jag köpte posthornssnäkor fick jag de i en filmburk med våt hushållspapper i.

Jag har inga filmburkar.
    Snusdosor verkar också vara poppis att skicka i, men ingen i mitt hushåll snusar. Iofs har jag bekanta som gör det .

Finns det bra och sämre sorters dosor, rent skickas-mässigt? Finns det någon med dåliga erfarenheter av snusdosor?

Räkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor: blå och lila. Posthorn: rosa, röda. Malaysiska sandsnäckor, Elefantsnäckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Du får köra snusdosorna i diskmaskinen först...

Appropå sorteringen av skrymmande brev på Posten så handsorteras de flesta. Postens sorteringsmaskiner klarar inte av att hantera tjockare brev/försändelser. Men det är ju inte någon garanti för att inte skrymmande brev går sönder, det är ju rätt många både stora och tunga försändelser som går som skrymmande och har man lite otur så går försändelserna sönder.

Jag har en gång fått en snusdosa som var odiskad.. stank snus så fort jag öppnade den. Trodde alla äpplen skulle ha kolat vippen men de levde.

Då måste det ha varit sorteringsmaskinen som mosat min försändelse. Jag ska ha det i åtanke, antingen under 3 cm så sorteringsmaskinen klarar av den, eller en bra bit över 3 cm så det verkligen syns att det är skrymmande och då blir handsorterat. Tack för info!

Fick snäckor i en snusdosa 1 var död den andra klarade sig, men fy fabian vad det luktade! Har skickat snäckor i pillerburkar av plast med skruvlock.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    västmanland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äpplen

Citat Ursprungligen postat av DarkInNight Visa inlägg
    Jag har inga filmburkar.
    Snusdosor verkar också vara poppis att skicka i, men ingen i mitt hushåll snusar. Iofs har jag bekanta som gör det .

Finns det bra och sämre sorters dosor, rent skickas-mässigt? Finns det någon med dåliga erfarenheter av snusdosor?
    De ända som är i dosväg är väll att de måste vara portions snusdosor, för dom med lös snus är i papp, men de borde du ha insett när du sett de

Jag har sett att burkarna varierat, men inte dragit parallellen att lössnus=papp och portion=plast.

Jag har dock fått hem dosor som varit lössnus i... t.ex den som äpplena kom i, den stank så in i helvete.. men äpplena lever ännu.

Jag måste bara hålla med! Mina paket jag skickade senast blev manglade.

Och två leveranser (en med räkor och en med posthorn) blev totalt demolerade. De hade alltså tryckt sönder en låda i hårdplast så att räkornas påse gick sönder. Som tur är hade de en hel del vatten kvar, och alla överlevde.

Men detta är ju pinsamt. Jag tror inte att jag kommer köra på brev igen. Paket får det bli.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag använder snusdosor modell portionssnus i plast till mindre snäckor och Philadelphiaostburkar till större, jag pckar inte med vadd eller hushållspapper utan använder filtervadd i stället, dels blir det lättare = mindre i porto, dels så ligger snäckorna bättre då det blir betydligt mera stötdämpande. Jag blöter vadden och kramar ur den så att den bara är fuktig och packar snäckorna mellan 2 lager, på med lock och sen en plastpåse knuten med hård knut och ovanpå det bubelplast och ett lager tidningar och sen en bit omslagspapper, etikett och frimärken och så iväg, har aldrig hänt något inte ens med alla blomskott jag skickat genom åren!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ja får mina kartonger från jobbet

Räka Theo-As avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Sörmland

Mina snäckor

Äppelsnäckor: Rosa
    Posthorn: Röda, blå, bruna..

Medaljer

Hobbyaffaren kan du köpa småburkar på.. Jag köpte nån reseburk från åhlens, har inte testat att skicka med dom.. men jag tror det ska funka..

Vilken tur jag har som ha omtänksamma polare en polare fick nys om att jag behövde dosor, så han sprang runt i hela vår umgängeskrets, och fick fram 84 (!) tomma snusdosor till mig

INGET mer cigg-paket packandes för mig

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg