+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tips & Råd

Ny medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Red Crystal
    Super Cherry Red

Dvärgrasbora

Mina snäckor

Clithon ( Horn Snäcka )

Tips & Råd

Hej,

Startade för en dryg månad sen upp mitt första Nano där jag nu sen en tid sen har lite invånare.

Snäckor: 2 st Clithon (hornsnäcka tror jag även de kallas?!)

Räkor: 4 st Black Crystal
    4 st Super Cherry Red

Har ett 30 L akvarium med svart grus, en rot, lite sten samt en del mossa och en större planta.

Snäckorna gasar runt som bara den och håller efter algerna, bra fart i dessa.

Räkorna verkar trivas, de har bytt skal. Har sett gamla skal ligga i tanken ett par gånger nu. Antar att man kan ta detta som ett bra tecken på att de trivs?

Det jag undrar nu är lite vad man ska satsa på för typ av fisk om man vill ha detta. Som då kan passa bra med räkorna, och speciellt om nu räkorna skulle föröka sig ( vilket jag hoppas )?

Hur ska jag göra för att få mina räkor att föröka sig, finns det några knep eller så man som nybörjare kan använda sig av för att öka chanserna till detta?

Tacksam för all info jag kan få, då jag är gröngöling på detta med Nanoakvarium och Räkor!

//MvH Sebastian

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

En fisk som går att ha är Dvärgrasbora Boraras maculatus, men det finns en rad andra små firrar i samma familj med ungefär lika storlek, dessa små firrar blir max 2,5cm långa alltså inte större än en vuxen Körsbärsräka, jag har själv Boraras uropthalmoides tillsammans med mina White Pearl och det fungerar utmärkt för mej. Vad du ska tänka på är regeln "Får räkan plats i munnen är fisken för stor" det är en bra regel att gå efter. Mycket mossa är också bra i karet och någon lägre tätare plantering, då har räklingarna också ett bra skydd!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg