+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Någon som har tips angående Dikusar

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Neocaridina: Gula
    Caridina: Blue tiger

Mina snäckor

Posthorn: Rosa, Blåa, Leopard
    Tylomenia sp.

Någon som har tips angående Diskusar

Jag har ett par diskusar som leker regelbundet sen ca 1 månad tillbaka. Leken har redan från första gången resulterat i små bebbar, men nu till problemet, jag har dem i ett sällskaps akvarium. Vet inte om det kanske är det som är problemet men bebbarna försvinner på dag 4 och alltid dag 4 på förmiddagen

Här är en bild jag har tagit idag och här är bebbarna 3 dagar så man hoppas ju....

Ny bild 2.JPG

De små liven simmar över varandra så det ser inte ut att vara så många men jag uppskattar de till närmare hundra stycken.

Tacksam om jag kan få lite tips om vad jag ska göra, flytta dem eller låta dem vara?

Jag har lagt upp en liknade förfrågan på diskusforum men de verkar inte vara så villiga att hjälpa mig där

Mvh Taggen76
    Senast redigerad av taggen76 den 2011-05-18 klockan 13:38.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Har du annan fisk i karet?
    Tetror är grymma på att ta rom och yngel, och just när de är kläckts (efter 3 dygn) är de ganska enkla att norpa...

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Kan vara så som Ansjo skriver, eller så har dom inte lärt sig än och äter upp dom själva, för dom ska ju "hoppa" över till föräldrarna och leva på deras slem ett tag sen är det att börja kläcka artemia om du vill ha några mini discusar.

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Kan vara så som Ansjo skriver, eller så har dom inte lärt sig än och äter upp dom själva, för dom ska ju "hoppa" över till föräldrarna och leva på deras slem ett tag sen är det att börja kläcka artemia om du vill ha några mini discusar.
    Nej några neoner har jag inte, de fiskar som sällskapar är skalarer, apistogamma fire något? pansarmalar och ancitrusar samt två praktbotier och andra diskusar så klart. Det märkliga är att de har klarat sig i precis 4 dagar alltså efter det att de har kläckts....
    MEN nu på morgonen ser jag bebbarna lämna krukan och "hoppar" över till föräldrarana det är så gulligt hoppas de klarar, men det känns inte som man behöver starta någon kläckning ännu av artemia...

Jag hade nog flyttat dem. Skalarerna tar dem annars. Trist att du inte fick svar på diskusforum.se, jag har tyvärr inte sett din tråd där.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

+1 dom är riktigt glupska när det gäller yngel. Och man får ha koll så inte ynglen äter för mycket av slemmet så föräldrarna får sår.

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Citat Ursprungligen postat av Andreas Keller Visa inlägg
    Jag hade nog flyttat dem. Skalarerna tar dem annars. Trist att du inte fick svar på diskusforum.se, jag har tyvärr inte sett din tråd där.
    Ok tack för svaret!!! tänkte se om de klarar sig lite längre nu och sen då flyttar dem vid nästa

Jag vet inte hur aktivt det forumet är men det känns som det inte är många som skriver där, inte som här...Jag kan väl själv inte skryta med att jag är särskilt aktiv där men man försöker ju få lite tips.

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

+1 dom är riktigt glupska när det gäller yngel. Och man får ha koll så inte ynglen äter för mycket av slemmet så föräldrarna får sår.
    Ok tack för det och hur vet man att de äter "för" mycket då När ska man om de klarar sig börja med artemia, efter ett par dagar eller

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Nu är de tyvärr borta men jag han faktiskt ta ett foto på dem även om det var svårt. Bilden är rätt suddig men om man tittar noga så syns två små liv på pannan .
    Tänkte faktiskt först prova om man kunde avskärma en del av karet med blå filter matta innan jag flyttar dem. Har ju inga lediga kar , någon som har någon erfarenhet av det
    bebbar.JPG

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Dom leker igen, dom är lite som scalarer det tar lite tid och lekomgångar innan dom lär sig ta hand om sina yngel. Men om ett par gånger borde du få dom att överleva. Kolla lite på nätet på bilder osv har för mig det syns när dom börjar bli för hungriga. Artemia kan man prova ge dom när du ser att dom har växt så pass att dom kan äta dom. Om du vill dra upp mer yngel så är väl som sagt enklast att flytta avelsparet till ett tomt kar med bara en lekkon där får dom husera själva och det brukar vara enklare att dra upp yngel på så sätt.

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Dom leker igen, dom är lite som scalarer det tar lite tid och lekomgångar innan dom lär sig ta hand om sina yngel. Men om ett par gånger borde du få dom att överleva. Kolla lite på nätet på bilder osv har för mig det syns när dom börjar bli för hungriga. Artemia kan man prova ge dom när du ser att dom har växt så pass att dom kan äta dom. Om du vill dra upp mer yngel så är väl som sagt enklast att flytta avelsparet till ett tomt kar med bara en lekkon där får dom husera själva och det brukar vara enklare att dra upp yngel på så sätt.
    Tack för tipsen Det blir nog till att flytta dem men jag ska nog vänta en lek till och prova skärma av dem. Har som sagt brist på kar.......

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Prova något nytt

Tänkte jag skulle prova något nytt, så jag skärmade av en bit av karet med lite filtermaterial. Får se hur det går. Ynglerna som är där nu är en dag gamla Föräldrarna verkar vara mindre stressade nu än tidigare då de fick köra bort inkräktare hela tiden....

nytt.JPG

Räka Katjas avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Skåne

Mina räkor

Atya Gabonensis, RCS, Amano

Mina snäckor

Thylomania sp yellow, Brotia pagodula, Neritina sp, Mysteriesnegle(Äpplesnäckor), Posthorn, anatome helene.

Så håber jeg det lykkes for dig nu. Diskus er så fasinerende med deres yngelpleje
    Mvh Katja!
    www.bettasite.se

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Mina snäckor

Tylomenia sp.

Citat Ursprungligen postat av Katja Visa inlägg
    Så håber jeg det lykkes for dig nu. Diskus er så fasinerende med deres yngelpleje
    Tack så mycket! Ja visst är de... Det är femte gången de leker nu. Förra gången började de "dia" av föräldrarna men dag fyra var de borta

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Västragötaland

Har du möjligheter att flytta scalarerna låt diskusarna vara i sin hemmiljö så de inte blir störda. De är ju lite känsliga med vattnet och temperatur. Jag hade nog flyttat alla som kunde tänkas ärta bebisar.

Har ju också två diskusar som leker men jag har bara 2 honor så det blir ju bara ägg. Har provat att köpa en ny då och då för att få ett par men jag har haft otur med den nya att de inte äter.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg