+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rena vatten från koppar?

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Amanoräkor (Caridina multidentata)
    Crystal red (Caridina cf. cantonensis)
    Körsbärsräkor (Neocaridina heteropoda)

Mina snäckor

Blå äppelsnäcka

Unhappy Rena vatten från koppar?

Jag har suttit och kikat i massor med trådar nu för att bli klok på vad det är som är galet i mina kar. Mina CR har helt försvunnit, de måste ha dött.

Jag har aldrig haft problem med mitt akvarium förrän vi flyttade till Göteborg. Då plötsligt fick jag alla möjliga problem.

När jag började blondera håret märkte jag efter några veckor att mitt hår blev grönt. Jag har haft kraftigt klorerat vatten förr och vet att det smakar, så min slutsats var att det är för mycket koppar.

Min sambo och värden har bekräftat att vi har höga halter koppar i vattnet. Det är inte så mycket att det är farligt för människor, men uppenbarligen tillräckligt för att ha kål på mina djur.

Min fråga är: Finns det något sätt jag kan få bort kopparn ur vattnet innan jag häller i det i karen?

Jag är verkligen Jättetacksam för svar!!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Åk till Claes Ohlsson eller Jula och köp ett kolfilter, jag har ingen koppar i vattnet i alla fall och har aldrig haft problem med mina kar här, så du har antagilgen gamla kopparrör där du bor, vi har väldigt bra vatten här i Göteborg och kommunen häller inte i en massa klor i vattnet heller. Jag vet ju inte var någonstans du bor här, men jag har bott i Angered, Kortedala, Bergsjön och Länsmansgården och har aldrig haft några problem
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Blå äppelsnäcka

Kan man mäta koppar själv eller måste man skicka in prover? Tänker att det vore bra om man kan kolla om det blir någon skillnad före och efter kolfilter.

Det är husets rör det är fel på, alldeles riktigt. Gamla packningar har jag för mig att värden sa :/

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hmmmm, jag har för mej att det ska finnas ett test för koppar men jag är inte 100% säker på det, du får fråga i en zooaffär
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Neocaridina: Gula
    Caridina: Blue tiger

Mina snäckor

Posthorn: Rosa, Blåa, Leopard
    Tylomenia sp.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Åk till Claes Ohlsson eller Jula och köp ett kolfilter, jag har ingen koppar i vattnet i alla fall och har aldrig haft problem med mina kar här, så du har antagilgen gamla kopparrör där du bor, vi har väldigt bra vatten här i Göteborg och kommunen häller inte i en massa klor i vattnet heller. Jag vet ju inte var någonstans du bor här, men jag har bott i Angered, Kortedala, Bergsjön och Länsmansgården och har aldrig haft några problem
    I detta fallet verkar det vara gamla rör men det kan även bli problem om det är nya rör så återigen "lagom" är bäst

Superräka JWZs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Red crystal, Black crystal, Snow white crystal, Taiwan bees, 50%, White pearl, Macrobrachium Assamense, Amano.

Mina snäckor

Sandsnäckor.

Aktivt kol tar inte bort koppar utan man behöver en "jonbytare".
    Använd kallvatten när du gör vattenbyten(mindre koppar följer med då) och använd rejält med vattenberedningsmedel. Låt gärna vattnet stå en stund innan du använder det. Cu-test finns i välsorterade zoobutiker.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Då har jag inte sett fel på hyllan då, trodde väl att jag sett koppartest!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka Katjas avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Skåne

Mina räkor

Atya Gabonensis, RCS, Amano

Mina snäckor

Thylomania sp yellow, Brotia pagodula, Neritina sp, Mysteriesnegle(Äpplesnäckor), Posthorn, anatome helene.

:(

Jeg havde samme problem, men i badeværelset gik vandet på nogle andre rør og når jeg bruger helt koldt vand, så klarer alle mine snegle og rejer sig. JBL har en cu test tror jeg

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Blå äppelsnäcka

Jag ska hålla utkik efter test så jag kan få rätsida på detta. Jag provar att spola vattnet riktigt länge innan jag tar det, men ska prova det där med kallt vatten nästa gång också. Ingenting har dött (*peppar-peppar*) sedan jag började spola igenom rören ordentligt innan jag tar vatten till akvariet i alla fall, vad det nu kan bero på.

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

På Hornbash så sa Mikaela att hon kunde göra gratis koppartest om man kommer in med lite av sitt vatten.
    Såg inga koppartester där på hyllan, men som sagt om du orkar åka dit så gör dom det åt dig.

You can buy a coppartest.

I have an extra fine kolfilter (0,3 µ) that filters out everything; no copper in the water afterwards now. But a good kolfilter is expensive.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Finns en hel del bra tips ovan. Använd kallvatten och spola ur ledningarna ett tag. Kolfilter hjälper mot koppar också. Ett bra vattenberedningsmedel tar det sista (t ex Easylife eller Tetras Aquasafe). Sant att både JBL och en del andra fabrikat har koppartester, men de brukar ha rätt höga undre gränsvärden och blir då i praktiken värdelösa. Räkorna dör långt innan ens det nedersta värdet i testen ger utslag.
    Nothing happens until something moves (Einstein).

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg