Jag hittade en jättebra liten plastlåda som säljs i 3-pack för 10 kr i min lokala ICA-butik som passar precis till även de stora äpplena om man vill skicka dem med posten.
Jag har skickat halvstora och stora äpplen till några personer nu med denna lilla plastlåda, jag slog in den i gamla reklamblad och tog den till närmaste post-utlämningsstället och bad dem kolla hur mycket porto jag behöver och det blev 24 kr.
Det blev bra för mig (och kunden) då kan jag skicka även de största äpplena för bara 30 kr och då är priset för plastlådan inräknat.
Plast lådan är ganska liten och låg men tillräckligt djup för att det ska räknas som skrymmande post men priset (portot) blev mycket lågt ändå trots allt.
För att locket ska sitta på tillräckligt stabilt tejpade jag fast det i kortsidorna.
Är ni intresserade kan jag fråga min ICA-handlare vad lådorna / märket heter så att ni kan be att få dem i eran ICA-butik med. De ingår i ett sortiment med lite olika matlådor, vispskålar, en liten hink (typ 5 L) och lite annat, i fina glada färger som rosa, lila osv.
Plastlådan är genomskinlig och locket är antingen ljusblått, ljusrosa eller violett.
Jättebra med lite tips om frakt och embalage!![]()
Postens hantering av små paket är ju "lite si och så", så tips på bra och tåliga lådor till vettiga priser är jättebra.
Har du möjligheter att ta en bild och lägga upp?
Jag har också provat skicka snäckor med matlådor a´modell mindre. Det gick ju sådär eftersom posten totalmanglade sönder två stycken...
För lite vatten, för lite tid, för många önskemål
Jo, Posten har ju lite problem att hantera små ömtåliga paket...
Deras egentliga problem är ju att om ett ömtåligt paket hamnar längst ner i postsorteringsbacken och det hamnar många paket ovanpå detta så kan den sammanlagda tyngden bli riktigt stor på det understa paketet. Även om var och ett av de andra paketen i sig inte väger så mycket...
Jag har för mig att Posten hanterar paket upp till 2 kg tillsammans, i så fall skulle det kunna bli så att i en sorteringsbox hos Posten som tar t ex 25 paket som väger 2 kg var så blir tyngden på det understa paketet 48 kg!![]()
Det är kanske inte så konstigt att ett och annat paket blir mosat... Det är alltså jätteviktigt att man ser till att paketera så bra som möjligt för att förhindra att paketen går sönder.
Här har ni en bild på den lilla plastlådan.
Kör med mina Philadelphiaostburkar jag dom fungerar utmärkt!!
Om man postar som brev så är det inte stor risk att någonting händer, jag har både skickat snäckor och växter under många år och har aldrig råkat ut för att något har blivit skadat faktiskt och växter har jag även skickat i modifierade mjölkkartonger utan problem, jag tror att det är var de dumpar brevet som är boven i dramat, de har en brevsäck och en vagn till paket på inlämningsstället![]()
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Ja det är ju klart om man har såna burkar hemma som Philadelphiaburkar osv så är det ju bra att återvinna dem på det sättet, bra och billigt men jag köper nästan aldrig Philadelphiaost och började bli desperat i mina försök att hitta något som var bra att skicka snäckorna med så jag blev jätteglad när jag min ICA-handlare tog in dessa burkar.
Det är ju omöjligt att paketera som icke skrymmande om man ska skicka stora äppelsnäckor.
Små ungar däremot som får plats i en snusdosa är ju lätt att packa säkert som icke skrymmande post.
Jag snusar inte, har inte någon hemma eller i mitt umgänge som snusar heller så jag vet inte hur jag ska få tag på lämpliga små burkar att skicka småbebbarna med...
Philadelphiaost äter jag mycket sällan.
det finns väl alla möjliga olika former och storlekar av hårdplast rör/tuber på Panduro har jag för mig. Sådana man har glitter och liknande. Vet inte om det hjälper dig men.
Hrm, du får sätta ut en bytes-annons. X äpplen mot X tomma snusdodor! Någon måste det ju finnas här på forumet som snusar!
Jag lyckades få tag på några dosor genom min sambos vänner.
Men, det blir ju mer problem med de större snäckorna... fiskfoder-rör?
Jag tror ytterförpackningen är noga om man ska skicka ömtåliga saker. Sådana här kuvert-förp. upplever jag hanteras mer vårdslöst än kartonger.
Jag känner till en person som snusar. Jag ska fråga honom om han kan bistå med snusdosor!![]()
Det är fult att inte ha akvarium.
Bokmärken