+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

mne: Tips fr frakt av ppelsnckor o dyl

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Tips fr frakt av ppelsnckor o dyl

Jag hittade en jttebra liten plastlda som sljs i 3-pack fr 10 kr i min lokala ICA-butik som passar precis till ven de stora pplena om man vill skicka dem med posten.
    Jag har skickat halvstora och stora pplen till ngra personer nu med denna lilla plastlda, jag slog in den i gamla reklamblad och tog den till nrmaste post-utlmningsstllet och bad dem kolla hur mycket porto jag behver och det blev 24 kr.
    Det blev bra fr mig (och kunden) d kan jag skicka ven de strsta pplena fr bara 30 kr och d r priset fr plastldan inrknat.
    Plast ldan r ganska liten och lg men tillrckligt djup fr att det ska rknas som skrymmande post men priset (portot) blev mycket lgt nd trots allt.
    Fr att locket ska sitta p tillrckligt stabilt tejpade jag fast det i kortsidorna.
    r ni intresserade kan jag frga min ICA-handlare vad ldorna / mrket heter s att ni kan be att f dem i eran ICA-butik med. De ingr i ett sortiment med lite olika matldor, vispsklar, en liten hink (typ 5 L) och lite annat, i fina glada frger som rosa, lila osv.
    Plastldan r genomskinlig och locket r antingen ljusbltt, ljusrosa eller violett.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    83

Mina rkor

Krsbr

Mina snckor

ppelsnckor: bl och lila. Posthorn: rosa, rda. Malaysiska sandsnckor, Elefantsnckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Jttebra med lite tips om frakt och embalage!
    Postens hantering av sm paket r ju "lite si och s", s tips p bra och tliga ldor till vettiga priser r jttebra.
    Har du mjligheter att ta en bild och lgga upp?

Jag har ocks provat skicka snckor med matldor amodell mindre. Det gick ju sdr eftersom posten totalmanglade snder tv stycken...
    Fr lite vatten, fr lite tid, fr mnga nskeml

Rkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    83

Mina rkor

Krsbr

Mina snckor

ppelsnckor: bl och lila. Posthorn: rosa, rda. Malaysiska sandsnckor, Elefantsnckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Jo, Posten har ju lite problem att hantera sm mtliga paket...
    Deras egentliga problem r ju att om ett mtligt paket hamnar lngst ner i postsorteringsbacken och det hamnar mnga paket ovanp detta s kan den sammanlagda tyngden bli riktigt stor p det understa paketet. ven om var och ett av de andra paketen i sig inte vger s mycket...

Jag har fr mig att Posten hanterar paket upp till 2 kg tillsammans, i s fall skulle det kunna bli s att i en sorteringsbox hos Posten som tar t ex 25 paket som vger 2 kg var s blir tyngden p det understa paketet 48 kg!

Det r kanske inte s konstigt att ett och annat paket blir mosat... Det r allts jtteviktigt att man ser till att paketera s bra som mjligt fr att frhindra att paketen gr snder.

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Tine Visa inlgg
    Jo, Posten har ju lite problem att hantera sm mtliga paket...
    Deras egentliga problem r ju att om ett mtligt paket hamnar lngst ner i postsorteringsbacken och det hamnar mnga paket ovanp detta s kan den sammanlagda tyngden bli riktigt stor p det understa paketet. ven om var och ett av de andra paketen i sig inte vger s mycket...

Jag har fr mig att Posten hanterar paket upp till 2 kg tillsammans, i s fall skulle det kunna bli s att i en sorteringsbox hos Posten som tar t ex 25 paket som vger 2 kg var s blir tyngden p det understa paketet 48 kg!

Det r kanske inte s konstigt att ett och annat paket blir mosat... Det r allts jtteviktigt att man ser till att paketera s bra som mjligt fr att frhindra att paketen gr snder.

Oh shit, s pass tungt...?!
    Jklar det r ju inte ltt att packa p ett ekonomiskt stt d men kanske man kan frstrka denna lilla plastlda... Den verkade ju bra iaf...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

bild p ldan

Hr har ni en bild p den lilla plastldan.
    Bifogade bilder

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Kr med mina Philadelphiaostburkar jag dom fungerar utmrkt!!
    Om man postar som brev s r det inte stor risk att ngonting hnder, jag har bde skickat snckor och vxter under mnga r och har aldrig rkat ut fr att ngot har blivit skadat faktiskt och vxter har jag ven skickat i modifierade mjlkkartonger utan problem, jag tror att det r var de dumpar brevet som r boven i dramat, de har en brevsck och en vagn till paket p inlmningsstllet
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Om man postar som brev s r det inte stor risk att ngonting hnder, jag har bde skickat snckor och vxter under mnga r och har aldrig rkat ut fr att ngot har blivit skadat faktiskt och vxter har jag ven skickat i modifierade mjlkkartonger utan problem, jag tror att det r var de dumpar brevet som r boven i dramat, de har en brevsck och en vagn till paket p inlmningsstllet
    Ja det r ju klart om man har sna burkar hemma som Philadelphiaburkar osv s r det ju bra att tervinna dem p det sttet, bra och billigt men jag kper nstan aldrig Philadelphiaost och brjade bli desperat i mina frsk att hitta ngot som var bra att skicka snckorna med s jag blev jtteglad nr jag min ICA-handlare tog in dessa burkar.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Ja jag tror det r s man fr gra, paketera s att frsndelsen inte blir skrymmande, utan kan sorteras som vanlig icke-skrymmande post.

Eller paketera riktigt stort med ldor och grejer, som en bra rk-frsndelse.

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av DarkInNight Visa inlgg
    Ja jag tror det r s man fr gra, paketera s att frsndelsen inte blir skrymmande, utan kan sorteras som vanlig icke-skrymmande post.

Eller paketera riktigt stort med ldor och grejer, som en bra rk-frsndelse.
    Det r ju omjligt att paketera som icke skrymmande om man ska skicka stora ppelsnckor.
    Sm ungar dremot som fr plats i en snusdosa r ju ltt att packa skert som icke skrymmande post.
    Jag snusar inte, har inte ngon hemma eller i mitt umgnge som snusar heller s jag vet inte hur jag ska f tag p lmpliga sm burkar att skicka smbebbarna med...
    Philadelphiaost ter jag mycket sllan.

Rkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    80

Mina rkor

Red Cherry, Amano

Mina snckor

Sandsnckor, lila pplen

det finns vl alla mjliga olika former och storlekar av hrdplast rr/tuber p Panduro har jag fr mig. Sdana man har glitter och liknande. Vet inte om det hjlper dig men.

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Muckas Visa inlgg
    det finns vl alla mjliga olika former och storlekar av hrdplast rr/tuber p Panduro har jag fr mig. Sdana man har glitter och liknande. Vet inte om det hjlper dig men.
    Det r sant men jag vill helst slippa kpa rr med glitter fr att kunna skicka mina stora pplen.

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlgg
    Det r sant men jag vill helst slippa kpa rr med glitter fr att kunna skicka mina stora pplen.
    Nej det blir ju inte srskilt lnsamt

Hrm, du fr stta ut en bytes-annons. X pplen mot X tomma snusdodor! Ngon mste det ju finnas hr p forumet som snusar!

Jag lyckades f tag p ngra dosor genom min sambos vnner.
    Men, det blir ju mer problem med de strre snckorna... fiskfoder-rr?

Jag tror ytterfrpackningen r noga om man ska skicka mtliga saker. Sdana hr kuvert-frp. upplever jag hanteras mer vrdslst n kartonger.

Guldrka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    705

Mina rkor

Jag har fr tillfllet inga rkor. Har haft humlerka och gul rka.

Mina snckor

Planorbella duryi - Posthornssncka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsncka ("kanelbulle"))

Jag knner till en person som snusar. Jag ska frga honom om han kan bist med snusdosor!
    Det r fult att inte ha akvarium.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg