+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fråga angående Alger

Räkyngel
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Hälsingland / Östergötland

Mina räkor

Crystal Red

Mina snäckor

Blå Posthorn

Fråga angående Alger

Mitt akvarium har nu varit igång ca 5 veckor. Och det börjar bli en del alger.

Har just nu några Crystal Red och en del Posthorn. Behöver jag skaffa nått mer för att få bort algerna mer effektivt eller ska man bara låta det vara?

Har en 30L kub.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Vilken sorts alger är det?
    Vissa sorter tycker jag bara är dekorativa (undantag framrutan) när det sitter på inredning och baksida.

Räkyngel
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län

Mina räkor

Crystal Red

Mina snäckor

Blå Posthorn

Citat Ursprungligen postat av grottbert Visa inlägg
    Vilken sorts alger är det?
    Vissa sorter tycker jag bara är dekorativa (undantag framrutan) när det sitter på inredning och baksida.
    Hmm, bra fråga. Ingen koll på det alls. Men det är åtminstone två olika (om inte fler). En som är kort och än som har långa "blad/stängler" eller vad man nu ska kalla det. Finns den någon lista med de vanligaste?

För just nu sitter det bara på mossan och på en sten.

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

Spelar det roll vilken typ av alger man har för vilken sorts "städare" man väljer?
    Har de olika snäckorna och räkorna olika preferenser vad gäller alger?

Är det oundvikligt at det dyker upp alger i någon form, även i de mest välskötta akvarierna, eller kan man slippa helt genom att ha så nära "perfekta" förhållanden som möjligt?
    Mitt ca 50 l akvarium har nu varit igång i snart 2 veckor och jag har än så länge sluppit alger, men har heller ännu inga djur i det.

Räkyngel
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län

Mina räkor

Crystal Red

Mina snäckor

Blå Posthorn

Har fortfarande en del problem med alger.

Har planterat några vatten pest för att se om det minskade(Har fått en hel del Posthorns också... jäklar vad dom ynglar av sig). Och det gjorde det. Dock så är det en del kvar.

Kan man åtgärda algerna genom att ha akvarie lampan ingång under färre timmar än det är nu? (12h just nu. 10-22)
    Rummet är upplyst från med sol-ljus och en lampa.

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

www.plantswap.se finns massor att läsa om alger men det viktiga är stabilitet och vissa alger är värre än andra. Solljus är inte bra då du inte vet hur mycket ljus ditt kar får! Minska belysningstiden och försök skärma av solen. Mer snabbväxare som konkurerar med algerna är nog rätt väg att gå.

mvh clas

heter clas på plantswap oxå

Räkrom Bäckss avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Västragötalnds län

Mina räkor

Ny i gemet. Räkor: Cerrys, blue pearl. Crystal black, Crystal red. Kampfisk, Malavi ciklider och malar.

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    www.plantswap.se finns massor att läsa om alger men det viktiga är stabilitet och vissa alger är värre än andra. Solljus är inte bra då du inte vet hur mycket ljus ditt kar får! Minska belysningstiden och försök skärma av solen. Mer snabbväxare som konkurerar med algerna är nog rätt väg att gå.

mvh clas

heter clas på plantswap oxå
    Jag har haft en massa probelm med borstalger i mitt kar.
    Det är inte den bästa placering i rummet. Framför ett fönster och utan bakgrund. Nu skaffade jag lite solfilm från biltema och satte på baksidan och efter det inte ett uns av borstar i baljan. Även andra vanliga alger är det få om

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg