+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Löst aktivtkol i akvariet och eventuella nackdelar?

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

Question Löst aktivtkol i akvariet och eventuella nackdelar?

Jag funderar på om det kan finnas några dåliga effekter av att ha små "korn" av aktiveratkol bland bottensubstratet i ett vanligt akvarium?
    Att det inte är lika effektivt som att ha det i filtret och därmed inte lika kostnadseffektivt förstår jag, men finns det några direkt dåliga följder av det?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Den enda dåliga följden är ju att det efter ett tag slutar ha sin förmåga.. men har man det i bottensubstratet så har man ju inte det till det igentligen är till .

När man har det i filtert så byter man ju ut det regelbundet just för att "sug" förmågan avtar och det kan då släppa ifrån sig en hel del av "ämnena" det fångat upp.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du mossa i karet så är min erfarenhet den att de inte gillar aktivt kol, sen släpper inte kolet ifrån sej något när det är fullt, det slutar bara att ta upp mer skit helt enkelt.
    Torrt kol flyter också väldigt bra, så jag hade nog stoppat det i någonting i så fall.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Jo det kan släppa ifrån sig ämnen när det är fullt... det är därför det är viktigt att byta det regelbundet...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det här ämnet har diskuterats förut och då kom det fram att det inte släpper i från sej något när det är fullt, det slutar bara att ta upp mera, jag kommer inte ihåg i vilken tråd bara.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Mig kvittar det om det diskuterats för eller inte..

Det är bevisat att aktiv kol ska bytas regelbundet helst oftare än till och med tillverkarna rek för att det kan börja "laka" ur ämnen det "fångat" upp...

Anledningen till att vissa sorter inte "klarar sig så bra" med aktiv kol i vattnet är att aktiv kol suger också upp näringen i vattnet och med andra ord får mossorna näringsbrister

Anledningen till att det är bevisat är för att jag snackat med just folk som har lite känsligare fisk för runt 30 tusen kr i sina akvarie och därav har gjort tester som visat att det är viktigt att byta det ofta så att ämnena inte lackas ur när kolen är full.
    Senast redigerad av Majki01 den 2011-05-23 klockan 17:29.

Citat Ursprungligen postat av Muckas Visa inlägg
    Jag funderar på om det kan finnas några dåliga effekter av att ha små "korn" av aktiveratkol bland bottensubstratet i ett vanligt akvarium?
    Att det inte är lika effektivt som att ha det i filtret och därmed inte lika kostnadseffektivt förstår jag, men finns det några direkt dåliga följder av det?

Men det finns inte några dåliga effekter av att ha små korn av det bland bottensubstratet! Är det bara massa små korn som blandat sig med bottensubstratet så kommer det bara va helt blött urlakad kol efter ett tag endå! Alltså inte orsaka några som helst problem

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

Så det är helt enkelt lite onödigt dyrt bottensubstrat. Check

jag tappade i en näve av misstag nämligen och jag funderade på om jag måste orka plocka upp dem igen, men det verkar som jag slipper det då
    Och så var jag lite allmänt nyfiken.

Jag vet att jag är lite sen till diskussionen. Men jag har funderat en del på att använda kol i akvariet. Gör eget av både ben och trä och bambu och lite vad jag känner för. Byggde ett rör för pyrolys på jobbet som jag fyller med det som ska kolas och slänger i vedspisen, så onödigt dyrt vore det inte. Har använt det i mina jordblandningar (terra preta?) med gott resultat eftersom det binder näringsämnen som växterna kan ta av när dom vill ha det. Så min tanke var att blanda kol och rådasand för att göra det lite mörkare och få dom positiva effekterna av kolet (lagra näring och annat).
    Men kol är alltså inte en lika bra idé i vatten som i jord?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg