+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nya krabbor, men fel

Nya krabbor, men fel

Beställde krabbor från imazoo via akvarieaffär. Dels Geosesarma sp Vampyr (behövde hanar) och Geosesarma Vitarm. Såg direkt att något inte stämde när jag hämtade dom. Efter några minuters googling kunde jag se att jag fått G.bicolor (Vampyr) och Lepidothelphusa cognetti. Märkligt att de (Imazoo) inte kan ha bättre koll. Hittade Tyska företag som säljer dessa krabbor med foton under rätt namn.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Tyvärr så blir det allt vanligare att grossister inte har koll. Jag kom i dispyt med akvarieteknik som jag beställde 16 kampfiskar från alla va fel.

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag hämtade mina krabbor på Hornbash i går, jag bestälde Geosesarma sp. de hade inte bicolor, bestälde 4 och fick 2 hannar och 2 honor och rätt sort!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag hämtade mina krabbor på Hornbash i går, jag bestälde Geosesarma sp. de hade inte bicolor, bestälde 4 och fick 2 hannar och 2 honor och rätt sort!

De hade inget handelsnamn? De allra flesta av Geosesarma artena som finns tillgängliga kallas sp + ett handelsnamn tex sp choklad, sp röd jävul, sp vit vampyr m.fl.
    och igen för de som är intresserade, den krabba på Imazoos lista som kallas sp vampyr = G.bicolor.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nej inte mer än att de kallar dem Karneval, men det står som artnamn Geosesarma sp.
    Vad fick du ge för krabborna per st Bengt?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka m00zs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red/Black, Sexy

Mina krabbor

Pompom, mithrax
    Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Nej inte mer än att de kallar dem Karneval, men det står som artnamn Geosesarma sp.
    Vad fick du ge för krabborna per st Bengt?

Från bilderna i din andra tråd så ser dem ut som BengtOs krabbor, dvs vampyr...

vad vär horbash for ställe? Vet du från vilken grossist de beställde ifrån? (det enda hornbash jag hittade var ett byggvaruhuss... horbach :/)
    Imse vimse räka simmar runt i lopp
    Ner kommer håvet plockar räkan opp
    Upp från akvariet o i ett annat sen
    Imse vimse räka simmar runt igen

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av m00z Visa inlägg
    Från bilderna i din andra tråd så ser dem ut som BengtOs krabbor, dvs vampyr...

vad vär horbash for ställe? Vet du från vilken grossist de beställde ifrån? (det enda hornbash jag hittade var ett byggvaruhuss... horbach :/)
    Jag vet att det är samma krabba och Hornbash har en fin akvaristikavdelning bla. deras fiskar kommer från Akvarieteknink.
    Som du redan läst så kallade Imazoo bicolor för Vampyr inte denna, så grossisterna har olika namn på krabborna, skulle tro att bicolor skulle kallas Vampyrkrabba av Akvarieteknik också!

Hur har det gått med dina krabbor, har du fått dem nu och levde dem?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka m00zs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red/Black, Sexy

Mina krabbor

Pompom, mithrax
    Jag har köpta krabbor från imazoo flertal ggr. så jag vet nu efter att har köpt av BengtO att deras vapyrkrabba är Geos. bicolor(blue vapire). ngn borde reda ut alla namn en gng för gott...

Garnelio har inte skickat mina ännu (jag beställe tre sorter och den ena var tydligen slut). De skrev att de kanske skickar nu på måndag men jag skrev ett stort NEJ då d e långhelg nästa vecka!
    Jag frågade oxå hur dem packar krabborna men ej fått svar...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av m00z Visa inlägg
    Jag har köpta krabbor från imazoo flertal ggr. så jag vet nu efter att har köpt av BengtO att deras vapyrkrabba är Geos. bicolor(blue vapire). ngn borde reda ut alla namn en gng för gott...

Garnelio har inte skickat mina ännu (jag beställe tre sorter och den ena var tydligen slut). De skrev att de kanske skickar nu på måndag men jag skrev ett stort NEJ då d e långhelg nästa vecka!
    Jag frågade oxå hur dem packar krabborna men ej fått svar...
    Jag kan berätta hur de packar då jag vet det. Krabborna packas en och en i små pizzasalladsburkar, (modell mindre än de vi får salladen i) med tätslutane lock, alla bukarna stopas sedan på varandra i dubbla plastpåsar som var och en är förseglad med en sån där klammer som sitter på köttkorvarna, plastpåsarna med krabbor packas sedan i en rymlig låda med halm och på toppen plaserar de en frigolitskiva, sen tejpas den igen adresseras och skickas med posten.
    Så då vet du det och de skickar bara måndagar men de är inte på uthämtningsstället förens på fredagen möjligen med lite tur torsdag eftermidag.

Glömde skriva att de lägger en bit skumgummi i burken.

På engelska kallas båda vampyrkrabba verkar det som, i alla fall så finns det ingen som kallas Carnival

Jag kommer nog att beställa bicolor om jag har pengar så det räcker genom min zooaffär från Imazzo, men jag får alltså använda namnet Vampyr
    Senast redigerad av Peckoltia den 2011-05-27 klockan 11:45.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka m00zs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red/Black, Sexy

Mina krabbor

Pompom, mithrax
    jo... därför frågade jag för att se om dem kan packa på ngt bättre sätt.

ger Garnelio ut ngn tracking nr? typ kollinr? packet från tyskland brukar komma inom 2-3 dagar. enligt postens kundservice, om man har trackingnr så kan man ju se när packetet kommer lagret och ringa till dem och fråga om chaffeuren kan droppa förbi med packetet när dem ändå är ute och kör, så slipper man sitta o vänta på en avi, om det var så i ditt fall?
    Senast redigerad av m00z den 2011-05-27 klockan 12:38.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag hade inget tracingnr, bara ett nummer som inte gick att spåra ens som började med DPD eller något liknande som står för den tyska posten, jag gjorde sökningar och till och med ringde posten men fick inget napp alls, jag fick vackert vänta på den eländiga avin!!
    Hade jag fått kollinr så hade jag kunnat söka och hämta ut dem tidigare då hade de kanske levt idag också, ska jag handla av dem någon mer gång så åker jag hellre ner och handlar i deras butik i Mannheim, jag har en av mina väninnor där, men nu går det ju tydligen att få tag i krabbor här bara det att det är svårt att veta att man får rätt från Imazzo, Akvarieteknik är en annan sak då de har namn och bild på djuret och deras sida kan man ju logga in som gäst på och kolla själv
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg