+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Landlevande jättesnäckor

Räkrom
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Älvsborg

Landlevande jättesnäckor

Då jag tror att det finns ett intresse även för landlevande mollusker bland forumsmedlemmarna så erbjuder jag här några spännande arter att pröva. Allmänt skötselråd:

Achatina sp. "African Giant Land snail"

Släktnamn: Achatina
    Lokalitet: Afrika med omnejd (har även spridits till andra delar i världen)
    Storlek: Den största landlevande snäckan i världen, Achatina achatina kan nå en skallängd över 20cm!
    Fortplantning:. Hermafrodit (tvåkönad).
    Foder: Grönsaker (obesprutade!),Romansallad,maskrosor,hampfrö
    (malda) fiskfoderflingor m.m.. Undvik spenat som bryter ned kalcium och
    aldrig pasta som till och med kan döda dem. OBS! tillför kalk! Då snäckan
    behöver kalcium för sin skalbildning så är det bra att tillföra extra kalk
    utöver det som fodret ger för att vara säker på att de får den mängd de
    behöver. Ett smidigt sätt är att lägga i ett sepiaskal som ofta säljs till burfåglar
    och låta snäckorna gnaga på detta.
    Skötsel: Hålls lämpligen i ett, akvarium, Petbox eller annan lämplig behållare med god
    insyn. 20 – 30 C. Det är viktigare med bra bottenyta än höjd då snäckorna annars kan falla och skada
    skalet.Lämpligt bottenmaterial är 1dm ogödslad torv eller jord och detta toppat med halvförmultnade löv. Håll alltid substratet fuktigt men inte drypande blött (olika arter kan ha olika preferens). Försök att göra rent ngn. gång i veckan (bottensub behövs ej byta lika ofta) och byt foder dagligen då bakterier frodas i en varm och fuktig miljö.

"Guldsnäcka ", Achatina iredalei
    Mycket vacker snäcka ur Achatina släktet (där för övrigt även världens största landlevande snäcka finns) och blir som vuxen 7 - 10cm (runt 3-4cm just nu). Har en vacker "gyllene" färg och är mycket ovanlig på så vis att den föder levande ungar!
    Undjur 3-4cm 60:-/st, minimum 2st. OBS, begr. antal kvar!

Jättelandsnäcka, Achatina albopicta (Kenya)
    Ovanlig och snygg snäcka med vackert marmorerat skal.
    ungdjur 3-4cm, 90:-/st, minimum 2st.

Jättelandsnäcka, Achatina fulica var. rodatzi
    Vacker form av A fulica med jämnfärgade, gula skal.
    ungdjur ca. 3cm 50:-/st, minimum 2st

Limicolaria flammea "Apricot, Red flame, Dark flame"
    Inte fullt så stor art som Achatina släktet men ursnygga! hålls även på liknande vis. Erbjuds i tre färgmorpher. Fritt val av färg i mån av tillgång.
    adulta, könsmogna exemplar 150:-/st. Begränsat antal!

Djuren går fint att skicka under denna tiden på året. Vid intresse kontakta.
    joakim.einarsson@telia.com, 0735- 266 791

Mvh/Jocke "Pinnen"

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Kul med landsnäckor
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Nej men hej Pinnen, har du hittat hit! Välkommen!

Här finns absolut de som är intresserade av landsnäckor med!

Tar du med några till Lidköping 2 juli?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har också landsnäckor, jag har Achatina reticulata var. albino och Limicolaria flamea den mörka!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Älvsborg

Vad roligt med så snabbt gensvar!Självklart blir det snäckor med till Lidköping Christina, både A albopicta (superläckra skal!) och A fulica var. rodatzi börjar dra iväg rejält i strl, de största ligger runt 5-6cm just nu.

Hdsl/Jocke

Räkrom
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Älvsborg

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag har också landsnäckor, jag har Achatina reticulata var. albino och Limicolaria flamea den mörka!!
    Båda två arterna är kanongranna! Det L flammea ev. skulle sakna i strl. gentemot "jättarna" tar den lätt igen med sin fantastiska skalteckning. Just nu finns det kvar 2st "Apricot", 2st "Dark flame" och 3st "Red flame". samtliga adulta, könsmogna djur. Då den som sagt är lite mer moderat i sin storlek så skulle den passa ypperligt i en "Nano miljö". Det har dessutom aldrig funnits sä mycket olika alternativ som det gör nu (både teknik och inredning) när det gäller att skapa en så attraktiv sådan som möjligt.

Jag är sugen som in i på två reticulata.. Fast tyvärr är det ju knappt om pengar, samtidigt som man vill ha de största exemplaren

Räkrom
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Älvsborg

Jag kan även tänka mig att byta mot snäckor (Tylomelania sp.) och räkor!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Pinnen72 Visa inlägg
    Båda två arterna är kanongranna! Det L flammea ev. skulle sakna i strl. gentemot "jättarna" tar den lätt igen med sin fantastiska skalteckning. Just nu finns det kvar 2st "Apricot", 2st "Dark flame" och 3st "Red flame". samtliga adulta, könsmogna djur. Då den som sagt är lite mer moderat i sin storlek så skulle den passa ypperligt i en "Nano miljö". Det har dessutom aldrig funnits sä mycket olika alternativ som det gör nu (både teknik och inredning) när det gäller att skapa en så attraktiv sådan som möjligt.
    Ja visst är dom jag är jätteförälskad i båda arterna, men det finns flera vackra snäckor som man vill ha, men man måste ju hellst ha plats också, annars får man slänga ut sängen eller något!!

Dynamitella om du kan vänta lite så kommer mina reticulator att lägga ägg och när de är kläckta så har jag bebisar att sälja!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkrom
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Älvsborg

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Ja visst är dom jag är jätteförälskad i båda arterna, men det finns flera vackra snäckor som man vill ha, men man måste ju hellst ha plats också, annars får man slänga ut sängen eller något!!

Dynamitella om du kan vänta lite så kommer mina reticulator att lägga ägg och när de är kläckta så har jag bebisar att sälja!!
    En loftsäng kan rymma en hel akvarieställning inunder...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hmmmm, ingen dum idé Pinnen, problemet blir bara att ta sej upp och ner från sängen och jag är inte så vig längre tyvärr då jag har en muskelsjukdom, men man får väl gnugga hjärncellerna lite så får jag se om jag kan komma på en lösning, annars får jag ha de jag har helt enkelt!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg