+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kardinaler (alt. andra sulawesiräkor) med Pmdd?

Räkyngel kladdkakas avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Snow White, körsbär, amano

Kardinaler (alt. andra sulawesiräkor) med Pmdd?

Kan ju börja med att säga att jag inte planerar att införskaffa några kardinaler i nuläget,
    men jag är helt klart sugen på att prova någon gång längre fram i någon kommande burk

Är det som jag befarar så att det inte är möjligt att hålla dessa i ett akvarium inriktat på mycket växtlighet, eftersom de är känsliga för kväveföreningar? För jag antar att de inte tål Pmdd/näring nåt vidare?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Finns dock inte mycket växter som trivs i den värmen dessa räkor ska ha. Så pmdd är helt lönlöst. Jag har aldrig testat med pmdd i ett kar med kardinaler och lär aldrig göra efter som crystal räkor är känsliga mot det och kardinaler är känsligare än crystal.

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Bara att hålla med majk, jag tog död på i princip alla växter jag körde med kardinalerna. Värmen tog knäcken på dem
    There be shrimp!

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Jag har dock lyckats rätt bra med växter i 28-gradigt förut iaf (gäller bara att tänka på vad man väljer för sorter då), så just det hindret oroar jag mig inte så mycket över.

Men aa... jag antar att det inte är så många som vågat prova med pmdd med sulawesi-invånare så det är svårt att veta?

Tror tyvärr inte någon e dum nog till att testa.. Det är för vackra djur för att offra sådär.
    PMDD kör du i kar med behov av det,, och mig veterligen så satsar man antingen på växter eller på kardinaler. kardinaler i sig lever inte bland växter.. mycket sten grottor samt högt ph och hög temp.
    Det är inte det ultimala för växter faktiskt!

Därför man får tänka innan antingen vill man ha en biotop för djuren eller en för växterna.. och just i kardinaler så tillhör inte växter biotopen.

Och självklart fungerar det med växter men det är också lite tåligare växter som jag aldrig upplevt hos någon verken privat eller på internet som har haft en brist och behövet behov av PMDD .

Jag argumenterar mycket MED pmdd! Efter som jag kör det i alla mina kar samt co2. förutom kardinal karet.
    Men just i kardinal kar så är jag personligen helt emot allt vad kemikalier heter

Men detta är bara min åsikt
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

då vet jag vilka räkor jag inte skall testa då

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Jag antar att jag blir hoppfull i onödan bara för att jag verkar få ganska mycket att trivas även om det egentligen inte 'borde' det (ex chokladgurami i pH 8 - hade en som simma med rom i munnen efter nån vecka ändå). Och just nu har jag bland annat Crystal Black i en räk/växtburk med både Pmdd och Easycarbo. (Och nej, jag är inte för att man ska hålla diverse djur under onaturliga förutsättningar, utan jag tror helt enkelt att balans i karet och glada växter kan uppväga mycket. Men självklart är det bästa att ha så naturliga förutsättningar som möjligt för invånarna OCH bra balans).

Men som sagt planerar jag inte att 'testa' mig fram med några sulawesi över huvudtaget, det är därför jag frågar så jag kan förbereda mig på vad de kan innebära för typ av kar den dagen jag vill prova

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej!

Om du får växterna att trivas vid hög temperatur så kanske det går bra med kardinaler där i. När det gäller näring skulle jag vara försiktig och min känsla är att man nog ska låta bli. Men en svag dos näring som en ordentlig växtmassa klipper direkt kanske fungerar, skulle vara intressant att veta i alla fall.

Jag har ganska många kardinaler som förökar sig bra och jag kör med enbart flytväxter. Till och med andmat har svårt med sin tillväxt så jag antar att näringsnivån är låg i karet.
    Generellt gillar jag idén att testa saker själv för att få veta dock får man vara beredd på att det kan gå åt pipan. Självklart ska man ta åt sig andras råd och undvika riktiga grovmissar. Men har inte läst/hört om nån som satt upp ett kardinalkar med mycket växter. Tror det är viktigt att alla växter verkligen trivs och växer ordentligt och att balansen i karet är ordentligt etablerad innan några räkor åker i. En brasklapp är att de är ganska blyga och risken finns att de inte syns så mycket i djungeln.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg