+ Svara på ämne
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 40

Ämne: Hjälp att välja systemkamera

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlägg
    Tackar!!!!

Min gamla systemkamera som jag har kvar heter Canon EOS 300 och är en analog kamera. Den har det objektiv som medföljde, samt en extern blixt som heter Sunpak B 3600 AF. Både kameran o blixten köpte jag begagnade från olika kameraaffärer, och de har funkat prickfritt. (Jag hade en Olympus systemkamera innan, även den med extern blixt, men den glömmer vi tycker jag...)

Både objektivet o blixten bör väl funka, även om det kanske inte är så bra grejer? Eller är de för gamla? Annars var jag inne på att se om jag kunde köpa nåt begagnat på kameraaffären...
    Eftersom din gamla kamera är en EOS så bör tillbehör som objektiv m.m passa EOS550 dom har samma fattningar.
    När det gäller macroobjektivet så finns det en del olika, det viktiga är att det skala 1:1
    Mvh Mattias

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skala 1:1 ger ju enbart den normala storleken på objektet, det räcker inte för att ta riktigt nära bilder, en annan variant är att köpa en omvändningsring och fota med ett objektiv bak och fram, men då måste man själv ställa in alla värden men det blir kanonbilder så, bjorsa här på forumet är otroligt skicklig på macrofotografering, det finns det flera som är skickliga här men han är extremt skicklig, han fotar med omvänt objektiv med och jag har sett många bilder av honom!!

Liu, det finns faktiskt en mängd olika begagnade objektiv till Pentax på marknaden även om kanske inte lika mycket som till Canon, jag tyckte faktiskt att du nedvärderade både Pentax som har funnits längre på marknaden än Canon och Sonny som inte är så gammal som märke.
    Om du inte har tänkt på det så har några kameramärken samma K-fattning som Pentax så det måste inte vara just till Pentax, mit bästa objektiv är en Vivitar 100-200mm 1:4 Close focusing autozoom, det har K-fattning men är inte till Pentax egentligen, jag kör det endast manuellt.
    Jag menar att det finns alternativ till en Pentax när det gäller objektiv, nu skulle jag om jag atvar Matsvin, köpa en Canon om man ändå har har objektiv som går att använda till en ny Canon
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Skala 1:1 ger ju enbart den normala storleken på objektet, det räcker inte för att ta riktigt nära bilder, en annan variant är att köpa en omvändningsring och fota med ett objektiv bak och fram, men då måste man själv ställa in alla värden men det blir kanonbilder så, bjorsa här på forumet är otroligt skicklig på macrofotografering, det finns det flera som är skickliga här men han är extremt skicklig, han fotar med omvänt objektiv med och jag har sett många bilder av honom!!

Om du inte har tänkt på det så har några kameramärken samma K-fattning som Pentax så det måste inte vara just till Pentax, mit bästa objektiv är en Vivitar 100-200mm 1:4 Close focusing autozoom, det har K-fattning men är inte till Pentax egentligen, jag kör det endast manuellt.
    Jag menar att det finns alternativ till en Pentax när det gäller objektiv, nu skulle jag om jag atvar Matsvin, köpa en Canon om man ändå har har objektiv som går att använda till en ny Canon
    STOP STOP

1:4 ger 4 ggr mindre förstoring än 1:1
    En omvändsutrutning är ett alternativ men knappast ett bättre alternativ än e "riktigt" marcoroutrustning
    Macroobjektiv är igentligen ett objektiv som har kort närgräns och hög avbildningsskala, tex om du fotar en räka med skala 1:1 är 1 mm på räkan är 1 mm på sensorn.
    För mer info om marcofotografering och vad som gäller ang 1:1 rekomenderar jag ett besök på www.fotosidan.se eller på http://makrofokus.se/ där finns det riktiga experter på macrofotgrafering, mitt i naturen hade nyligen ett helt progam om macrofoto med ena avgrundarna till http://makrofokus.se/

Mvh Mattias
    Senast redigerad av oXo_se den 2012-01-02 klockan 21:10.

Superräka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.
    Kollade på dessa bara för jämförelsens skull o för att lära mig nåt...

Canon EOS Digitalt 550 D + 18-55/3,5-5,6 IS 6.495:-
    Canon EOS Digitalt 550 D + 18-135/3,5-5,6 IS 7.895:-

Fråga 1: Det objektiv som är till den undre, 18-135 mm, tar det lika bra bilder som det övre, 18-55 mm, i samma område (18-55 mm)?

Fråga 2: Siffrorna 3,5 - 5,6 är det ljusstyrkan på objektivet? Betyder det att kameran kan fota utan blixt i mindre ljus om siffran är högre, typ 2,8?

Fråga 3: Vad innebär IS som står efteråt? Jag har läst att står det IS så blir bilderna bättre än om det inte står IS... Bättre att veta vad det innebär?!

Fråga 4: Vilket av ovanstående kamerapaket ovan är "bäst" för att filma o fota fiskar o sånt i akvarier? Jag tänkte att makroobjektiv kan man ju köpa till senare i så fall...

Ett jättestort tack för många informativa svar hittills!!! Men det skall ju in i skallen också!

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlägg
    Kollade på dessa bara för jämförelsens skull o för att lära mig nåt...

Canon EOS Digitalt 550 D + 18-55/3,5-5,6 IS 6.495:-
    Canon EOS Digitalt 550 D + 18-135/3,5-5,6 IS 7.895:-

Fråga 1: Det objektiv som är till den undre, 18-135 mm, tar det lika bra bilder som det övre, 18-55 mm, i samma område (18-55 mm)?

Fråga 2: Siffrorna 3,5 - 5,6 är det ljusstyrkan på objektivet? Betyder det att kameran kan fota utan blixt i mindre ljus om siffran är högre, typ 2,8?

Fråga 3: Vad innebär IS som står efteråt? Jag har läst att står det IS så blir bilderna bättre än om det inte står IS... Bättre att veta vad det innebär?!

Fråga 4: Vilket av ovanstående kamerapaket ovan är "bäst" för att filma o fota fiskar o sånt i akvarier? Jag tänkte att makroobjektiv kan man ju köpa till senare i så fall...

Ett jättestort tack för många informativa svar hittills!!! Men det skall ju in i skallen också!
    Fråga 1 Kvaliten är lite sämre i 18-135 mm
    Fråga 2 Ett lägre tal desto mindre ljus krävs, lite förenklat kan man säga att tex med f1.4 kan man fota i ganska dålig belysning men tex f3.5 kräver betydligt mer ljus för samma resultat
    Fråga 3 IS är bildstabilisering och tar bort en del skakningsoskärpa. om man fotograferar mycket på frihand utan stativ och eller i dålig belysning hjälper det här till. Fotar man mycket rörliga motiv som fiskar och räkor hjälper inte IS så mycket utan då behöver man ljusstarka objektiv (desto lägre f-tal desto bättre) för att kunna få en så snabb slutartid som möjligt.
    Fråga 4 Tja Jag skulle köpt köpt paketet med 18-55 MEN det är baserat på hur JAG använder mina kameror och för dig skulle det kunna vara helt fel.
    Köper du paketet med 18-55 har du redan sparat in 3/4 av priset för ett begagnat Canon EF 100/2.8 USM Macro 1:1, dessa kan man få för ca 2000 kr.

550 har en efterföljare som heter 600, några hundringar dyrare men har vridbar skärm vilket jag tycker är bra, du kan ta bilder i marknivå utan att du måste ligga ner, även ta bilder över en folkmassa med raka armar och ändå se vad du tar på.

Tänk även på att eftersom dessa inte är fullsensorkameror så har de en gångerfaktor på 1.6 var det väl.
    Alltså ett 100mm blir 160mm med "det gamla sätter att ange" ett 50mm blir resp 80mm. 18-135 blir motsvarande 28-216.
    Bra om man vill åt tele då får man liksom gratis men sämre åt andra hållet då såklart.

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    Fråga 1 Kvaliten är lite sämre i 18-135 mm
    Fråga 2 Ett lägre tal desto mindre ljus krävs, lite förenklat kan man säga att tex med f1.4 kan man fota i ganska dålig belysning men tex f3.5 kräver betydligt mer ljus för samma resultat
    Fråga 3 IS är bildstabilisering och tar bort en del skakningsoskärpa. om man fotograferar mycket på frihand utan stativ och eller i dålig belysning hjälper det här till. Fotar man mycket rörliga motiv som fiskar och räkor hjälper inte IS så mycket utan då behöver man ljusstarka objektiv (desto lägre f-tal desto bättre) för att kunna få en så snabb slutartid som möjligt.
    Fråga 4 Tja Jag skulle köpt köpt paketet med 18-55 MEN det är baserat på hur JAG använder mina kameror och för dig skulle det kunna vara helt fel.
    Köper du paketet med 18-55 har du redan sparat in 3/4 av priset för ett begagnat Canon EF 100/2.8 USM Macro 1:1, dessa kan man få för ca 2000 kr.
    Så jag gissade rätt alltså... Verkade bara så logiskt...

Jag fotar gärna både fiskar, snäckor o akvarieväxter på frihand utan stativ... Så då är nog IS bra för mig då Det är just sådana detaljer som är så himla bra att veta!

Tackar så hemskans mycket för all info - snart vet jag nog allt jag behöver veta för att kunna välja den kamera som verkar bäst för mig o mina behov

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Kenna Visa inlägg
    550 har en efterföljare som heter 600, några hundringar dyrare men har vridbar skärm vilket jag tycker är bra, du kan ta bilder i marknivå utan att du måste ligga ner, även ta bilder över en folkmassa med raka armar och ändå se vad du tar på.

Tänk även på att eftersom dessa inte är fullsensorkameror så har de en gångerfaktor på 1.6 var det väl.
    Alltså ett 100mm blir 160mm med "det gamla sätter att ange" ett 50mm blir resp 80mm. 18-135 blir motsvarande 28-216.
    Bra om man vill åt tele då får man liksom gratis men sämre åt andra hållet då såklart.
    Innebär inte en vridbar skärm att den är mer känslig o kan gå sönder lättare? Fast jag inser hur praktiskt det måste vara, när jag tänker efter

Jag förstår ju det där att fler mm - mer åt telehållet osv tvärtom, men har ingen kläm på vad det mer exakt innebär i praktiken...

Men jag har kommit på ett sätt att lära mig mer. Så snart jag köpt min nya kamera skall jag ha fototräff med var o en av mina kompisar som gillar att fota. Dvs vi tar med oss våra kameror o fotar allt som rör sig i syfte att lära oss mer Jag tippar att jag kommer att lära mig en hel del av var och en av mina fotointresserade kompisar - och de visade sig vara fler än jag trodde nu när jag frågat nästan alla...

Det skall bli så himla roligt!

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

STOP STOP

1:4 ger 4 ggr mindre förstoring än 1:1
    En omvändsutrutning är ett alternativ men knappast ett bättre alternativ än e "riktigt" marcoroutrustning
    Macroobjektiv är igentligen ett objektiv som har kort närgräns och hög avbildningsskala, tex om du fotar en räka med skala 1:1 är 1 mm på räkan är 1 mm på sensorn.
    För mer info om marcofotografering och vad som gäller ang 1:1 rekomenderar jag ett besök på www.fotosidan.se eller på http://makrofokus.se/ där finns det riktiga experter på macrofotgrafering, mitt i naturen hade nyligen ett helt progam om macrofoto med ena avgrundarna till http://makrofokus.se/

Mvh Mattias
    Nej den går närmare än min 1:1 faktiskt särskilt med Ryanoxen på då blir det bara huvudet på räkan i princip som får plats på bilden, så nära kommer jag inte med mitt macro 1:1 inte ens med Ryanoxen, bilderna blir betydligt bättre med Vivitaren, sen förstora ju inte 1:1 det återger endast objektets naturliga storlek. Jag har testat Ryanoxen på alla mina objektiv och det är fortfarade Vivitaren som är bäst troligen för att det är Close Focusing, men enbart Vivitaren så blir naturligtvist räkan mindre på bilden. Vad jag menar är att skala 1:1 inte räcker att fota mycket små objekt, jag köpte ett sådant macro och är faktiskt mycket besviken över resultatet, jag vill kunna fota ögat på en räka och få det skarpt foto med ett stort öga där man ser fasetterna, det får du inte med 1:1 tyvärr
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Nej den går närmare än min 1:1 faktiskt särskilt med Ryanoxen på då blir det bara huvudet på räkan i princip som får plats på bilden, så nära kommer jag inte med mitt macro 1:1 inte ens med Ryanoxen, bilderna blir betydligt bättre med Vivitaren, sen förstora ju inte 1:1 det återger endast objektets naturliga storlek. Jag har testat Ryanoxen på alla mina objektiv och det är fortfarade Vivitaren som är bäst troligen för att det är Close Focusing, men enbart Vivitaren så blir naturligtvist räkan mindre på bilden. Vad jag menar är att skala 1:1 inte räcker att fota mycket små objekt, jag köpte ett sådant macro och är faktiskt mycket besviken över resultatet, jag vill kunna fota ögat på en räka och få det skarpt foto med ett stort öga där man ser fasetterna, det får du inte med 1:1 tyvärr
    Men det hör ihop med zoom inte skala.
    Senast redigerad av oXo_se den 2012-01-03 klockan 18:00.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Men det hör ihop med zoom inte skala.
    Inte enligt bjorsa och jag får då ingen större förstoring hur jag än gör och mitt macro är 1:1, därför tycker jag att dessa macro 1:1 inte är några macro om man inte trycker linsen mot rutan, då kanske det blir något litet bättre, men det blir inte som med min Vivitar och Ryanoxen tillsammans inte i närheten ens
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

dessa macro 1:1 inte är några macro
    He he he
    Ja, det är bra att du har utrustning du trivs med

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

He he he
    Ja, det är bra att du har utrustning du trivs med
    Jag kan visa dej skillnaden i morgon men måste få till någorlunda bilder och jag har problem med skärpedjupet, när jag fotar räkor, funkar bättre på bladlössen, knepigt för dom är ju betydligt mindre
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Jag vill tacka all som skrivit o svarat på mina dumma frågor ang kameror i detta forum. Nu känns det som om jag har lite mer kunskaper så att jag kan ge mig ut i butikerna o titta o känna på kameror så jag kan bestämma mig för vilken jag vill ha. Tack!

Räkrom
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor - Neocaridina Heteropoda var. 'red'
    Amanoräkor - Caridina Multidentata

Mina snäckor

Rosa Posthornssnäcka - Planorbis sp.
    Malajansk sandsnäcka - Melanoides Tuberculatus

Hejsan.

Skulle jag kunna få ställa en fråga till tråden ?

Isåfall ( ) :

Vad är det en kamera behöver för att ta bra akvariebilder ? Vad för slutartid, digital/optisk zoom, bildsensorns storlek, brännvidd, närgräns e.t.c. ?

Tack på förhand!
    //Simon

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg