+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 40

Ämne: Hjälp att välja systemkamera

Superräka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.

Hjälp att välja systemkamera

Jag har fått tips om 3 olika digitala systemkameror som valet står emellan...

Pentax K-x
    Canon EOS 550D
    Nikon D5000

Om man tittar på själva kamerahuset får man mest för pengarna om man väljer Pentaxen, då den har ett stort dynamiskt omfång (där har jag lärt mig ett nytt begrepp!) i förhållande till priset! Tyvärr verkar den vara slut hos Pentax och allmänt svår att få tag på.

Nikon verkar lite väl dyr

Canon är den som jag känner mest för pga att min gamla systemkamera är en Canon EOS med filmrullar...

En sak som komplicerar tillvaron är att kompisarna kör med Sony!

Jag skall ha kameran till att fota i akvariet förstås. Närbilder på små djur som snäckor o annat som rör sig samt närbilder på akvarieväxter och deras blommor mm... Samt fina bilder på fiskarna! För tillfället har jag inga räkor att fota, men det kommer nog igen

Just nu fotar jag med en gammal digital kompaktkamera, så jag måste ta massor av bilder för att ha turen att få en enda som verkar någotsånär bra

Tacksam för svar o synpunkter!

xpygm8nov06b2.jpg

Försökte lägga in en bild, för att visa hur det kan se ut om jag har en väldig tur när jag fotar med min digitala kompaktkamera

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

En Canon 550 med ett Canon 100mm f2.8 1:1 macro objektiv har du sedan pengar kvar skulle jag rekomendera en extern blixt.
    Dina gamla canonobjektiv bör passa även på eos550
    Mvh Mattias

Räka
    Reg.datum
    aug 2011
    Län
    Östergötland

Mina räkor

Amano, Crystal Red, White Pearl

Mina snäckor

Rosa Äppelsnäckor

Håll dig borta från Pentax, Sony och vad de nu alla heter, det är det enda jag kan säga. Sedan är det upp till dig vad du trivs med. Om du nu har Canon utrustning innan, så kan det vara värt att kolla på den.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Eric Liu Larsson Visa inlägg
    Håll dig borta från Pentax, Sony och vad de nu alla heter, det är det enda jag kan säga. Sedan är det upp till dig vad du trivs med. Om du nu har Canon utrustning innan, så kan det vara värt att kolla på den.
    Hmmm, det är faktiskt inget fel på Pentax, det är en mycket bra kamera, låter som om du aldrig ägt en Pentax!!

Haloj Eva, du ska köpa den kamera som du känner mest för!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Eric Liu Larsson Visa inlägg
    Varför inte? Jag har en sony som jag är nöjd med
    Räkor i alla akvarium - Förena er!

Räka
    Reg.datum
    aug 2011
    Län
    Östergötland

Mina räkor

Mina snäckor

Rosa Äppelsnäckor

Det finns ingen större anledning till att äga andra märken än Canon och Nikon, när det kommer till systemkameror, när begagnatmarknaden är full på just deras utrustning. Har man pengar över och vill äga mer annorlunda saker och köpa helt nya objektiv, tillbehör m m. Så säger jag inte emot.

Men i ekonomisk synpunkt så är de andra en bättre investering.
    Senast redigerad av Eric Liu Larsson den 2012-01-01 klockan 17:17.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag kan tala om att jag har många begagnade objektiv till min Pentax både analoga och digitala, det är bara skitsnack du kommer med när du nedvärderar andra lika bra kameror, jag är Pentaxmänniska och har alltid varit det, jag skulle inte vilja ha en Canon om jag så fick den gratis, för mej finns bara Pentax
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

För att utveckla mitt svar lite
    Först Alla tre kamerorona är bra, alla moderna systemkameror levererar bra bilder, begränsningen sitter oftast i användaren.

När någon frågar mig om vilken märke som man skall välja brukar jag ge 3 tips
    1 Det viktigaste, välj den som känns bäst för dig
    2 Har du systemkamera sen tidigare och har en massa utrustning, kolla om den passar din nya, man kan spara en hel del pengar här, i alla fall i starten.
    3 Om flera känns lika bra och du inte har någon utrustning sedan tidigare kan det vara bra att kolla vad dina vänner har för märke, väljer ni samma kan ni låna utrustning av varandra

Anledningen till att jag tipsade dig om EOS 550 var att du kännde mest för den och du har utrustning redan som bör passa (om den inte är allt för gammal).

Mvh Mattias

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Tack för alla svar!!!!

Tackar supermycket för alla svar!!!!

Nu skall jag försöka lära mig mera om kameror o fotograferande

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Följdfråga...

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    En Canon 550 med ett Canon 100mm f2.8 1:1 macro objektiv har du sedan pengar kvar skulle jag rekomendera en extern blixt.
    Dina gamla canonobjektiv bör passa även på eos550
    Mvh Mattias
    Canon 100mm 1:1 macro, det skall jag skriva upp, så jag inte glömmer det.

En följdfråga : vad är det för skillnad i praktiken mellan 50 mm och 100 mm????? Är 100 mm mer som tele? Men det är makro?... Kan man ta makrobilder på längre avstånd med det ena? Ett litet matsvin inte riktigt haja detta

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Hmmm, det är faktiskt inget fel på Pentax, det är en mycket bra kamera, låter som om du aldrig ägt en Pentax!!

Haloj Eva, du ska köpa den kamera som du känner mest för!!
    Tjena polarn

Den jag känner mest för? Låter faktiskt himla vettigt. Får gå ner till kameraaffären o känna på dem.... kamerorna alltså!

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    För att utveckla mitt svar lite
    Först Alla tre kamerorona är bra, alla moderna systemkameror levererar bra bilder, begränsningen sitter oftast i användaren.

När någon frågar mig om vilken märke som man skall välja brukar jag ge 3 tips
    1 Det viktigaste, välj den som känns bäst för dig
    2 Har du systemkamera sen tidigare och har en massa utrustning, kolla om den passar din nya, man kan spara en hel del pengar här, i alla fall i starten.
    3 Om flera känns lika bra och du inte har någon utrustning sedan tidigare kan det vara bra att kolla vad dina vänner har för märke, väljer ni samma kan ni låna utrustning av varandra

Anledningen till att jag tipsade dig om EOS 550 var att du kännde mest för den och du har utrustning redan som bör passa (om den inte är allt för gammal).

Mvh Mattias
    Tackar!!!!

Min gamla systemkamera som jag har kvar heter Canon EOS 300 och är en analog kamera. Den har det objektiv som medföljde, samt en extern blixt som heter Sunpak B 3600 AF. Både kameran o blixten köpte jag begagnade från olika kameraaffärer, och de har funkat prickfritt. (Jag hade en Olympus systemkamera innan, även den med extern blixt, men den glömmer vi tycker jag...)

Både objektivet o blixten bör väl funka, även om det kanske inte är så bra grejer? Eller är de för gamla? Annars var jag inne på att se om jag kunde köpa nåt begagnat på kameraaffären...

Räkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Ett 100mm. macro gör det lite lättare att närma sig föremålet du ska fota och du behöver inte lägga objektivet direkt mot glasrutan.
    Om du sedan vill ta bilder på småkryp ute i det fria så är det klart lättare med ett 100mm eftersom det ger mer avstånd mellan kameraobjektivet och fotoobjektet gentemot ett 50mm macro.

Vad som är viktigt i all macrofotografering är att skärpedjupet oftast blir kort på stor bländare vid dåligt ljus, så kan man hjälpa till med ljuset så får man ett bättre resultat.
    En ringblixt som lyser upp runt hela objektivet är toppen då man slipper fula skuggor och kan gå upp i kortare slutartid och mindre bländaröppning så att objektet förblir skarpt.

Kameror nu för tiden är så lika så det spelar mindre roll vad du väljer, det viktiga är att du trivs att hantera kameran med tillhörande objektiv så be att få prova några olika i kamerabutiken innan du bestämmer dig. Ett vanligt fel när man köper teknik i någon form är att man låter sig luras av "all bells and whistles" alltså teknik och funktioner man sällan eller aldrig behöver eller använder.

Lycka till med köpet.

Räka
    Reg.datum
    aug 2011
    Län
    Östergötland

Mina räkor

Mina snäckor

Rosa Äppelsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag kan tala om att jag har många begagnade objektiv till min Pentax både analoga och digitala, det är bara skitsnack du kommer med när du nedvärderar andra lika bra kameror, jag är Pentaxmänniska och har alltid varit det, jag skulle inte vilja ha en Canon om jag så fick den gratis, för mej finns bara Pentax
    Då vill jag att du går ut på begagnatmarknaden och kollar om det finns lika mycket till Pentax som Canon. För det säger sig själv, när det är tex Canon som många privatpersoner köper idag, så finns det också automatiskt mer av dessa saker.

Jag har inte sagt något nervärderande, jag har sagt att ur ekonomisk synpunkt så är Canon eller Nikon bättre då det finns mer begagnat av dessa på marknaden.
    Senast redigerad av Eric Liu Larsson den 2012-01-01 klockan 18:44.

Räka Zpiders avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Västra Götalands Län

Mina räkor

Amano & Körsbär

Har själv Pentax K-x och jag är riktigt nöjd med den. Den är inte svår att förstå sig på och det blir snygga bilder.
    Tyvärr så behövs det ett makroobjektiv om du vill ta riktigt snygga närbilder på små saker, att det följer med ett 100mm makroobjektiv till Canon är ju självklart väldigt lockande.

Antingen skulle jag köpa Canon eller Pentax.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg