+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Hjälp att välja systemkamera

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Ruber-Squilla Visa inlägg
    Hejsan.

Skulle jag kunna få ställa en fråga till tråden ?

Isåfall ( ) :

Vad är det en kamera behöver för att ta bra akvariebilder ? Vad för slutartid, digital/optisk zoom, bildsensorns storlek, brännvidd, närgräns e.t.c. ?

Tack på förhand!
    Vilken modern systemkamera som helst tar bra bilder, det hänger mer på objektiv och kunskap.
    Lättast är om du tittar runt lite på andras bilder och när du hittar några som du tycker är bra så ta reda på vad dom har använt för utrustning.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor - Neocaridina Heteropoda var. 'red'
    Amanoräkor - Caridina Multidentata

Mina snäckor

Rosa Posthornssnäcka - Planorbis sp.
    Malajansk sandsnäcka - Melanoides Tuberculatus

Okej, tack. Men kompaktkamror, är dem helt uteslutna för akvariefotografering eller går det att hitta bra kompaktkameror också ?

Tack på förhand!
    //Simon

Räkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Citat Ursprungligen postat av Ruber-Squilla Visa inlägg
    Okej, tack. Men kompaktkamror, är dem helt uteslutna för akvariefotografering eller går det att hitta bra kompaktkameror också ?

Tack på förhand!
    Kompaktkameror kan vara OK men det krävs betydligt bättre kompaktare för att lyckas med bilden själv har jag fotat mina bilder med en Panasonic Lumix 3 med en största bländaröppning på 2.0.

Vad som är viktigt att beakta är inte bara hur ljusstarkt ett objektiv är, för det krävs i regel en bländaröppning på 8, 11 eller 16 för att få ett skärpedjup som sträcker sig lite längre än mellan ögonen på en räka.
    Med blixt så kan man uppnå både detta och en relativt snabb slutartid typ 125, 250 eller en 500 dels sekund, den faktorn som fryser bilden och som inte ger skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa.
    Dessutom ger en blixt oftast de mest naturtrogna färgerna på objektet som annars färgas av akvarieljuset och kan slå åt alla håll på färgskalan.

Objektivet är det klart viktigaste i utrustningen och så där ska man lägga så mycket pengar som man har råd med. Smidighet är också en faktor och jag behöver bara gå till mig själv då en mer avancerad fotoutsustning ligger kvar i skåpet då den är klumpig och tungarbetad.

Detfinns duktiga fotografer här på fora men det är också lite av en yrkeshemlighet att kunna ta fina och läckra bilder.

Räkrom
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor - Neocaridina Heteropoda var. 'red'
    Amanoräkor - Caridina Multidentata

Mina snäckor

Rosa Posthornssnäcka - Planorbis sp.
    Malajansk sandsnäcka - Melanoides Tuberculatus

Citat Ursprungligen postat av shrimpcoctail Visa inlägg
    Kompaktkameror kan vara OK men det krävs betydligt bättre kompaktare för att lyckas med bilden själv har jag fotat mina bilder med en Panasonic Lumix 3 med en största bländaröppning på 2.0.

Vad som är viktigt att beakta är inte bara hur ljusstarkt ett objektiv är, för det krävs i regel en bländaröppning på 8, 11 eller 16 för att få ett skärpedjup som sträcker sig lite längre än mellan ögonen på en räka.
    Med blixt så kan man uppnå både detta och en relativt snabb slutartid typ 125, 250 eller en 500 dels sekund, den faktorn som fryser bilden och som inte ger skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa.
    Dessutom ger en blixt oftast de mest naturtrogna färgerna på objektet som annars färgas av akvarieljuset och kan slå åt alla håll på färgskalan.

Objektivet är det klart viktigaste i utrustningen och så där ska man lägga så mycket pengar som man har råd med. Smidighet är också en faktor och jag behöver bara gå till mig själv då en mer avancerad fotoutsustning ligger kvar i skåpet då den är klumpig och tungarbetad.

Detfinns duktiga fotografer här på fora men det är också lite av en yrkeshemlighet att kunna ta fina och läckra bilder.

Tack så mycket för alla tips! :-)
    Lumix har jag faktiskt kolla på några gånger, :-P men vi får se om det blir någon och isåfall vad. :-)
    //Simon

Superräka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.
    Tänkte berätta att jag köpt min nya kamera idag

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Just nu är det lite tomt, men det finns alltid stora planer :)

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlägg
    Tänkte berätta att jag köpt min nya kamera idag
    Vart det den planerade eller blev det ett impuls? Vad tyckte första intrycket då? Eller har du inte hunnit testa?

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Sparven Visa inlägg
    Vart det den planerade eller blev det ett impuls? Vad tyckte första intrycket då? Eller har du inte hunnit testa?
    Jag knallade ner till kameraaffären o provade. Nikon vart för tung att hålla i, bara kamerahuset vägde massor, och jag använder oftast extern blixt o då blir den ännu tyngre...

Så kollade jag på Canon... Prisskillnaden mellan den nyaste o den näst nyaste modellen var för stor för att motivera ett köp av den nyaste då den inte ger så mycket i förhållande till vad jag skall använda den till...

Så det blev till slut en Canon 550D... Med extern blixt o extra batteri så jag kan fota tills jag tröttnar. Är helt nöjd med kameran men har inte hunnit fota så mycket, det har varit mycket annat som hänt med, bla en seriös playstationkväll med kompisen

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlägg
    Jag knallade ner till kameraaffären o provade. Nikon vart för tung att hålla i, bara kamerahuset vägde massor, och jag använder oftast extern blixt o då blir den ännu tyngre...

Så kollade jag på Canon... Prisskillnaden mellan den nyaste o den näst nyaste modellen var för stor för att motivera ett köp av den nyaste då den inte ger så mycket i förhållande till vad jag skall använda den till...

Så det blev till slut en Canon 550D... Med extern blixt o extra batteri så jag kan fota tills jag tröttnar. Är helt nöjd med kameran men har inte hunnit fota så mycket, det har varit mycket annat som hänt med, bla en seriös playstationkväll med kompisen
    Själv så vart det tvärtom när jag köpte kamera, att jag fastnade för Nikon D5100 som jag tycker är en helt underbar kamera. Dock så har jag fått äran att testa en 550D förr o förutom att jag inte gillade greppet på den riktigt så var det en klart suverän kamera för sitt pris!

Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Det är himla bra att det finns en massa olika kameror så att var och en kan hitta en som de gillar

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Aa det är tur det =) Det är ju så skönt idag i regel, då alla kameror tar så pass bra kort så att en vanlig dödlig som jag kan bara välja en kamera efter hur den känns mest. Inte behöva gå på hur bra kort den tar =) Sen är det ju så klart skillnad på de olika prisnivåerna, men det är knappast något som jag lär märka så stor skillnad på iaf

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg