Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 31 till 40 av 40

mne: Hjlp att vlja systemkamera

Rka
    Reg.datum
    apr 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    202

Mina rkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Ruber-Squilla Visa inlgg
    Hejsan.

Skulle jag kunna f stlla en frga till trden ?

Isfall ( ) :

Vad r det en kamera behver fr att ta bra akvariebilder ? Vad fr slutartid, digital/optisk zoom, bildsensorns storlek, brnnvidd, nrgrns e.t.c. ?

Tack p frhand!
    Vilken modern systemkamera som helst tar bra bilder, det hnger mer p objektiv och kunskap.
    Lttast r om du tittar runt lite p andras bilder och nr du hittar ngra som du tycker r bra s ta reda p vad dom har anvnt fr utrustning.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkrom
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    13

Mina rkor

Krsbrsrkor - Neocaridina Heteropoda var. 'red'
    Amanorkor - Caridina Multidentata

Mina snckor

Rosa Posthornssncka - Planorbis sp.
    Malajansk sandsncka - Melanoides Tuberculatus

Okej, tack. Men kompaktkamror, r dem helt uteslutna fr akvariefotografering eller gr det att hitta bra kompaktkameror ocks ?

Tack p frhand!
    //Simon

Rkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ln
    Sdermanland
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Citat Ursprungligen postat av Ruber-Squilla Visa inlgg
    Okej, tack. Men kompaktkamror, r dem helt uteslutna fr akvariefotografering eller gr det att hitta bra kompaktkameror ocks ?

Tack p frhand!
    Kompaktkameror kan vara OK men det krvs betydligt bttre kompaktare fr att lyckas med bilden sjlv har jag fotat mina bilder med en Panasonic Lumix 3 med en strsta blndarppning p 2.0.

Vad som r viktigt att beakta r inte bara hur ljusstarkt ett objektiv r, fr det krvs i regel en blndarppning p 8, 11 eller 16 fr att f ett skrpedjup som strcker sig lite lngre n mellan gonen p en rka.
    Med blixt s kan man uppn bde detta och en relativt snabb slutartid typ 125, 250 eller en 500 dels sekund, den faktorn som fryser bilden och som inte ger skakningsoskrpa eller rrelseoskrpa.
    Dessutom ger en blixt oftast de mest naturtrogna frgerna p objektet som annars frgas av akvarieljuset och kan sl t alla hll p frgskalan.

Objektivet r det klart viktigaste i utrustningen och s dr ska man lgga s mycket pengar som man har rd med. Smidighet r ocks en faktor och jag behver bara g till mig sjlv d en mer avancerad fotoutsustning ligger kvar i skpet d den r klumpig och tungarbetad.

Detfinns duktiga fotografer hr p fora men det r ocks lite av en yrkeshemlighet att kunna ta fina och lckra bilder.

Rkrom
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    13

Mina rkor

Krsbrsrkor - Neocaridina Heteropoda var. 'red'
    Amanorkor - Caridina Multidentata

Mina snckor

Rosa Posthornssncka - Planorbis sp.
    Malajansk sandsncka - Melanoides Tuberculatus

Citat Ursprungligen postat av shrimpcoctail Visa inlgg
    Kompaktkameror kan vara OK men det krvs betydligt bttre kompaktare fr att lyckas med bilden sjlv har jag fotat mina bilder med en Panasonic Lumix 3 med en strsta blndarppning p 2.0.

Vad som r viktigt att beakta r inte bara hur ljusstarkt ett objektiv r, fr det krvs i regel en blndarppning p 8, 11 eller 16 fr att f ett skrpedjup som strcker sig lite lngre n mellan gonen p en rka.
    Med blixt s kan man uppn bde detta och en relativt snabb slutartid typ 125, 250 eller en 500 dels sekund, den faktorn som fryser bilden och som inte ger skakningsoskrpa eller rrelseoskrpa.
    Dessutom ger en blixt oftast de mest naturtrogna frgerna p objektet som annars frgas av akvarieljuset och kan sl t alla hll p frgskalan.

Objektivet r det klart viktigaste i utrustningen och s dr ska man lgga s mycket pengar som man har rd med. Smidighet r ocks en faktor och jag behver bara g till mig sjlv d en mer avancerad fotoutsustning ligger kvar i skpet d den r klumpig och tungarbetad.

Detfinns duktiga fotografer hr p fora men det r ocks lite av en yrkeshemlighet att kunna ta fina och lckra bilder.

Tack s mycket fr alla tips! :-)
    Lumix har jag faktiskt kolla p ngra gnger, :-P men vi fr se om det blir ngon och isfall vad. :-)
    //Simon

Superrka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    352
    Blogginlgg
    21

Mina rkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Krsbr
    Sakura
    Rili

Mina snckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga sm sta dammsnckor ... INGA PPLEN! Numera ven malaysisk sandsncka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.
    Tnkte bertta att jag kpt min nya kamera idag

Superrka
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    rebro
    Inlgg
    279
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Just nu r det lite tomt, men det finns alltid stora planer :)

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlgg
    Tnkte bertta att jag kpt min nya kamera idag
    Vart det den planerade eller blev det ett impuls? Vad tyckte frsta intrycket d? Eller har du inte hunnit testa?

Superrka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    352
    Blogginlgg
    21

Mina rkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Krsbr
    Sakura
    Rili

Mina snckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga sm sta dammsnckor ... INGA PPLEN! Numera ven malaysisk sandsncka...

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Sparven Visa inlgg
    Vart det den planerade eller blev det ett impuls? Vad tyckte frsta intrycket d? Eller har du inte hunnit testa?
    Jag knallade ner till kameraaffren o provade. Nikon vart fr tung att hlla i, bara kamerahuset vgde massor, och jag anvnder oftast extern blixt o d blir den nnu tyngre...

S kollade jag p Canon... Prisskillnaden mellan den nyaste o den nst nyaste modellen var fr stor fr att motivera ett kp av den nyaste d den inte ger s mycket i frhllande till vad jag skall anvnda den till...

S det blev till slut en Canon 550D... Med extern blixt o extra batteri s jag kan fota tills jag trttnar. r helt njd med kameran men har inte hunnit fota s mycket, det har varit mycket annat som hnt med, bla en seris playstationkvll med kompisen

Superrka
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    rebro
    Inlgg
    279
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlgg
    Jag knallade ner till kameraaffren o provade. Nikon vart fr tung att hlla i, bara kamerahuset vgde massor, och jag anvnder oftast extern blixt o d blir den nnu tyngre...

S kollade jag p Canon... Prisskillnaden mellan den nyaste o den nst nyaste modellen var fr stor fr att motivera ett kp av den nyaste d den inte ger s mycket i frhllande till vad jag skall anvnda den till...

S det blev till slut en Canon 550D... Med extern blixt o extra batteri s jag kan fota tills jag trttnar. r helt njd med kameran men har inte hunnit fota s mycket, det har varit mycket annat som hnt med, bla en seris playstationkvll med kompisen
    Sjlv s vart det tvrtom nr jag kpte kamera, att jag fastnade fr Nikon D5100 som jag tycker r en helt underbar kamera. Dock s har jag ftt ran att testa en 550D frr o frutom att jag inte gillade greppet p den riktigt s var det en klart suvern kamera fr sitt pris!

Superrka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    352
    Blogginlgg
    21

Mina rkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Krsbr
    Sakura
    Rili

Mina snckor

Mina krabbor

Det r himla bra att det finns en massa olika kameror s att var och en kan hitta en som de gillar

Superrka
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    rebro
    Inlgg
    279
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Aa det r tur det =) Det r ju s sknt idag i regel, d alla kameror tar s pass bra kort s att en vanlig ddlig som jag kan bara vlja en kamera efter hur den knns mest. Inte behva g p hur bra kort den tar =) Sen r det ju s klart skillnad p de olika prisniverna, men det r knappast ngot som jag lr mrka s stor skillnad p iaf

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •