+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Recensions Rosoku LED-ramp

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Just nu är det lite tomt, men det finns alltid stora planer :)

Recensions Rosoku LED-ramp

Rosoku LED-ramp

Länk

Inledning:

Tänkte att jag skulle skriva en riktig recension för en gångs skull och jag tyckte att detta var rätt projekt att ”sponsra” med en riktig recension. Notera dock att jag endast tesat rampen i en vecka så alla mina bedömningar kommer att komma från den korta testperioden.

Första intrycket:

Direkt när jag packade upp rampen så kände jag att det skulle vara en bra ramp i kvalitetsynpunkt. Det var en väldigt go tyngd i hela rampen trots sin ringa storlek som gjorde att jag verkligen kände att det var något bra man hade köpt.
    Aluminiumet gör ju också att allting får en väldigt hög kvalitet både utseendemässigt och att den kan vara så smal trots den fina kylning som rampen har.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska försklara det hela, men det kändes som att rampen var ”massproducerad” i det faktum att allting var väldigt fint planerat. Det var inga fula skarvar eller något annat som man störde sig på.

Kvalitet & Utseende:

Kvalitet är något som jag är väldigt noga med då jag alltid letar efter saker som ser bra ut, det spelar ingen roll vad det är (När jag skulle köpa en gateway hem hit så gick jag efter den finaste) så där var jag noga i min bedömning.
    Först och främst vill jag ge några pluspoäng till den underbart fina formen som rampen har. Den märks knappt på karet där den ligger. Den är helt rund med aluminium som täcker ungefär 70% av rampen, sedan så är det en fin ”plast-list” som täcker resten där dioderna skickar ut sitt ljus.
    Så utseendet är väldigt bra och det måste jag även säga om kvaliteten som jag tänkte dra igenom nu.
    Att Andreas har valt att göra rampen i aluminium är en briljant idé enligt mig då man kan ha både skal och kylning i samma del. Då blir det ju en väldigt mycket mer ”slimmad” ramp som är kompakt och stadig. Man slipper en tråkig plastkåpa som endast tar mer plats utan att tillföra något egentligen. Så i kvalitet är det bara pluspoäng!

LED ljuset:

Ljuset är ju en del som jag har varit lite orolig över ändå, inte att det ska vara ”fult” ljus eller något liknande utan att det ska vara fel ljus.
    LED-dioderna i denna ramp verkar Andreas verkligen ha valt noga och min växter som går där nu stormtrivs hittils. Det ända som jag kan tänka mig är att jag får skaffa en ramp till senare för att kunna ”täcka” hela karet med det starkare ljuset som är direkt under rampen.
    För det är ett litet problem här att det ganska tajta ljuse från dioderna inte riktigt vill sprida sig över hela karet. Detta är dock lite mitt akvariums fel då det är ganska grunt så ljuset ”hinner” inte riktigt sprida ut sig över botten på endast 30cm. Det är något att tänka på för alla er som kör låga kar fast i orginal storlek i övrigt. I Nano-kar så tror jag inte att det är ett problem utan då är bottenytan också så liten så att det sprider ändå.
    Fiskarna och räkorna (corydoras venezuelanus och några Sakuras-räkor) stortrivs i detta ljus, dom är väldigt mycket mer aktiva i detta ljuset än mitt gamla som bestod av 2 aquarelle rör.
    Både fiskarna och räkorna färgar också ut väldigt fint i detta ljus, så för dom verkar det vara guld värt. Sedan tycker även jag att ljuset är väldigt behagligt att titta på då det är en väldigt fin färgtemp på den rampen jag har (Neutral).

Priset:

Detta är ju en väldigt svår sak att skriva om när det gäller LED, man kanske kan sammafatta det så här:
    Är man insatt i vad LED är och vad det har för skillnader mot ex. Lysrör så accepterar man också kostnaden lättare. Medans man kanske har svårare om man inte är så insatt och tycker att det är mycket pengar när man kan köpa en lysrörsramp så billigt.
    Men där är faktiskt så att LED är en väldigt strömsnål ljuskälla som även har enorm livslängd mot ex. Lysrör. Så om vi säger att du ska ha en ramp i 10år, då behöver du endast köpa en LED-ramp 1 gång vilket gör att du betalar den ganska höga summan endast 1 gång och sedan är du ”home-free” så att säga. Medan du får köpa nya lysrör cirka 10gånger (1gång varje år), detta ger ju en gigantisk kostnad när du väl har kommit 10år fram i tiden.
    Men ett faktum som återstår är ändå att det kostar en hel del med LED idag, men detta sjunker konstant då det är på väg att bli ”den nya glödlampan” för varje dag som går vilket med nya tillverkningsmetoder osv ger lägre priser.
    Men fortfarande så tycker jag att denna LED ramp är väl värd sina pengar då man tjänar in dom relativt snabbt med uteblivna merkostnader för nya lysrör etc.

Frakt och förpackning:

Rampen kom i en väldigt proffsig förpackning som skyddade rampen mycket väl. Fraktkostnaden var heller inget som man hänger läpp för utan den var mycket rimlig.

Sammanfattning:

En mycket bra ramp detta som Andreas lyckats ta fram, allting är proffsigt och det är inga problem alls. Ljuset är prefekt för lättare växter samt att fiskarna älskar det
    Ska man ha svårare växter krävs nog mer ljus i forma av fler ramper eller annan form av ljus.
    Kvalitet: +++++
    Förpackning & Frakt: +++++
    Ljus (Sällskaps akvarium): +++++
    Ljus (Krävande växter): +++
    Sammantaget betyg: ++++

Min setup för testet:

Min testsetup för denna ramp var följande:
    72l akvarium
    65cm lång Led-ramp
    En del växter, både svårare och lättare växter.

Nu kommer bilderna :
    Bifogade bilder
    Senast redigerad av Sparven den 2012-02-21 klockan 12:49.

2. Thanks JenL tackade för inlägget.
  3. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.
    Himla kul med en recension!!!

Guldräka a.erikssons avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Panda, Panda "blue shade", KingKong

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Perfekt

Jättebra recension du skrivit Sparven, bra skrivet så vem som helst kan förstå

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Tack tack, kul att ni gillar den Försökte skriva så att alla skulle förstå utan att det blev för invecklat

Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Du får uppdatera oss senare om hur det gått med alla växter osv

Administratör
    Reg.datum
    sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Jag flyttar tråden till en ny forumsdel där vi samlar recensioner.

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av a.eriksson Visa inlägg
    Du får uppdatera oss senare om hur det gått med alla växter osv
    Det ska jag göra Håller på med bilderna nu så de kommer nog upp snart

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong Visa inlägg
    Jag flyttar tråden till en ny forumsdel där vi samlar recensioner.
    Härligt med en ny forumsdel!

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Om det är något som någon undrar över ang. ramperna så är det ju bara att hojta Så ska jag svara så gott jag kan

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Har lagt till en kort film och en del bilder i recensionen nu

Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Underbart sken det blir i i vattnet, så snyggt när det flimmrar sådär

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Aa visst är det Dock var det väl sämsta filmen jag någonsin gjort Slängde bara in nån preset text och lite överlappning på filmerna så var det klart. Men får väl hoppas att det räcker för att visa rampen iaf Hade inte ens något bra objektiv hemma ännu utan vart det tråkiga som följde med kameran (18-55) ^^

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Helt ok film och bilder, man ser ju tydligt hur karet ser ut iaf, men det skulle varit kul om du slängt på din gamla ramp med (om du har någon) så man kunde se skillnaden. Jag kör mina ramper gansk långt fram på karet och sedan riktade lite snett bakåt. Tycker det blir bäst effekter då.
    There be shrimp!

Superräka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Det kanske vi kan ordna Har också börjat köra min ramp så efter rekommendation från Andreas

Har du märkt nån förändring hos dina växter?

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg