Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Plantera mossa i Oasis?

Plantera mossa i Oasis?

Skulle det funka att pilla ner mossa i Oasis, sånt material som floristerna bruka använda.
    Problemet med vissa sorters mossa typ Fissidens är ju att fästa dom i något utan att skada rötterna.
    Det borde inte vara giftigt för räkor eller annat i karet.
    Ingen ska behöva att köpa dåliga räkor som inte håller måttet och bli besviken över köpet!

2. # ADS
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av shrimpcoctail Visa inlägg
    Skulle det funka att pilla ner mossa i Oasis, sånt material som floristerna bruka använda.
    Problemet med vissa sorters mossa typ Fissidens är ju att fästa dom i något utan att skada rötterna.
    Det borde inte vara giftigt för räkor eller annat i karet.
    vet inte riktigt om oasis är en bra ide eller inte... men jag fäster min fissidens med fiskelina eller så trycker jag fast den i skrevor eller håligheter på rötter och stenar, efter tag så växer den fast... har till och med planterat den i substratet..mossor har inte rötter utan dom använder sig av ritzhomer(stavning) för att hålla sig fast med kolla länken

http://aquamoss.net/Introduction.htm
    Senast redigerad av sulan den 2012-03-13 klockan 23:01.

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden
    Jag tror att Oasis skulle falla sönder i akvariet med tiden, inte allt för lång tid heller, men jag vet inte säkert.

I övrigt ser jag inga uppenbara problem med att odla mossa på Oasis.

De flesta mossor fortsätter att växa, om miljön är den rätta, även från små fragment.

Oasis

Jag testar en ny ide. Har hittat stålull, för användning i hushållet, som är rosftri. Har klippt en bit och snott in mossan iden. Blänker lite fult, ännu så länge, men håller mossan fint på botten.
    Trodde oasis flöt?

Oasis flyter inte när den blivit blöt, man använder ju den i vaser till snittblommor, jag vet inte hur länge den håller, men den går att använda ett tag till snittblommor, den är även i blött tillstånd väldigt porös
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ska testa i varje fall och se om det går att få till någon trevlig form på det hela.
    Ingen ska behöva att köpa dåliga räkor som inte håller måttet och bli besviken över köpet!

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •