+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nytt kar

Nytt kar

Hu länge ska ett akvarium vara igång innan man kan släppa i invånarna?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Kan man ta vatten från det andra akvariumet och ha i den nya och släppa i räkorna på en gång?

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Du kan ta vatten från ett annat akvarium för att skynda på bakteriekulturen,sen beror det lite på hur känsliga räkor du ska släppa i.Tex, Körsbärsräkor klarar dom flesta vattentyper, medans Crystalräkor är känsligare. Vänta helst iaf en vecka innan du släpper i några räkor för säkerhets skull.
    There be shrimp!

Citat Ursprungligen postat av Räkmackan
    Du kan ta vatten från ett annat akvarium för att skynda på bakteriekulturen,sen beror det lite på hur känsliga räkor du ska släppa i.Tex, Körsbärsräkor klarar dom flesta vattentyper, medans Crystalräkor är känsligare. Vänta helst iaf en vecka innan du släpper i några räkor för säkerhets skull.
    Jag har några Amano räkor som ska få flytta till ett eget hem. är det filtret som måste "bakteriseras" innan man kan flytta över dom? Jag har även hällt i Stress Zyme.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Ja bla är det filtret, men om du bara tar vanligt kranvatten är det även klor och annat som måste försvinna.När jag startat upp nya kar tar det ca 1 månad innan räkorna beter sej normalt ( vad som nu är normalt). Om just amano har jag ingen direkt erfarenhet beträffande nystartade kar, kanske någon annan här som vet
    There be shrimp!

Nu har jag fyllt det nya akvariet med vatten från det gamla och lagt över lite växter. Låter det stå i en veckan innan jag släpper i några räkor, för säkerhets skull.
    Jag funderar även på om jag ska ha malar med räkorna eller sniglar? Dom ska bo i ett kar på 40L.

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av Claes
    Nu har jag fyllt det nya akvariet med vatten från det gamla och lagt över lite växter. Låter det stå i en veckan innan jag släpper i några räkor, för säkerhets skull.
    Jag funderar även på om jag ska ha malar med räkorna eller sniglar? Dom ska bo i ett kar på 40L.
    Snäckor passar bra med räkor.
    Malar trivs nog bäst i lite större akvarier.

Ja jag tänkte så jag med. Vilka snäckor rekommenderar du? eller gör dom alla lika bra jobb

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. nytt kar
    Av hogge70 i forum DIY - Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 09:33
  2. Nytt litet kar =)
    Av HighwayStar i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 11:56
  3. Räk död i nytt kar!
    Av JojjeN i forum Allmänt