+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Djurhobby (akvariehobby) i Uppsala

Thumbs down Djurhobby (akvariehobby) i Uppsala

Ja... Vad ska man säga... På ett sätt kanske jag kan sammanfatta det med att man oftast får mer än man betalat för men det är inte säkert att det är något man vill ha...

Jag kan väl inte påstå att jag har direkt strålande erfarenheter från de andra akvariebutikerna i stan heller men Akvariehobby höll tidigare god kvalitet så jag har handlat en del där nu när jag, efter 10 års paus, börjat med akvarier igen. Men under tiden jag har haft paus har de bytt ägare och nu verkar det ha blivit mycket sämre, man ser oftare sjuka/döda fiskar än jag minns att det var förr.

Första stora problemet var när jag köpte växter där och satte i mitt 20L kar. Ett par veckor senare insåg jag att burken var full av flicksländenymfer, jag hittade ett 20tal när jag sanerade den.

Några månader senare var jag dum nog att köpa växter där igen eftersom jag uppgraderade till större kar, den gången fick de ett alunbad först, en månad senare hittade jag lik förbannat en flicksländenymf i akvariet (ensam den här gången).

Jag passade också på att köpa några amnoräkor den gången. Killen som fångade in dom såg en som var "ovanligt utfärgad och jättefin!" han tittade närmare på den och frågade om jag ville ha den. Jag tittade inte så noga utan tänkte att en färgglad räka nog är en glad räka och sa ja. När jag väl kom hem med alltihop och tittade närmare visade det sig att den där jättefina amanon inte alls var någon amano utan en liten filterräka.
    Jag är helt ny med räkor, amanos är än så länge det enda jag haft. Så dändes så lagom kul att sätta sig och akutforska om en sort jag aldrig läst om. Nu verkar jag lyckligtvis ha fått den att trivas, den har fått fin rödbrun färg, äter och byter skal. Så det har ju slutat lyckligt för den men den hade ju lika gärna kunnat hamna hos någon som inte brytt sig om att anpassa för den.
    Och nu när jag lärt mig hur en amano ser ut och hur en bamburäka ser ut tycker jag verkligen att det är märkligt att någon som ändå jobbar med räkor inte ser skillnad.

Hädanefter kommer jag undvika att handla hos dem.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer