+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Sulawesiräkor i Skåne?

Räkyngel Räk-Ragges avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Neocaridina heteropoda var. Orange sakura
    Neocaridina heteropoda var. Red Sakura/Red fire
    Neocaridina palmata var. Blue Pearl
    Neocaridina palmata var. White Pearl
    Caridina multidentata (Amano)

Mina snäckor

Malaysisk sandsnäcka
    Posthorn (röd, blå)
    Physa sp.

Mina krabbor

Fiskar: Poecilia Wingei (Endlers guppy) - Finns till försäljning! Neoheterandria elegans (Tigerteddy) Micropoecilia Picta - Red (Röd Picta) Micropoecilia Picta - Yellow (Gul Picta) Poecilia reticulata - Yellow Tiger

Sulawesiräkor i Skåne?

Hej räkdiggare.

Jag har nu haft räkor ett par månader och jag har ett par grupper Blue Pearl och röda Sakura som verkar trivas finfint i sina små baljor eftersom de stadigt blir fler. Nu har jag fått hem ett gäng akvarier från Tyskland och skruvar som bäst ihop en Ivar-hylla från Ikea (ordentligt förstärkt med järnbeslag) som jag tänkte bygga upp en räkhylla på i den takt som jag hinner med. Jag har blivit ordentligt biten av räkhobbyn och naturligtvis sneglar jag på att så småningom också skaffa ett Sulawesikar med Tylomelaniasnäckor och kardinaler (eller någon annan "enkel" sulawesiräka)i. Men innan jag överhuvudtaget börjar att projektera ett sådant akvarium undrar jag om det finns några skåningar här på forumet som har sulawesibiotoper och om det finns möjlighet att få köpa några räkor så småningom? Jag vill helst inte stå där med ett kar som gått in sig ett par månader och som jag sedan inte hittar några innevånare till! Dessa räkor verkar ju inte tåla transport så värst bra så jag är väl hänvisad att hämta dem hemma hos någon annan entusiast när det väl är dags.
    Hur har ni det i baljorna i Skåne, finns det någon som kör Sulawesi här?
    Tidigast kommer jag att köra igång ett sådant kar i september vilket innebär att det borde vara klart för inflyttning strax före jul.

Hälsningar/Kent i Lund

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar