+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kardinalräkor vattenbyte

Kardinalräkor vattenbyte

Nån som har kardinalräkor och kör med RO vatten och Sulawesi Mineral 7,5?
    Hur gör ni era vattenbyten?
    Hur mycket vatten och hur ofta?
    Byter ni varje vecka eller efter TDS värdet?

En annan fråga. Hur syresätter ni vattnet?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

I have a Minioxydator in my aquarium. I also use a luftdriven HMF-Filter. (Google photos for Hamburger Mattenfilter to see what this is).

I keep my Kardinals in a 60l aquarium. I change about 30% water every weekend. Don't measure the TDS at all. I put 2 marks at the side of the aquarium. One to show how high the waterlevel should be. One to show how much water I should remove when changing water. Since a lot of water also avdunsta (?) due to the heat, I remove the rest up to my lower mark and then refill with fresh water to the top mark. I use the 8,5 salt and just measure 2g on a 10l hink. I put this into my warm Osmosewater, stir and then let all of it run through a slightly larger luftslang behind the filtermatta.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Jag byter 15-20 % varje vecka. Jag vet hur mycket pulver som behövs till 10 l efter att mätt några gånger. Kollar ibland tds i akvariet och justerar ner det med osmos vatten vid behov. Jag byter allt vatten på en gång och det är kallt men aldrig förorat nån kardinal i samband med vattenbyte.

Jag har slutat med oxydator i sulawesi karen då de små tar slut väldigt snabbt i varmt vatten, jag har 27-28 grader. Syresättning sker med ett luftdrivet svampfilter. Aldrig haft syreproblem i mitt 80 l med över hundra kardinaler i.

Nu har ju jag haft denna stam rätt länge kanske andra yngre stammar är känsligare?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Superbra svar tack så mycket!

Kan man hoppa över vattenbyte en vecka?
    Funderar på hur mycket jobb det krävs för ett kardinal kar.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Rekomenderar att sköta karet noga. Med det sagt så har jag varit borta både två och tre veckor utan större problem. Då har dock mitt kar varit väldigt noggrant skött och stabilt i nästan ett år vid första bortvaron om jag minns rätt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Citat Ursprungligen postat av JenL Visa inlägg
    I have a Minioxydator in my aquarium. I also use a luftdriven HMF-Filter. (Google photos for Hamburger Mattenfilter to see what this is).

I keep my Kardinals in a 60l aquarium. I change about 30% water every weekend. Don't measure the TDS at all. I put 2 marks at the side of the aquarium. One to show how high the waterlevel should be. One to show how much water I should remove when changing water. Since a lot of water also avdunsta (?) due to the heat, I remove the rest up to my lower mark and then refill with fresh water to the top mark. I use the 8,5 salt and just measure 2g on a 10l hink. I put this into my warm Osmosewater, stir and then let all of it run through a slightly larger luftslang behind the filtermatta.
    Jag är bara i planeringsstadiet ännu. Håller på att samla info så man vet vad man ger sig in på.
    Har ett 60l akvarium som jag i så fall tänkte använda.
    Tänkte ha ett HMF filter.
    Du skrev i ett annat inlägg att du även har ett bottenfilter. Måste man ha det? Varför har du det?
    Vilket flöde är det på din luftpump till HMF-filtret?

I kicked out the bottenfilter and am only running it with the HMF now. Behind the HMF I have 2 bags full of Siporax and the Heater.

As a Luftpump I have an Hailea V20 but that it powers a pressure-box for 8 aquariums. My luftrör is a "Tschechischer Luftheber"; it isn't so loud and moves more water than a conventional luftrör. As grus I have very fine Dennerle Grus in black, about max 1 cm high. And then a LOT of water-neutral stones, a piece of Moorkienwood and Najas guadalupensis.
    kardinal1.jpg
    Pleae remember that you need to let a Sulawesiaquarium run for 6-8 weeks before you put in any räkor. You need to have algae on all the stones since they do not feed in the normal way (if you throw in a pellet, they won't find it).

Citat Ursprungligen postat av JenL Visa inlägg
    I kicked out the bottenfilter and am only running it with the HMF now. Behind the HMF I have 2 bags full of Siporax and the Heater.

As a Luftpump I have an Hailea V20 but that it powers a pressure-box for 8 aquariums. My luftrör is a "Tschechischer Luftheber"; it isn't so loud and moves more water than a conventional luftrör. As grus I have very fine Dennerle Grus in black, about max 1 cm high. And then a LOT of water-neutral stones, a piece of Moorkienwood and Najas guadalupensis.
    Bifogad fil 13237
    Pleae remember that you need to let a Sulawesiaquarium run for 6-8 weeks before you put in any räkor. You need to have algae on all the stones since they do not feed in the normal way (if you throw in a pellet, they won't find it).
    Ok, tack för bra info.
    Kommer att köra in karet länge. Jag har inte så bråttom, dumt att chansa!

Vart är enklast att köpa kardinaler? Bor på västkusten.
    Hur många bör man starta med för att få en bra stam?

I got mine from the local petshop. They can order them from Akvarieteknik and I picked them up the same day they were delivered (they were still in their delivery bags). I started with 10 and now have around 100 or so.

Superräka Victor.Bergdahls avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Län
    Halland

Mina räkor

Körsbär men inga bigarråer
    (Neocaridina Heteropoda av olika sorter)
    Cardinal Dennerli

Mina snäckor

Tylomelania & De som kommer med från butiken!

Citat Ursprungligen postat av patsve Visa inlägg
    Ok, tack för bra info.
    Kommer att köra in karet länge. Jag har inte så bråttom, dumt att chansa!

Vart är enklast att köpa kardinaler? Bor på västkusten.
    Hur många bör man starta med för att få en bra stam?
    Du borde kunna beställa kardinaler i din lokala zoo affär, testa den som ligger vid den stora rondellen i varberg. Kommer inte ihåg namnet på den nu bara!

Citat Ursprungligen postat av Victor.Bergdahl Visa inlägg
    Du borde kunna beställa kardinaler i din lokala zoo affär, testa den som ligger vid den stora rondellen i varberg. Kommer inte ihåg namnet på den nu bara!
    Ja det kommer jag nog att göra. Det är min lokala butik som jag brukar handla från.

Superräka Victor.Bergdahls avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Län
    Halland

Mina räkor

Körsbär men inga bigarråer
    (Neocaridina Heteropoda av olika sorter)
    Cardinal Dennerli

Mina snäckor

Tylomelania & De som kommer med från butiken!

vet att man även kan beställa på Hornbach och liknande!

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg