+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur litet akvarium?

Superräka matsvins avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.

Hur litet akvarium?

Om jag vill ha ett litet akvarium med endast wp o några snäckor (posthorn) - hur litet/stort akvarium är det minsta som funkar? Bör ju finnas plats för räklingar med

Har tidigare haft wp i ett 20-liters vilket gick utmärkt, men jag gav bort dem när jag flyttade...

Nu har jag ett 20-liters o ett 15-liters stående tomma, samt dåligt med plats för fler akvarier...

/Eva.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga små söta dammsnäckor ... INGA ÄPPLEN! Numera även malaysisk sandsnäcka...

Mina krabbor

Hur små är era minsta räknano då????

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbär, Crystal Black,Amano, Blå Tiger

Mina snäckor

Posthorn, Sand.

Nu gillar jag inte små kar alls, mitt minsta är 54L nu, men hade ett 40L innan. I 40L var det endast körsbärräkor o äppelbäbisar (som senare fick ett eget 40L) o det kändes ändå stort o rymligt...
    I BTN Nanoboken rekommenderas det från 20L då det är svårare att få balance i mindre kar OCH att i ett 20L kan du har 150-200 räkor, men ett så stort antal kommer fororena vattnet ganska fort...
    Min erfarenhet med WP är att den föröker sig bra o jag hade nog startat den ena av dina bef. kar ( 20L hade jag valt...) du har ju haft dem att fungera innan så du kan ju den biten... Fast 150 till 200 räkor låter mycket...
    Då du inte börjar med 150-200 räkor är det lite plats till snäckorna
    Då väntar vi på din nya tråd med WP-karet

Räka
    Reg.datum
    Aug 2011
    Län
    Stockholm

Som lilla kar kör jag ett 20l Dennerle nano med sakuras, posthorn och ett par rasboras. Pumpen till den är en eheim liberty 2041 så den har rätt stor filteryta för så lite vatten men eftersom det är hang on tar den inte mer plats än ett mini innerfilter.
    Har fungerat mycket bra sedan start, inga bekymmer alls.

Jag betalade typ 250:- för 20l nanot sen eheim liberty ca 200:- sen köpte jag till dymax astrolight för typ 200:-.

Dennerle 20l köpte jag här: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...=dennerle%2020

Mycket bra pris och mycket snyggt glaskar med välvda hörn på framsidan. Följer med svart folie som man fäster på baksidan också samt underlägg.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du ett 20L med stående så tycker jag du bör använda det framför 15L
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Pia.L Visa inlägg
    Nu gillar jag inte små kar alls, mitt minsta är 54L nu, men hade ett 40L innan. I 40L var det endast körsbärräkor o äppelbäbisar (som senare fick ett eget 40L) o det kändes ändå stort o rymligt...
    I BTN Nanoboken rekommenderas det från 20L då det är svårare att få balance i mindre kar OCH att i ett 20L kan du har 150-200 räkor, men ett så stort antal kommer fororena vattnet ganska fort...
    Min erfarenhet med WP är att den föröker sig bra o jag hade nog startat den ena av dina bef. kar ( 20L hade jag valt...) du har ju haft dem att fungera innan så du kan ju den biten... Fast 150 till 200 räkor låter mycket...
    Då du inte börjar med 150-200 räkor är det lite plats till snäckorna
    Då väntar vi på din nya tråd med WP-karet
    Haha, jag lär börja med 10 WP o 10 posthorn

Supertack för svar

Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Yobaman Visa inlägg
    Som lilla kar kör jag ett 20l Dennerle nano med sakuras, posthorn och ett par rasboras. Pumpen till den är en eheim liberty 2041 så den har rätt stor filteryta för så lite vatten men eftersom det är hang on tar den inte mer plats än ett mini innerfilter.
    Har fungerat mycket bra sedan start, inga bekymmer alls.

Jag betalade typ 250:- för 20l nanot sen eheim liberty ca 200:- sen köpte jag till dymax astrolight för typ 200:-.

Dennerle 20l köpte jag här: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...=dennerle%2020

Mycket bra pris och mycket snyggt glaskar med välvda hörn på framsidan. Följer med svart folie som man fäster på baksidan också samt underlägg.
    Låter som ett trevligt akvarium

Jättestort tack för svar!!!

Jag kör Walstad så jag använder inte filter, värmare o sånt, bara belysning. Det har funkat utmärkt i flera år...

Men då lär det bli ett 20-liters med wp då Tror att wp är mina favoriträkor

Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    21

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Körsbär
    Sakura
    Rili

Mina snäckor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Har du ett 20L med stående så tycker jag du bör använda det framför 15L
    Japp har ett av varje som står tomt nu

15-litersakvariet använde jag innan att dra upp en hel hög guppyyngel till vuxen storlek

Skall göra iordning så att jag kan beställa hem mina nya wp, sedan har jag ju räkor så det räcker ett litet tag

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Då förmodar jag att du väljer 20L karet
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg