+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: AT planaria fri

Räkyngel
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    västra götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, blue pearl,amano, Cb, Cr

Mina snäckor

äppelsnäckor, posthorn,sandsnäckor

Mina krabbor

Inga krabbor men fisk i andra akvarier

AT planaria fri

Inledning:
    Fick ett ganska påfrestande bestånd av planarier i min räkvas och var tvungen att göra något åt saken.
    Sagt och gjort så beställde jag AT planaria-fri från pimp your shrimp http://www.pimpyourshrimp.com/sv/aqu...naria-fri.html
    Tänkte att jag kunde göra en liten recension för er som inte vågat testa produkten eller bara är nyfikna.
    Observera att recensionen helt bygger på egna erfarenheter, vet inte hur den kommer funka i era kar!

Pris/kvantitet:
    Priset är bra, har använt en fjärdedel av innehållet till mitt 20 literskar, och då hade jag MYCKET planaria. Paketet innehåller 75 ml i pulverform.

Användning:
    Man ska dosera beroende på storlek i akvariet i tre stycken omgångar, därefter vid behov. Jag upplevde att första gången var speciellt kritisk. Se till att verkligen ha koll på vattenvärden etc, dog två räkor för mig första dygnet. Enligt beskrivningen ska man byta vatten efter tredje dagen, jag tycker personligen att det funkade bättre att köra flera mindre byten för att vattenkvaliteten inte skulle bli alltför dålig. Se till att inte ha några snäckor i akvariet, för de kommer stryka med(glömde några sandsnäckor i som fick gå en säker död till mötes).

Produkten i sig tror jag inte räkorna tar skada av, utan det är förmodligen organismerna som dör av den som försämrar kvaliteten. Därför anser jag att man bör byta vatten lite oftare än vad som står i beskrivningen. Beroende på hur mycket planarier/skräpsnäckor som finns naturligtvis.

Sammanfattning: En vecka efter att jag avslutat min behandling (som blev lite längre än vad beskrivningen säger) så ser jag inte en enda planaria. Två räkor dog tyvärr på kuppen men hade väntat mig att någon kunde göra det. AT Planaria fri funkar prima om du frågar mig och är absolut något man kan överväga om man känner att planariebeståndet har blivit utom kontroll.

Betyg: 9/10, hade fått 10 av 10 om inte någon räka dött på kuppen

Uppdatering: 29/10. Testade nyligen att släppa i några sandsnäckor i akvariet, de mådde inget vidare, dog några. Så nu blir uppgiften att kolla hur lång tid det tar innan man kan släppa i snäckor i karet igen. Återkommer när tiden är inne!
    Senast redigerad av yfsarulv den 2012-10-29 klockan 14:23.

2. Like d9ha gillade inlägget.
  3. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar