+ Svara på ämne
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 73

Ämne: Möjligt att bli av med mossboll?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är nog mycket större risk med dessa så kallade mossbollar, då bjuder man ju in eländet intet ont anande.

Det funkar inte att vänta ut caldon Pierre den fortsätter bara att sprida sej mer och mer tyvärr

Jag har fortfarande eländet kvar i det karet och nu har jag resignerat och plockar bort det jag ser på stenar växter och rötter, det går inte at sälja växter från det karet och man måste även ha en egen håv till det eller koka håven efter att man haft den i caldokaret annars har man den snart i alla kar, suck
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Finns det olika sorts mossbollar, jag har en liten boll i ett kar och lite grann på en sten i ett annat, de växer tillsynes ingenting?

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Det finns bara en och det är algen Cladophora. Däremot är det inte alltid som de sprider sig utanför själva bollen, det verkar bero lite på livsbetingelser. Men på lite sikt bör risken vara ganska stor. Vad du än gör dela inte upp bollen i flera. Det gjorde jag och sen var det kört.

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Hm, vad lustigt, jag har haft mossbollar i 3 av mina kar i 1,5 år och aldrig haft problem. I ett av karen drog jag ut mossbollen till en lång platta och gjorde en trädkrona av den uppe på en rot. Jag tog en annan mossboll och trasade sönder och sydde fast på ett nät och gjorde en "gräsmatta" av i ett annat kar.
    Jag har inte haft några problem alls :-) Jag älskar mina mossbollar!
    My name is Bond - Bondmoran

www.bondmoran.nu

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Så här ser det ut i karet där jag har två uppdelade "mossbollar"...

Hoppades att det skulle gå att visa bilden direkt via Dropbox delning. Det funkar att välja visa bild i ny flik i alla fall.
    Senast redigerad av Zybeer den 2013-01-05 klockan 08:05.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Ja, att få in Cladophora i akvariet är lika lika lätt om man haft mossbollar i det eller inte. Jag tror inte det är samma sorts cladophora som kommer från mossbollarna som de långa trådarna som snirklar sig in i övrig mossa, flytväxter är ett bra sätt att dämpa belysningen i karet och gör så att Cladophoran begränsas.
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Jag har aldrig under alla mina år med akvarier haft något liknande Cladophora tidigare. Och nu existerar den endast i de kar där jag har haft mossboll. Den mossboll jag hade delat i två hade sträckt sig upp mot ljuset i långa slemmiga sjok som började i det lite tätare och strävare "håret" på själva bollen. Nya bollar hade börjat bildas lite varstans och är överallt i ECS:en. Nu blir det ny sand och grundligt rengjort filter mm. Jag är livrädd att jag ska råka sprida något med håv, det blir en ny sådan på en gång.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Min caldo bildar täta mattor inte så mycket trådar, om den höll sej på rötterna så skulla det vara ok men den sitter ti tussar på växterna med och där vill jag inte ha den
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    mar 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina multidentata (Amano)

Caridina cantonensis var. Blue tiger
    Caridina cantonensis var. Crystal Red
    Caridina cantonensis var. Crystal Black

Neocaridina heteropoda var. Red
    Neocaridina heteropoda var. Yellow
    Neocaridina heteropoda var. Barbanan

Jag har läst att mossbollar (Cladophora) får och behåller sin runda form i strömmande vatten, där den inte har något annat att fastna i än sig själv, dvs rullas ihop till en boll av vattnet. Har aldrig haft sådan själv.

Det jag däremot vet är att gröna fintrådiga alger gynnas av eutrofiering och dess livstrategi gör att den bättre nyttjar ljuset som finns. Det är därför som det är bra att inte ha för mycket näring i vattnet = mata inte för mycket + ha växter som växer snabbt och kan konkurrera med algerna om näringen.
    Det är också därför som vattenbyte hjälper ibland, men inte alltid: vattenbytet (LÄS: vattenpelare och bottenslam) gör att du blir av med överskottsnäringen, men har du algpropaguler kvar i vattnet/i botten/på växter så finns risken att de återkommer, då de bättre kan nyttja de ev spårmängder av näringsämnen som alltid finns i vatten (även kran-).
    Samma sak med ljusdämpning: Minskat ljust (nedsläckning/täckande ytväxter) kan minska algernas tillväxt, men risken finns att det minskade ljuset enbart inhiberar växternas tillväxt och inte algernas. Alger är mer anpassade för mindre ljus (ljus filtreras bort av vatten), än akvatiska kärlväxter (vars vattenanpassade liv är en sekundär evolution).

Amanoräkor äter fintrådiga grönalger men bara "skotten" eller "ändarna" på trådarna, dvs de unga algcellerna, resten är ganska svårsmält. Har man redan problem med större volymer av grönalger så kan man inte släppa ned 2amanoräkor och förvänta sig att de kommer fixa problemet (som för övrigt är obalans i karet), särskilt inte om det finns annat gott att äta som foderrester, fiskbajs, murkna växtdelar. Däremot kan amanoräkorna hjälpa till att hålla efter grönalger, i kombination med att man mekaniskt tar bort det mesta, eller vid nystart av akvarium där akvariet inte hamnat i balans än.

Till skillnad från någon som sa att man inte kan sälja/ge bort växterna från ett alg-drabbat akvarium, så är min erfarenhet att man visst kan det. Hamnar växterna i ett akvarium i BALANS, (och ev med enstaka amanoräkor, jag har haft så få som 24L vatten/amanoräka) så kommer algerna inte att ta över i det nya karet. Givetvis bör man varna köparen/den man ger växterna till, att de kommer från ett kar med alger/algproblem, så personen själv får avgöra om man vill ta risken eller ej.

Slutligen, min värsta alg-erfarenhet krävde över 12h sittning med lupp över ett tråg med en matta av christmas-moss, i ca 5cm högt vatten. Drog bort synliga trådar med pincett, kvadratcentimeter för kvadratcentimeter. Jag gav som sagt upp efter 12h, då hade jag gått igenom 1/10 av min mossa, resten slängde jag. Det gjorde ont i hjärtat att göra sig av med allt det frodiga -men vid det laget hade jag nästan för ont i rygg och armar för att bry mig om det... Med 5amanos i karet efter "växtnystart" (utöver ursprungsbefolkningen), samt minskning av matandet från 1ggr/dag till 1ggr/3dgr så har algerna, nu 7mån senare, inte återkommit.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nu är inte Caldoporan lika lätt att bekämpa än andra alger, den är faktiskt väldigt svår att bli av med och Amanos äter dem defentivt inte, jag har testat det, tror det bara är Caldopora, Staghorn och Tofsalger som de inte äter annars är dom suveräna på alger.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Sprettfisks avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Län
    Norge

Mina räkor

Sort Tiger,Blå Tiger,Rød Rilli og amanoreker.

Som jeg skrev tidligere,så spiste mine amanoer opp hele ballen. Så det selv,så det er ingen tvil. Men mulig det er atypisk.

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Uppdatering

De växer i all min fina mossa och kväver den och fyller ganska snabbt en hel kub med slemmigt gröna alger som lindar in allt annat i stora klumpar. Det växer igen filtren på nolltid, växer i klumpar på bottnen etc.

Det är den värsta farsot/pest jag någonsin haft i ett kar! Jag slängde allt bottensuibstrat, kokade alla rötter i två timmar, skurade ur kuben med tvättsvamp, hade ur innerfiltret i två dagar och rengjorde det extremt noggrant och länge. Drog sedan igång kuben igen med vatten från ett Cladofritt kar och köpte en massa snygg mossa jag band upp på den nykokade roten som skulle få gå till sig där tills den nya karet kom. Nu har det börjat växa Clado i mossan, som små hårstrån som bildar nästan här och där. Det börjar komma ut ur filtret, tom växa lite på sidorna av kuben.

Väldigt tråkigt på all fin mossa som nu kanske är bortom all räddning. Jag hade köpt Flame, Peacock, Taiwan, Riccia och Fissidens. Kul. Grattis.

Jag hade tänkt använda innerfiltret ur den Cladofria kuben för att köra in det nya karet men nu går inte det heller.

Det är än så länge små skott av Clado så jag tänker göra ett försök med både Amanos och Sebrasnäckor, de två djur jag har hört eventuellt kan vara intresserade av att smaka på dessa.

Flytväxter har jag kört med så att det har vuxit igen men det bryr sig inte Cladon om hos mig.

Räka
    Reg.datum
    mar 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina multidentata (Amano)

Caridina cantonensis var. Blue tiger
    Caridina cantonensis var. Crystal Red
    Caridina cantonensis var. Crystal Black

Neocaridina heteropoda var. Red
    Neocaridina heteropoda var. Yellow
    Neocaridina heteropoda var. Barbanan

Hej Zybeer,
    tråkigt att det blivit Cladophorakontaminerat trots alla åtgärder!
    Jag tror starkt på amanoräkornas förmåga att knapra alger, de räddade mitt akvarium. Förvisso slängde jag 4/5 av min mossa och noggrannt pillat bort alla synliga trådar ur den femtedelen som jag sparade, men jag bytte inte vatten eller rengjorde ngt annat i karet. Jag slängde ca 2/3 av min lomariopsis lineata, men det som fick vara kvar hade många tydliga trådar av alger invävt. Och trots det är mitt akvarium algfritt idag (nåja, förutom tofsalger).
    5 amanos köpte jag till mitt 120L kar.

Det där med akvarier -inte en helt utforskad vetenskap och ganska många delar tur. Kan bara säga vad som funkade för mig och hoppas att det fungerar för dig med. Ge inte upp! Med amanos redan vid nystart har du ett försprång mot algerna. Lycka till!

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Tack för peppen Silver! Jag har surfat rätt hårt på diverse engelskspråkiga växtforum efter en lösning på senaste tiden och precis som du säger har många upplevt att en rejäl laddning Amanos har klarat av unga/späda Clado skott efter t.ex. en nystart, inte alltid när det är utbrett överallt. Jag shoppar ett gäng till kuben idag samt även Sebrasnäckor om jag hittar dessa. Lägger de ägg överallt som inte lossnar gör det ingenting då kuberna ska plockas ned till förmån för ett större kar.

Jag återkommer med en redogörelse för hur det gick med den biologiska algbekämpningen

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Jag ahr ävens tött på rapporter om att Jordanella floridae har ätit rejäla mängder Cladophora men den fanns inte tillgänglig hos grossist. Någon hävdade att vanlig guldfisk också äter Clado men huruvida det stämmer vet jag inte. Sen känns det inte som någon höjdare att trycka ned en sådan i en räkkub.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg