+ Svara på ämne
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 73

Ämne: Möjligt att bli av med mossboll?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Näää, då får guldfisken ett dukat smörgåsbord och det lär inte bli en ända räka kvar tillslut och även Jordanella floridae kommer att göra slut på en hel del räkor tyvärr för firren blir ca 7cm.

Jag rensar så fort det blir för mycket av detta elände i karet, jag spolar rötter stenar m.m. i hett vatten det gillar den inte i alla fall, även anubiasen tål denna behandling ett par minuter då de inte blir liggande i hett vatten, död åt caldon
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Jo jag tänkte testa dessa olika biologiska bekämpare utan räkor i, de får flytta ihop med arter de inte kan korsa sig med i andra kuber tills vidare. Nästa steg blir riktigt tunga alggift och se om mossan överlever, utan innevånare i.

Helt sjukt att Cladon kom tillbaka efter all kokning. Den måste ha överlevt i filtret för det kokade jag inte... (Om man kan göra det?).

Syrabas kanske mot Clado?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Försök med Jordanella floridae det är en killifisk om du kan få tag i dem, du kan ju höra med någon som håller på med killis

Jag har försökt med algmedel i karet men inte försvann dom inte, möjligen bromsades tillväxten
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist
    Reg.datum
    feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Fyll karet med väteperoxid och låt filtret vara igång.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Fyll karet med väteperoxid och låt filtret vara igång.
    Dör inte fiskar och räkor då med, eller är dosen låg????
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Man bör nog ta ut allt levande ur karet om man vill att de ska överleva. Men väteperoxid har jag också läst/sett (youtube) ska fungera. Gissar att växterna kommer gå åt också. Hur koncentrerad peroxid kan man köpa idag, 15-17%? Vet att det fanns starkare förr, men sedan kom man på att det var bra att tillverka bomber med och spädde ut det som såldes i handeln. Används bl.a. av många jägare för att bleka djurskallar, men det är ett annat kapitel.

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

5 rejält stora Amanos inhandlades igår kväll. Den största var ett monster, aldrig sett någon i närheten. Den släppte en miljard "räkplankton" så snart den hamnade i kuben. Synd att jag inte har möjligt att försöka driva upp dom...

De är i alla fall överallt och plockar och utforskar. Än har jag inte sett att de små växande nystanen med Clado har försvunnit men jag hoppas att de ger sig på dessa när övrigt gott är slut.

Något positivt och oväntat var att det har börjat växa små små strån av vad som ser ut som Clado på bakre rutan och en riktigt stor sandsnäcka gled runt där och tuggade (långsamt) i sig dessa strån.

Lokala affären hade tyvärr inga Nerita-snäckor eller Florida Tandkarp men kriget fortsätter!

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Neritina snäckor är ju även zebrasnäckorna som dom brukar ha massvis av och som påstås vara bra på alger, men jag vet inte det går inte att ha dem i ett öppet kar för då rymmer dom ganska snabb och man hittar dem intorkade på golvet, även i mitt Juwelkar rymde dom genom hålen för slangar och övrig utrustning
    Det är heller inget kul att få en helt vitprickig inredning i karet då dom lägger sina ägg på rötter och stenar och dom sitter ordentligt fastklistrade
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Neritina snäckor är ju även zebrasnäckorna som dom brukar ha massvis av och som påstås vara bra på alger, men jag vet inte det går inte att ha dem i ett öppet kar för då rymmer dom ganska snabb och man hittar dem intorkade på golvet, även i mitt Juwelkar rymde dom genom hålen för slangar och övrig utrustning
    Det är heller inget kul att få en helt vitprickig inredning i karet då dom lägger sina ägg på rötter och stenar och dom sitter ordentligt fastklistrade
    Precis Zebrasnäckorna jag var ute efter. Inga på de lokala butikerna dock. Öppet kar är inget problem och dödar de Cladon får de gärna lägga en miljon ägg då de inte ska ned i det nya karet sen.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det funkar inte med öppet kar och dessa snäckor för de rymmer garanterat, de stannar inte kvar i karet om inte karet är täckt tyvärr och det dröjer inte många dagar heller för ens det gett sej iväg, men du kan ju alltid testa, synd att du inte bor här nere för Herkules Zoo här har massvis av dessa snäckor i täckta kar
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Hehe, jag menade alltså att öppet kar inte var ett problem då jag har åtsittande täckglas Såg nu att jag skrev otydligt.

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Nytt Akvarium, vågar jag flytta över något som har varit i ett "Clado-smittat" kar?

Ikväll kommer mitt nya måttbeställda 230L kar. Tanken var att jag skulle använda två av filtren från 30L kuberna under en inkörningsperiod men nu är frågan om det är värt att testa detta då jag fortfarande verkar ha Clado i den kub där jag rengjorde allt och körde en omstart.

Kommer jag ens att våga ha rötter som har gått i kuber med Clado i det nya karet efter kokning? Substrat kommer att bli nytt. Jag kan ta en del växter från ett för närvarande Cladofritt kar. Rengör jag filtren tillräcklgit noga för att kanske slippa vidare Clado-smitta dödar jag ju tyvärr alla bakterier i samma veva... Men nu har jag inget nytt filter till hands heller. Argh...

Den kub jag hade startat om får gå vidare med Amanos med förhoppningen att Cladon förlorar kampen på lite sikt (när Amanoräkorna blir hungrigare...).

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Jag skulle nog inte våga använda något ifrån ett cladosmittat kar förrän det är väl rengjort och sedan testat i ett karenskar nån månad, för att se så att det verkligen inte finns något kvar.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du ska inte stoppa ner något från ett caldosmittat kar i ett nytt kar inte ens filtret eller vatten för det finns sporer från caldon som du inte ser.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist
    Reg.datum
    feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa