+ Svara på ämne
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 73

Ämne: Möjligt att bli av med mossboll?

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Dessutom kan sporerna färdas i luften.
    Seriöst den här pestsmittan blir bara värre och värre! Det börjar kännas som rena turen att jag inte har fått in den i stora karet. Jag har tittat väldigt noggrannt efter tecken på Clado men so far so good. Jag har fört över flytväxter från en smittohärd men dessa såg helt orörda ut och det verkar ha fungerat. En ny håv inhandlas nu ikväll...

Tror ni på kokning av Dennerle innerfilter?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du ska nog inte stoppa hela filtret i en kastrull och koka den om det var det du menade, tror inte att plasten tål det men vem vet, filterpatronen går kanske att koka men jag skulle satsa på ett nytt filter helt enkelt
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka Susanne Ss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal red
    Crystal black
    Smileys
    King Kong
    Panda
    Red ruby
    Wine red
    Blue Bolt
    Blå tigerräka
    Tangerine tiger
    Grön babaulti
    Blue jelly
    Blue Pearl
    Svart sakura

Medaljer

Tror ni att det funkar att frysa in filtret? Dör algsporerna i frysen?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är inte säkert att de gör det tyvärr, skulle tro att filtret måste ligga och torka lång tid eller något sådant och inte användas.

Det är våghalsigt att lägga flytväxter från karet med caldon i det nya karet eller något annat kar då det finns sporer som vi sa förut, då har du smittat ett kar till med eländet, det hjälper inte om det inte syns något.

De här så kallade mossbolarna är väldigt farliga när de börjar sprida sej, det är allt annat än roligt när man upptäcker vad de kan ställa till för hopplöst elände
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ett klorinbad (minns inte hur stark lösning det skulle vara) följt av ett 6% väteperoxidbad och låt sen torka nån dag så borde alla sporerna dö.
    Jag var lite inne på att det kunde funka med Virkon S med, men glömde kolla upp det närmre.
    Virkon S = "Virkon® S är ett patenterat biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel, som är effektivt mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer."

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har slutat bry mej i eländet, jag håller det kort bara och ser till att inte använda samma håvar och redskap i karen utan att koka dem efter, caldon gillar inte att bli kokt i alla fall och jag fortsätter med att spola rötter med växter på under hett vatten under kranen, klart att alla växter inte fungerar så men kraftiga växter tycks ju tåla behandlingen ett par minuter

Det borde finnas en varningstext på dessa eländiga "mossbollar" som det finns på cigaretter och starkvaror
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Hmmnnn... Nej kanske inte så lyckat att koka filtren. Fixat ett nytt till nya karet men det hade varit trevligt om de tre befintliga filtren någonsin mer gick att använda till något Då får de långtidstorka efter rengöring istället.

Det här lät lite intressant... http://www.aquainterior.se/produkter...0&id=24&lng=sv

Nu blir det manuell bekämpning, svultna Amanos + svultna Siamesiska algätare, en massa snäckor. Begränsat ljus. Kubdjävulen ska få stå tills den är ren. Blir djuren för magra avbryts experimentet och jag prövar algmedel, väteperoxid och klorin.

En fisk som påstås äta av denna farsot finns på Glasers grossistlsita men här i Umeå tar ingen hem därifrån...

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Du kan tömma en av kuberna helt förutom pumpar och värmare och sen fylla upp med utspädd väteperoxid och låta pumparna köra någon dag. Det borde ta död på den clado som finns kvar samt döda det som finns på glaset.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Zybeer Visa inlägg
    Hmmnnn... Nej kanske inte så lyckat att koka filtren. Fixat ett nytt till nya karet men det hade varit trevligt om de tre befintliga filtren någonsin mer gick att använda till något Då får de långtidstorka efter rengöring istället.

Det här lät lite intressant... http://www.aquainterior.se/produkter...0&id=24&lng=sv

Nu blir det manuell bekämpning, svultna Amanos + svultna Siamesiska algätare, en massa snäckor. Begränsat ljus. Kubdjävulen ska få stå tills den är ren. Blir djuren för magra avbryts experimentet och jag prövar algmedel, väteperoxid och klorin.

En fisk som påstås äta av denna farsot finns på Glasers grossistlsita men här i Umeå tar ingen hem därifrån...
    Den där i länken tar säkert inte caldon tyvärr och siamensisarna är bara bra på alger när de är små, Amano har jag testat men de ratade caldon, de ratar även toffsalgerna men resten är de bra på
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Cladon har dött av?!

Nu efter semestern lyckas jag inte hitta några spår av Cladon i kuben som har gått med stora Amanos, snäckor och några dvärgräkor. Inga små hårstrån som växer ut filtret heller. Det som växte upp ur mossan på roten hittar jag inte ett spår av. Jag ska gå igenom riktigt grundligt med en stark ficklampa och förstoringsglas men jag tror fasen i mig att Cladon är borta. Inte ett spår av den i det nya karet heller som fick en del kokade rötter som tidigare haft Clado på sig.

Jag ropar inte hej en men så här bra har det inte sett ut sedan... ja... minst ett år tillbaka?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hur bar du dej åt då? Jag har min fina caldo kvar i hörnkaret på vissa ställen...........hmmmmmm kollade nu och ser faktiskt inget just nu men så har jag nitiskt sett till att ta bort så fort jag sett något i 1,2 år eller om det inte är 2 år nu till och med

Min caldo var inte långhårig den var som den på algbollarna kort och tät, jättefin men jag vill ändå inte ha den i karen!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Brigittes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Black crystal
    Red crystal
    Caridina gracilirostris
    Rödnosräka
    Körsbärsräkor
    Gula körsbärsräkor
    Blåa tigerräkor

Mina snäckor

Äppelsnäcka
    Svart hornsnäcka Faunus
    Zebrasnäckor
    Red onion
    Posthornssnäckor

Jag är jätte glad att jag kastade bort mina moss bollar så fort jag läste denna tråd.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dessa borde säljas med varningsskyltar för folk vet inte vad de ger sej in på och vad som kan hända!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

"Mossbollar dödar."
    "Mossbollar skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning."
    "Om du slutar med mossbollar löper du mindre risk att få dödliga hjärt- och lungsjukdomar."
    "Mossbollar innehåller bensen, nitrosaminer, formaldehyd och cyanväte."
    "Mossbollarägare dör i förtid."
    "Mossbollar får din hy att åldras."
    "Mossbollar kan försämra blodflödet och orsakar impotens."
    "Mossbollar kan leda till en långsam och smärtsam död."
    "Mossbollar kan skada sperman och minskar fruktsamheten."
    "Mossbollar orsakar dödlig lungcancer."
    "Skydda barnen. Låt dem inte köpa mossbollar."
    "Sök hjälp för att sluta med mossbollar: fråga din läkare, på apoteket eller Sluta-med-mossbollar-linjen 020-84 00 00."
    "Mossbollar ger förträngningar i blodkärlen och orsakar hjärtinfarkt och stroke."
    "Mossbollar är mycket algframkallande. Börja inte med mossbollar."

Är det där egenupplevda erfarenheter eller? (tänkte på det där med impotens. )

"Skydda barnen. Låt dem inte köpa mossbollar."
    Ja där ser du Dodat, inga mossbollar för din del då!

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg