+ Svara på ämne
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 3 4 5
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Möjligt att bli av med mossboll?

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Nja, det vill jag väl inte påstå att det är. Har som tur är aldrig haft problem med mossbollar (eller potensen för den delen)

Ändrade om lite på varningstexterna från cigarettpaket.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Förstod det. "Sluta-med-mossbollar-linjen" hade ju varit ännu roligare om du angett en kompis tfn-nummer.

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Spår av Clado upphittade i mitt 450 kar

I ett tidigt stadium men definitivt små minimossbollar som rullade fram när jag gjorde om scapen i helgen. De verkar inte ha fäst på något än dock.

Däremot hade jag flyttat en rot med rejält med fastvuxen javamossa till mitt 230 och där ser jag nu de förbannade hårstråna börja växa till sig! Samma sak med Fissidens jag hade haft på karantän i en glasburk i några veckor. Såg inga spår av Clado i den men nu finns det en start där.

Mobiliserar Team: Amano direkt och kör igång med mekanisk bekämpning. Detta måste kvävas i sin linda!

Superräka
    Reg.datum
    dec 2010
    Län
    Östergötland

Citat Ursprungligen postat av Pierre_N Visa inlägg
    De har spridit sig i ett av mina kar också så jag har slängt alla. Försöker att vänta ut dem men det verkar inte gå så bra...
    Det verkar faktiskt ha försvunnit, jag kan inte så något i alla fall. Jag har under en längre tid doserat 2.5 dos PMDD och normal dos Easy Carbo, antar att det är ECn som har gjort mest nytta. Trådalgerna är också nästan helt borta, ser något stå här och var bara. Toffsalgerna verkar också vara på tillbakagång. Det verkar bli ordning på det här karet nu, växterna börjar ta fart i alla fall.

Däremot verkar det inte sprida sig till andra akvarium så lätt så det här med att ha separata håvar verkar vara helt onödigt. Jag har stoppat i sten från det drabbade karet i ett annat kar och inget hände. Det verkar som att akvariet ska vara i någon form av obalans för att cladon ska få fäste. Förmodligen därför mossbollar funkar utan problem hos vissa.
    Senast redigerad av Pierre_N den 2013-03-04 klockan 08:46.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har den kvar i mitt kar har hållt på med att försöka få bort de vackra caldomattorna sedan mycket länge och har tröttnat, plockar bort dem vart efter jag ser dem.

Sporerna sprids även i luften så du har nog tur, jag har det i mitt 250L kar med har jag sett!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka
    Reg.datum
    dec 2010
    Län
    Östergötland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag har den kvar i mitt kar har hållt på med att försöka få bort de vackra caldomattorna sedan mycket länge och har tröttnat, plockar bort dem vart efter jag ser dem.

Sporerna sprids även i luften så du har nog tur, jag har det i mitt 250L kar med har jag sett!
    Tur? Tur i 4 kar i så fall, varav ett av dem står 30cm ifrån och båda är öppna. Säker på att de sprids med luften? I så fall så ger det ju ännu mer belägg för "min teori" om att det bara får fäste i ett kar som inte är helt i balans eftersom att jag inte har något i de andra.

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grön, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Jag hittade den här gamla tråden när jag letade efter trådar om mossor - någon undrade om det finns flera sorters mossbollar och fick till svar att det inte finns det - JO det finns det.

Jag har förstått att den vanliga varianten som säljs i djuraffärerna inte är något man vill ha i sitt kar men den "ursprungliga" bollen - Marimo - (som inte alls är mossa utan en alg som rullats upp i bollform) släpper INTE ifrån sig alger och skräpar inte ned.
    Tvärtom fungerar den som ett extra filter i akvariet och samlar upp allt möjligt skräp. Man sköljer av dem litegrann ibland och de håller ihop perfekt. Man kan dela dem - och de släpper inte ifrån sig några delar.
    Jag har haft dem i flera år - både malar, räkor och mina Axolotl älskar dem och jag älskar dem för att de hjälper till att hålla snyggt.
    Jag känner över huvud taget ingen som har den riktiga Marimon som klagar på dem.

Den äkta "mossbollen" är alltså Marimo - Aegagropila linnaei. Och de två typerna tycks inte ha någonting med varandra att göra över huvud taget vad gäller egenskaper...

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är just de bollarna som kan sprida sej, de kallas lite olika bara och kallas även mossbollar fast det är alger och det finns inte 2 sorter utan bara 1 sort av dessa bollar.

Det är när den blir större som det kan bli problem när den börjar spricka upp, den multnar vart efter inifrån mitten.

den är en caldoporaalg och är inte rolig när den sprider sej.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grön, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Okej. Om det inte finns bättre och sämre kvalitet på dem då, så finns det folk som har tur och folk som har otur då.
    Jag känner ingen som har haft otur. (Förutom de som köpt i djuraffär).
    Mina egna är från en kompis odling som hon haft igång i decennier, min största är ca 7 cm i diameter, hennes största runt 10-11 cm i diameter.
    (Min minsta runt 5 cm i diameter). Tre av mina är "avkommor" av en större boll. Samtliga är fasta och fräscha och jag tar hand om dem som man ska - har aldrig någonsin haft problem med dem, tvärtom.
    Det är ju tråkigt om så många haft problem med dem. Det får mig absolut inte att tveka inför att skaffa fler dock. Jag vill ha dem i alla kar eftersom de är så suveräna "dammsugare".

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Här kommer inte de där elänndena innanför dörren igen, jag har fortfarande kvar av det som spred sej, sen tycker jag det är fel att sälja en algboll som mossboll med fast mina hette marimoballs, har man otur så blir det då inte någon kul upplevelse.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Här kommer inte de där elänndena innanför dörren igen, jag har fortfarande kvar av det som spred sej, sen tycker jag det är fel att sälja en algboll som mossboll med fast mina hette marimoballs, har man otur så blir det då inte någon kul upplevelse.
    Nej det låter inte som en hit alls.

Jag såg torkade till salu i en djuraffär häromdagen. Eller snarare, de var i en helt vanlig förpackning - pappskiva med hårdplasthölje över bollen - så de måste ju varit torkade. Undersökte inte närmare men jag tror att jag måste ta och kolla nästa gång jag är där... det såg så konstigt ut, man tycker ju att de borde dö? Och de om något måste väl verkligen bostavligt talat pulvriseras ut i hela akvariet om man stoppar en sådan i vattnet om de nu är torkade...

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skulle tro att de ligger förpackade i en plastpåse med inte bara i en kartong.
    Jag har hållit på med att försöka bli av med den där förbaskade algen i snart 3 år men den dyker fortfarande upp när man tror den är borta, tror att det är svårt att utrota den helt utan att kassera allt i karen.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Skulle tro att de ligger förpackade i en plastpåse med inte bara i en kartong.
    Jag har hållit på med att försöka bli av med den där förbaskade algen i snart 3 år men den dyker fortfarande upp när man tror den är borta, tror att det är svårt att utrota den helt utan att kassera allt i karen.
    Nej det var liksom... hur ska man säga... som alla möjliga pryttlar är förpackade, i plastskal med kartongvägg bakom.
    Typ som leksaker eller batterier eller något. Det var säkert plast bakom bollen också men de var upphängda på en vägg vid pumpar och filter och sådant så de måste ju varit torra på något sätt. Märkligt. Det stod klart och tydligt Cladophora-boll på paketet. Jag gick och funderade på det när jag åkt hem - hur den ska överleva att förpackas på det där sättet.
    Det var på Hornbach, jag måste undersöka närmare nästa gång jag går dit.
    (Av alla saker man nu kan grubbla på)...

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg