+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gastromyzon stenocehalus "Borneo Sucker"

Räkjunkie Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Gastromyzon stenocehalus "Borneo Sucker"

Var på Hornbach i går och hämtade några beställda snäckor och med dans jag väntade så gick jag om kring och tittade i karen som alla inbitna akvarister inte kan låta bli att göra

I ett av karen hittade jag 2 arter av "Borneo Sucker" var av den ena är Gastromyzon stenocehalus, blev liksom förälskad så jag köpte 5 st av dessa som nu går i mitt kar med Blue Tigers.
    Jag har försökt fota dem men det är ju inte så lätt när de sitter på glaset och man ser inte den blå färgen mellan fenstrålarna på stjärtfenan heller vilket dom har men laddar upp ett par bilder ändå nu, får se om jag kan återkomma med något bättre senare
    På någon bild kan man skönja den blå färgen på stjärtfenorna

PB031579.JPGPB031584.JPGPB031587.JPGPB031589.JPGPB031599.JPG
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Tylomelania Sp. pink, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka keen-eyeds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Örebro

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis var.Crystal red, Crystal black,
    Snowwhite, KingKong & Tiger
    Caridina cf. babuti:
    var. green
    Neocaridina heteropoda:
    Var. red "körsbär"
    Var. Orange
    Var. Yellow
    Var. Sakura
    Var. Rili
    Neocaridina cf zangiiajiensis:
    Var. white "white pearl"
    Var. Blue "Blue pearl"
    Mina Fiskar:
    L-malar: L006, L038, L046, L128, L129, L134, L168, L174, L201, L204, L206, L239, L333, L340, L411 ancistrus brun, guld + super rot

Corydoras: c. blochi c. concolor, c. sterbai,

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Sv: Gastromyzon stenocehalus "Borneo Sucker"

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Var på Hornbach i går och hämtade några beställda snäckor och med dans jag väntade så gick jag om kring och tittade i karen som alla inbitna akvarister inte kan låta bli att göra

I ett av karen hittade jag 2 arter av "Borneo Sucker" var av den ena är Gastromyzon stenocehalus, blev liksom förälskad så jag köpte 5 st av dessa som nu går i mitt kar med Blue Tigers.
    Jag har försökt fota dem men det är ju inte så lätt när de sitter på glaset och man ser inte den blå färgen mellan fenstrålarna på stjärtfenan heller vilket dom har men laddar upp ett par bilder ändå nu, får se om jag kan återkomma med något bättre senare
    På någon bild kan man skönja den blå färgen på stjärtfenorna

Bifogad fil 14131Bifogad fil 14132Bifogad fil 14133Bifogad fil 14134Bifogad fil 14135
    Vad roligt! Hittade själv lite olika arter i ett kar med "borneo suckers" på Grizzly förra helgen. Köpte en G. viriosus (fanns bara en tyvärr) & 6st G. zebrinus
    Hoppas kunna hitta fler viriosus, riktigt söta små firrar

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av keen-eyed Visa inlägg
    Vad roligt! Hittade själv lite olika arter i ett kar med "borneo suckers" på Grizzly förra helgen. Köpte en G. viriosus (fanns bara en tyvärr) & 6st G. zebrinus
    Hoppas kunna hitta fler viriosus, riktigt söta små firrar

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Funderar på om jag ska knalla i väg och köpa punctatus med men har inte bestämt mej än riktigt, skulle hellre vilja ha enzebrinus eller viriosus, har ingen mal i mitt hörnkar nu, men det går ju att vänta och se om dom får in någon av dem, Akvarieteknik kallar alla för Gastromyzon punctula vilket är fel då dom heter punctatus och sen är inte alla av denna art heller!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Tylomelania Sp. pink, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västra Götaland

Hej Peckoltia!
    En lite off topic-fråga: Tar Hornbach hem på beställning - eller hade du bokat i deras ordinarie leverans?
    /Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Ason Visa inlägg
    Hej Peckoltia!
    En lite off topic-fråga: Tar Hornbach hem på beställning - eller hade du bokat i deras ordinarie leverans?
    /Bengt
    Dessa fanns inne då jag hämtade mina snäckor på Hornbach, det går att beställa på Hornbach eller annan zoobutik som tar sina fiskar från dem, men det lär bli en kompott av olika arter av dessa fiskar då Akvarieteknik inte själva vet vad dom har verkar det som. Bästa är att kolla runt på olika ställen då dom inte är helt ovanliga även om de är svårodlade tror jag läste att ingen känd lyckats odla dem.

De kräver strömmande vatten annars dör dom de behöver mycket oxygen, dom kan inte heller gå i ett kar med en temperatur över max 24 grader, hellre lägre, de trivs bra i vatten ner till 21 grad. De vill inte heller ha mjukt vatten, ett Ph på 7,5 och Kh 6 gärna över det, Gh vet jag inte ännu
    Räkor:

Fiskar:
    Snäckor:

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Dessa fanns inne då jag hämtade mina snäckor på Hornbach, det går att beställa på Hornbach eller annan zoobutik som tar sina fiskar från dem, men det lär bli en kompott av olika arter av dessa fiskar då Akvarieteknik inte själva vet vad dom har verkar det som. Bästa är att kolla runt på olika ställen då dom inte är helt ovanliga även om de är svårodlade tror jag läste att ingen känd lyckats odla dem.

De kräver strömmande vatten annars dör dom de behöver mycket oxygen, dom kan inte heller gå i ett kar med en temperatur över max 24 grader, hellre lägre, de trivs bra i vatten ner till 21 grad. De vill inte heller ha mjukt vatten, ett Ph på 7,5 och Kh 6 gärna över det, Gh vet jag inte ännu
    Jag uttryckte mig nog oklart - och off topic som jag skrev. Jag undrade allmänt med tanke på att du skrev att du hämtade beställda snäckor.

Förstår jag dig rätt så beställer Hornbach från Akvarieteknik. Jag trodde de hade centraliserade, tyskbaserade inköp även för akvariedjur och växter - men då är de mer som andra större akvariehandlare alltså, trots sina låga priser på åtminstone akvarier. Tack för tipset!

Borneo suckers är tyvärr alldeles för stora och strömvattenkrävande för mig. Mina planer sträcker sig som längst till nanoskalan.

/Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg