+ Svara p mne
Sidan 2 av 4 FrstaFrsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 50

mne: Tyvrr r frsljning av ppelsnckor frbjuden p redbee

Superrka camarns avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ln
    Kronoberg
    Inlgg
    397
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Red wine Pana x2
    Red wine x2
    Red Kong Extreme” x3
    blue bolt, x2
    50% cr cb

(Nu tillbaka efter ngot rs upphll)

Mina snckor

2 tyllisar frmga posthorn:)

ja att dom skert kommer hlla koll p forumet lite nu framver nr de gller snckorna !
    men vet inte redigt om ja kan hlla med dig om alla lagar som r skriva ska fljas vissa lagar r p grnsen till olagliga fr fan
    n men frst va du menar ! som du sger bara gilla lget !

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Jag kan bara instmma med de flestas sikter, vldigt trist beslut som egentligen vi hr uppe i Sverige inte berrs alls av.

Vi fr se hur reaktionerna kommer bli i akvariebranschen ute i Europa.

Tyvrr r det hr skert inte sista beslutet som rr akvariehobbyn.
    There be shrimp!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det borde ju bara glla Spanien i frsta hand tycker man och att de ser till att bli av med problemet p det lilla omrde de hittat en familjemedlem till vra ppelsnckor, EU slr p stora krigstrumman fr ett gng snckor i ett mycket litet begrnsat omrde i Spanien.

Men jag hller med, regler r regler och fr drfr fljas.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Den hr trden och Jens trd http://www.redbee.se/showthread.php/...d-in-entire-EU borde vara skrivna med fetstil och ligga i en egen kategori VIKTIGA MEDDELANDEN eller ngot, fr under snckor frsvinner de fr ltt i mngden och nya medlemmar missar dem.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Den hr trden och Jens trd http://www.redbee.se/showthread.php/...d-in-entire-EU borde vara skrivna med fetstil och ligga i en egen kategori VIKTIGA MEDDELANDEN eller ngot, fr under snckor frsvinner de fr ltt i mngden och nya medlemmar missar dem.
    Det r p gng, men Johnny kan bara gra det och han r ute just nu med hunden
    There be shrimp!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Man kanske skulle ha en tittel p den kategorin som syftar p just sdana hr lagndringar

"Lagndringar inom akvariehobbyn" t.ex
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkyngel
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    52

Mina rkor

Baubalti och (fina) gul neocaridinia

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlgg
    Som ni skert sett s har all handel/transport av ppelsnckor frbjudits inom hela EU. Entusiaster kan odla de snckor som de har hemma men tyvrr inte sprida dessa till andra.
    Annonser angende ppelsnckor kommer tas bort tyvrr.

vilket elnde - d gller det att odla p de man har s att man blir sjlvfrsrjande (jag har nog rkat hlla ut ngra - undrar om jag ska anmla mig?)

Jag hrde ett fredrag av Nils Carlsson p lnsstyrelsen fr ngon vecka sedan om invasiva arter. Det handlade just om pplesnckor. Man tog dessa frn sydamerika, dr de hr hemma, och brjade odla dem i Asien. tanken var att man skulle slja dem som mat till fattiga asiater. Tydligen s var de inte s populra att ta och de frkade sig explosionsartat och till slut kom de ut i det vilda. De har inga naturliga fiender i detta omrde och har blivit s mnga att de frstr det mesta som kommer i deras vg. Risflten frstrs, sjar och vattendrag frstrs och all fisk dr i dr.
    Samma sak r p vg att hnda i Spanien och fler lnder i Europa kan vara p tur. S jag frstr att man r rdd att dessa skall sprida sig.
    Jag hller med om att vi skerligen inte har klimat fr att de skall trivas hr, men var drar man grnsen i Europa?

Rkyngel
    Reg.datum
    aug 2012
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    87

Citat Ursprungligen postat av Andreas Keller Visa inlgg
    Jag hrde ett fredrag av Nils Carlsson p lnsstyrelsen fr ngon vecka sedan om invasiva arter. Det handlade just om pplesnckor. Man tog dessa frn sydamerika, dr de hr hemma, och brjade odla dem i Asien. tanken var att man skulle slja dem som mat till fattiga asiater. Tydligen s var de inte s populra att ta och de frkade sig explosionsartat och till slut kom de ut i det vilda. De har inga naturliga fiender i detta omrde och har blivit s mnga att de frstr det mesta som kommer i deras vg. Risflten frstrs, sjar och vattendrag frstrs och all fisk dr i dr.
    Samma sak r p vg att hnda i Spanien och fler lnder i Europa kan vara p tur. S jag frstr att man r rdd att dessa skall sprida sig.
    Jag hller med om att vi skerligen inte har klimat fr att de skall trivas hr, men var drar man grnsen i Europa?

Frgan r dock vilken art det rr sig om. Den vanliga Pomacea diffusa r vl inte den som stller till en massa problem runt om i vrlden om jag har frsttt saken rtt. Anledningen att hela slktet har frbjudits r vl dock en paniktgrd som bottnar i att de kan vara lite svra att artbestmma. Samma beslut borde vl i s fall tas i krftfrgan, men dr r det bara Sverige som har tagit beslutet. Ingen annan har behvt anpassa sig i Europa.

/Jocke

Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

Ja, det r ltt att frst att de inte bryr sig speciellt mycket om ett ftal akvarieintresserade i vrt land nr de har sdana hr stora problem att brottas med.

Grnsen i Europa tycker jag vi drar vid Sverige Danmark England och norrut "godknda"- alla lnder sderver om dessa lnder "frbud"
    Ska nog skriva till jordbruksverket och fresl det hr
    There be shrimp!

Rkyngel
    Reg.datum
    okt 2011
    Ln
    vstra gtaland
    Inlgg
    50

Mina rkor

Krsbrsrkor, blue pearl,amano, Cb, Cr

Mina snckor

ppelsnckor, posthorn,sandsnckor

Mina krabbor

Inga krabbor men fisk i andra akvarier
    @janne:
    Tycker absolut att du ska skriva! Eller ngon iallafall! Frstr ocks att de ftt panik men om ngon kunnig frklarar fr dem s kanske de ndrar det i framtiden.

Citat Ursprungligen postat av Banderad Visa inlgg
    Frgan r dock vilken art det rr sig om. Den vanliga Pomacea diffusa r vl inte den som stller till en massa problem runt om i vrlden om jag har frsttt saken rtt. Anledningen att hela slktet har frbjudits r vl dock en paniktgrd som bottnar i att de kan vara lite svra att artbestmma.

/Jocke
    Japp, han sa det ocks. De r tydligen vldigt lika varandra de olika arterna, en slemmig kropp och ett skal

Rkrom hawkses avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    40

Mina rkor

Krsbrsrkor, CR & CB

Mina snckor

Physa, malayer och posthorn

De har inga naturliga fiender i detta omrde och har blivit s mnga att de frstr det mesta som kommer i deras vg. Risflten frstrs, sjar och vattendrag frstrs och all fisk dr i dr.
    Har du ngon kllhnvisning till underlag som visar att det r;
    A) Snckorna r huvudorsaken till att risflten frstrs?
    B) Att sjar, vattendrag och fisk dr pga de frstrda risflten/snckorna?

Att miljfrstring pgr, p mnga stt, i stor skala p de flesta stllen idag r ju helt klart.

Frst mig rtt; jag emotsger eller ifrgastter inte fredragshllaren du hrt. Jag r intresserad av att veta var uppgifterna kommer ifrn som lnkar detta till snckorna.

Superrka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ln
    Skne
    Inlgg
    473

Mina rkor

Crystal Red
    Amano

Mina snckor

Malaysiska sandsnckor
    Rosa Posthornssnckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av hawkse Visa inlgg

Att miljfrstring pgr, p mnga stt, i stor skala p de flesta stllen idag r ju helt klart.

Frst mig rtt; jag emotsger eller ifrgastter inte fredragshllaren du hrt. Jag r intresserad av att veta var uppgifterna kommer ifrn som lnkar detta till snckorna.
    Att snckorna frstr grdor r vl faststllt vad jag har lst mig till (googla "Ampullariidae+pest+rice" eller ngot). Hypotes B har jag inte sett ngot om vad jag kan minnas.

Citat Ursprungligen postat av hawkse Visa inlgg

Sjlvklart har jag ingen kllhnvisning nr det r ett fredrag jag hrt Men killen har forskat p detta p plats s han vet troligen vad han snackar om. Det lr ju inte vara s vldigt svrt att se om det existerar snckor i just de risflten som r frstrda dessutom och att nr man plockat bort dem s brjar det vxa igen. Det jobbiga r dock at de lgger s otroligt mycket gg att det r omjligt att utrota dem.

Kan tillgga att han krt detta fredrag fr politikerna i EU och det kan vara bl.a. hans forskning som gr att man tar dessa frsiktighetstgrder.

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg