+ Svara p mne
Sidan 3 av 4 FrstaFrsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 50

mne: Tyvrr r frsljning av ppelsnckor frbjuden p redbee

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag funderar ocks p den dr B, hur kan snckorna frstra sjar, vattendrag och p s sett ta dd p fisken mjligen om det blir massdd av snckor i s fall skulle jag tro
    De kkar upp risplantorna fr dem som odlar dem.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Inte s konstigt. Fr att fisk skall verleva krvs hyfsat rent vatten r vi alla verens om. Vxter behvs fr att hlla en bra balans med nringsmnen i sjn/dammen. Om man plockat bort vxterna fr man inte bort dessa mnen och till slut blir vattnet s frorenat av bl.a. nitrater och fosfater att fisken ocks dr.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Ja men risflten rknas vl inte som sjar, men om snckorna sprider sej till sjarna med r det ju en annan sak.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Rka
    Reg.datum
    jun 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    207

Mina rkor

Black sakura.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Ja men risflten rknas vl inte som sjar, men om snckorna sprider sej till sjarna med r det ju en annan sak.
    Men risflten ligger ofta i anslutning till sjar och floder, det r ju drifrn de fr sitt vatten..

Rkrom hawkses avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    40

Mina rkor

Krsbrsrkor, CR & CB

Mina snckor

Physa, malayer och posthorn

Citat Ursprungligen postat av stefanr Visa inlgg
    Men risflten ligger ofta i anslutning till sjar och floder, det r ju drifrn de fr sitt vatten..
    S r det frsts. Mina tankar gr snarare t vilken andel av de frstrda sjarna och vattendragen som beror p frstrda risflt p grund av snckor jmfrt med den massiva avskogning som sker, dammar som byggs och konstbevattning av risflt. Jag kan inte tnka mig att snckornas framfart har en statistiskt signifikant roll att spela dr.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Oftast ligger ju risflten lngre ner n de sjar och vattendrag de fr sitt vatten frn men klart de kan vandra i vg och s finns det vl ngon eller flod eller ngot som vattnet rinner ut i med.
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkyngel
    Reg.datum
    jan 2012
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    52

Mina rkor

Baubalti och (fina) gul neocaridinia

Pomacea

Skriv - skriv!

Till jordbruksverket, SNF - vad ni kan komma p, jag har skrivit till bgge. Det hr r frsts inte en engngsfreteelse! S naiv fr man inte vara. Det kommer fler beslut som eg bara berr sydeuropas "grnsaksodlingar" (eller varfr inte varstammen i alperna kontra svenska fjllen) som kommer att drabba oss.
    Det hr har inget med vra kra "pplen" att gra - hr gller det att ta strid mot frbudssamhllen och snabba, onyancerade beslut.

Kan man lyfta ut trden till en mer "privat" mailgrupp?? Gr det? En ppelring?

(ingen fara fr spioneri just nu - hon p jordbruksverket r mammaledig till mndag - tihi!)

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Daniel Brodin Visa inlgg
    Som ni skert sett s har all handel/transport av ppelsnckor frbjudits inom hela EU. Entusiaster kan odla de snckor som de har hemma men tyvrr inte sprida dessa till andra.
    Annonser angende ppelsnckor kommer tas bort tyvrr.
    Jag kan inte frst detta... Varfr? EU frsker ocks stoppa frsljning av grnsaksfrer osv som nite finns p EUs sortlista (vilket inte de gamla spnnande sorterna brukar vara) men det stller inte hobbyodlarna upp p.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det var vl enklast att stta frbud i hela EU antar jag, men EU har alltid haft en massa knepiga grejer fr sej
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rka
    Reg.datum
    apr 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    202

Mina rkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnckor
    Pomacea diffusa - Gul

Fr att klargra skall jag vl sga att jag inte har ngra planera p att bryta mot lagstiftningen.
    Men r nyfiken p vad straffet r fr att bryta mot frbudet att verlta/slja/byta ppelsnckor, ngon som vet?

Med vnlig hlsning Mattias

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlgg
    Fr att klargra skall jag vl sga att jag inte har ngra planera p att bryta mot lagstiftningen.
    Men r nyfiken p vad straffet r fr att bryta mot frbudet att verlta/slja/byta ppelsnckor, ngon som vet?

Bter skulle jag tro. Jag vet inte skert men det brukar vara bter fr dylika straff.
    Jag har t.ex i kattvrlden sett fall d katter smugglats in eller papper fifflats med - vilket i grund och botten r vldigt snarlika brott - d har pfljden blivit tvngskarantn av djuren och garna har ftt bter.
    Med snckor skulle den rimliga pfljden bli beslagtagning och avlivning av snckorna samt bter fr personen som "frflyttat" dem.
    Sprkpolisen 14.2: Det heter "HV". Med "".

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det r vl en stor skillnad p att smuggla in katter och hundar till Sverige och att slja eller ge bort djur som r fdda hr. ven om det med r olagligt nr det gller dessa snckor.
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Det r vl en stor skillnad p att smuggla in katter och hundar till Sverige och att slja eller ge bort djur som r fdda hr. ven om det med r olagligt nr det gller dessa snckor.
    Nje, jag uttryckte mig fel och inte klart nog - inte smuggla som i smuggelhundar a la Tjeckien, som sljs ur bakluckorna -
    utan att ta in katter och hundar ngra dagar fr tidigt eller fr sent enligt tidsgrnsen, ndra i papper och "smgrejer" som det. Jag vet en person som tog in en kattunge frn Finland - allt var i sin ordning i vrigt men de ndrade fdelsedatumet med ngra dagar fr att komma undan jordbruksverkets gamla regler om dispens fr att ta in kattungar och valpar inom en viss tidsram - och de blev pkomna. Katten sattes i tvngskarantn och garen fick 2000 kr i bter.
    I grund och botten r alla den typen av brott snarlika d de faller under samma typ av lagar - de r bara mer eller mindre grova. Du fr inte fngelse fr att ta in en katt vars fdelsedatum inte stmmer verens med minimildern fr att vaccinera mot rabies, tex - men det R rent tekniskt smuggling ven om djuret inte lper ngon risk att vara smittad.
    Hantering/frflyttning av djur p olagliga stt omfattas av samma lagstiftningar, bara definitionsfrgor om grovheten p brotten.
    Inom Sverige kan man ju ta exemplet med att slja kattungar eller valpar innan den lagliga ldern fr frsljning.
    Straffet skulle bli bter (om man bortser frn uteslutning ur frbund osv).

Jag tror att den rimliga straffsatsen fr att omstta ppelsnckor, vore bter p ett par tusen, OM Sverige fick stta straffet.
    Men jag vet inte hur EU-lagar tillmpas - om straffsatsen stts efter en EU-mttstock istllet.
    Sprkpolisen 14.2: Det heter "HV". Med "".

Ny medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ln
    Sdermanland
    Inlgg
    8

http://www.skrivunder.com/appelsnackor

http://www.skrivunder.com/appelsnackor

Bort med frbudet mot ppelsnckor.

Pomacea-snckor r tropiska snckor, och slktet bestr av sex arter. En art har invaderat risodlingar i Spanien, och sedan en tid tillbaka r hela slktet belagt med spridningsfrbud. Det tycker vi r fel, speciellt med tanke p att Pomacea-arten (Pomeca diffusa) vi hller i akvarium ej kan ta levande vxter d dess radula (skraptunga/tand) r fr svag fr detta.
    En art som ter vxter skulle vi absolut inte vilja ha i vra akvarium, ven om den var tillten!
    Pomeca diffusa har man hllit i akvarium lnge. Den var en given invnare i mnga akvarium tack vare dess mnga olika vackra frger, att den ter alger men inte vxter och att det gr att kontrollera frkningen enkelt.
    Nu r den dock belagd med spridningsfrbud, s alla rs avlande och hrt arbete fr att f fram frgvarianterna r pvg att g till spillo.
    Senast den 28 februari 2015 ska beslutet om pomacea-frbudet i EU ses ver.
    Fr att delta i namninsamlingen, fyll i namn, ort, land och mejladress (frivilligt).

Nu kr vi hrt och ser till att vi fr tillbaka vra snckor nsta r!

Rka
    Reg.datum
    apr 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    202

Mina rkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Bambikill Visa inlgg
    Jag tror att den rimliga straffsatsen fr att omstta ppelsnckor, vore bter p ett par tusen, OM Sverige fick stta straffet.
    Men jag vet inte hur EU-lagar tillmpas - om straffsatsen stts efter en EU-mttstock istllet.
    Om jag inte missfrsttt det kan EU aldrig straffa enskilda individer utan bara stater och organisationer, EU skapar direktiv m.m. som sedan varje stat har en skyldighet att infra i den nationella lagstiftningen och d blir det ven upp till varje stat att besluta om straffsatsen.

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg