+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: malaysiska sandsnäckor = dålig idè?

Räka Albin95s avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Län
    småland

Mina räkor

Körsbärs räkor, Amano

Mina snäckor

Blue Ramshorn

malaysiska sandsnäckor = dålig idè?

Hejhå! jag har sand i mitt räkkar och jag undrar om det vorre en dum idé att skaffa malaysiska sandsnäckor, jag vill ju inte ha miljoner av dem som jag antar att det lätt kan bli.. men det vorre trevligt o alltid ha ren sand antar jag..

vad säger ni ? de har vita ganska snygga i akvarieaffären här hemma

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena (Massor)
    Malaysiska sandsnäckor (Ännu fler)
    Posthornssnäckor

Medaljer

De kommer att bli fler, om det är något man kan acceptera så kan man skaffa dem. Att hålla dem kontrollerat i ett räkkar tror jag är svårt, räkorna får maten på botten och där hittar snäckorna den snabbt också, och sen förökar de sig. Stora snäckor är riktigt snygga, 200 småsnäckor är däremot inte lika fint. Vita har jag däremot aldrig sett?

Räka Albin95s avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Län
    småland

Mina räkor

Körsbärs räkor, Amano

Mina snäckor

Blue Ramshorn

ok, jag vet ärligt talat inte vad det är som flyter runt i karet för vita snäckor faktiskt.. men jag får väll ta o fråga, sjukt många är det i alla fall ^^
    de flyter på ytan och är överallt inte specielt snyggt hehe

Reg.datum
    Nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena (Massor)
    Posthornssnäckor

Medaljer

Ska man se till den positiva sidan också så är de faktiskt väldigt duktiga på att hålla rent och luckra upp bottensubstratet. Synd att de ska vara så snabba på att föröka sig bara

Räka bettas avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

CR/CB S-SSS+
    King kong
    Red ruby
    Blue bolt

Mina snäckor

Posthorn

Medaljer

Har sandsnäckor i två kar och hos mig ser jag bara några enstaka. Men vid matning kommer en hel del fram, men de är inte överdrivet många.. Tycker bara de gör positivt.
    Men vita? Det kan inte vara posthorn/äppelsnäckor de har?

Räka Albin95s avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Län
    småland

Mina räkor

Körsbärs räkor, Amano

Mina snäckor

Blue Ramshorn

asså jag har faktiskt ingen aning.. jag har för mig att det är ca 1cm långa trumpet snäckorb (massor vita) vad e de för nått då?. det är defenitivt inga äpplsen ( de e förbjudna ) och posthorn e har de inte häller
    Senast redigerad av Albin95 den 2012-12-13 klockan 08:05.

Reg.datum
    Nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena (Massor)
    Posthornssnäckor

Medaljer

Kan vara sandsnäckor ändå, de är ju ljusbruna och så kanske ljuset spelar in lite och får dem att se ännu ljusare ut.

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbär, Crystal Black,Amano, Blå Tiger

Mina snäckor

Posthorn, Sand.

Det finns lite olika varianter på färg på dem, har set svarta på en tysk sida ( ca 2 år sen) var nära att köpa...
    Så det är säkert sandsnäckor.
    Elefantsnäckor har ju lite samma form men blir ju mycket större o ynglar ju inte av sig särskild mycket... ska ju ha lite "suwalesi"- vatten (högre ph osv...) vill jag ha det till...

Guldräka thaifighters avatar
    Reg.datum
    Oct 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Amano, Neocaridina davidi: viltfärgade, röda,bruna,blåa och svarta.Caridina trifasciata

Mina snäckor

Posthorns-snäcka, Physor och "Kanelbullar"

Mina krabbor

Mina fiskar: Hyphessobrycon amandae Paracheirodon simulans Boraras brigittae Boraras maculatus Boraras urophtalmoides Boraras naevus Sundadanio axelrodi Blå Endler's Guppy "Red Chest"
    Citat Ursprungligen postat av Albin95 Visa inlägg
    ok, jag vet ärligt talat inte vad det är som flyter runt i karet för vita snäckor faktiskt.. men jag får väll ta o fråga, sjukt många är det i alla fall ^^
    de flyter på ytan och är överallt inte specielt snyggt hehe
    Om det bara är vita skal som flyter runt på ytan så är dom säkert tomma på djur dvs döda!

Thaifighter

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Svårt att säja vad det är när det inte finns någon bild, men jag skulle med säga sandsnäckor och av den begegröna varianten, har aldrig sett vita faktiskt.
    Jag har några svarta i ett kar, bruna i ett annat och de begegöna i något kar, hos mina WP och Tyllisar går det sådana som är ca 3cm nu dom är jättefina med helt intakta spetsar på skalen
    Jag har de begegröna i tanganyikakaret och dom ser man nästan aldrig till vilket kan beror på cikliderna, gjorde vattenbyte i karet och fixade till sanden och när jag rotade i den så fanns det väldigt många sandisar där nere, troligen kommer dom fram på natten och äter
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Räkyngel Rune81s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Län
    Skåne

Mina räkor

Rili, BP, Amano

Mina snäckor

Posthorn, Sandsnäckor, Anentomene helena

Citat Ursprungligen postat av thaifighter Visa inlägg
    Om det bara är vita skal som flyter runt på ytan så är dom säkert tomma på djur dvs döda!

Thaifighter
    Mina posthorn klättrar upp på glaset och sedan ut på ytspänningen och åker runt ett tag innan de sjunker ner till botten igen.
    ser riktigt roligt ut när de stora gör det.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Rune81 Visa inlägg
    Mina posthorn klättrar upp på glaset och sedan ut på ytspänningen och åker runt ett tag innan de sjunker ner till botten igen.
    ser riktigt roligt ut när de stora gör det.
    Så gör ofta mina med faktiskt och någon gång har jag sett 2 snäckor som parar sej åka runt med
    Sandsnäcksbebisar brukar åka runt så har jag sett med det är bebisarna från mina trubbiga sandsnäckor som brukar roa sej med det
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Räkrom hawkses avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, CR & CB

Mina snäckor

Physa, malayer och posthorn

Sandsnäckor är växtakvaristens bästa vänner. De luckrar upp bottensubstratet och maler ned växtrester och annat skräp till små, små bitar som sedan åter kan bli näring till växterna. Jag slamsuger aldrig mina kar trots mängder med växter. Det sköter sandsnäckorna åt mig.

Visst blir de många men de gör inte en fluga förnär.

Enda minustecknet är om man vill försöka fästa växter med klena rötter (t ex Hemianthus Callitrichoides) i sanden - de brukar snabbt bli upprivna av sandsnäckorna.
    Senast redigerad av hawkse den 2012-12-13 klockan 19:51.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det där sista har jag råkat ut för men inte av sandsnäckorna, där emot när mina 4 Faunussnäckor leker sandubåtar då åker Llilianopsisen upp, de brukar gräva ner sej i ena änden och komma upp på ett annat ställe, fast jag gillar dem de är jättefina

Jag har jordakvarium och tur att jag lade jorden i nylonstrumpor annars vet i gudarna hur dom skulle ha ställt till
    Räkor:

Fiskar:
    Snäckor:

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg