+ Svara på ämne
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 85

Ämne: Första kullen av Röd Ancistrus malar!

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Län
    Kronoberg

Det var så trevligt att prata akvarium ( o annat) med er.
    Så roligt när man har lite olika intressen o kan få tips inom områden man inte har provat än...
    Blev sugen på att starta upp några kar direkt...
    Så skönt att höra att vädret blev bättre, var orolig för er som skulle köra så långt.
    Hoppas att det blir massor av yngel på samtliga framöver...
    Tackar för inbjudan... hade varit kul att se alla kar ni har( o invånarna )....
    Må gott kram Pia

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Har fått förfrågan från Texas, USA att skicka malar dit...
    Det var ju kul, men de är inte kloka de där Jänkarna...

https://www.youtube.com/watch?v=sG2gVq4sc2Q

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dom måste väl ha dessa på närmare håll än här på andra sidan Atlanten!!

Dom är jättefina, men är en del lite småfläckiga?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Jo, ca 30% är lite fläckiga, men det försvinner nästan helt när de blir fullväxta.
    Sen matar jag dom bara ibland med morötter, så de kan ju bli rödare med mer färgrik kost.
    Skulle kanske prova med rödbetor...

Citat Ursprungligen postat av mollsan Visa inlägg
    fiskarna har flyttat in i sitt nya kar. Ska bli spännande att se om jag lyckas få yngel
    Har du inga bra lekgrottor så hör med Skuggan... han har fina sådana...
    http://www.ojzoo.se/Malgrottor-lekro...llen-i-keramik
    Du fick nog se nån sån när ni var här... malarna använder den flitigt
    Ett bra sätt är att placera dem så att man kan se in i öppningen.
    http://www.ojzoo.se/Malgrottor-lekro...llen-i-keramik
    zebrarorbrun_m.jpg

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Jo, ca 30% är lite fläckiga, men det försvinner nästan helt när de blir fullväxta.
    Sen matar jag dom bara ibland med morötter, så de kan ju bli rödare med mer färgrik kost.
    Skulle kanske prova med rödbetor...

Prova du med rödbetor så kan jag ju testa när jag vet om det funkar

Vad blir det om man sätter ihop en röd med lite fläckar med en rödsvart tror du?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Levererade 55malar i veckan till akvariebutik, men det sinar dåligt i karet...

IMG_6712a.jpg

30st till avhämtades idag av akvarist...
    O jösses vad kul det är att snacka akvaristik...

Räkrom
    Reg.datum
    maj 2014
    Län
    Norrbotten

Mina räkor

Neocaridina heteropoda var. red rili
    Neocaridina heteropoda var. red sakura
    Neocaridina heteropoda var. blue jelly

Mina snäckor

Äppelsnäckor, rosa posthorn, blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, helenasnäckor

Kul tråd! Jag älskar verkligen super rot, måste införskaffa en eller två till mitt 375 liters.
    Såna här gånger är det synd att man bor så långt norrut, för visst föredrar man ju privatodlat!

Citat Ursprungligen postat av mandyii Visa inlägg
    visst föredrar man ju privatodlat!
    Ofta har de lite högre kvalitet.
    Små odlare kan ju skämma bort de små liven med det bästa i födoväg, vattenvärden osv...

Lämnade ca 80st till handlare, så nu finns det bara ett fåtal kvar.
    OT: Har också fått en del corydoras sterbai... är nog ca 1cm nu...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CORYDORA%20STERBAI_24079.jpg
Visningar:	75
Storlek:	129.2 KB
ID:	18632

Räkrom
    Reg.datum
    apr 2014
    Län
    skåne

Mina räkor

jag har några röda sakura, regnbågsräkor o amano

Mina snäckor

jag har gula elefantsnäckor, har även rosa, vita, gula o blåa äpplen, några filopaludina martensi, och rosa posthorn.

Mina krabbor

Fiskar:malawisar, scalarer, papegojor, killisar, kampfiskar o lite annat smått o gott =) malar: 2 lekpar albinoancistrus, två hanar o en hona super rot, par L034, par L147, par L091, par L075, par L200, L014, L027 och L333.
    jag har en liten fråga till dig som verkar ha odlat ett par år nu, jag har både super rot o albino, super roten har inte kommit igång ännu men mina två albino hanar är duktiga föräldrar, speciellt min sist-inköpta som lyckades med imponerande 150 yngel vid sitt första försök! de går i en ställning med 70 resp 78l kar, insåg ju snabbt att det inte kommer fungera att ha dem där då hanen ligger på ny omgång igen nu, vad har du för storlek på kar på dina yngel när de är på tillväxt? och hur många har du då ungefär i karet?
    min tanke är att ha honorna i ställningen o sen införskaffa 2 lite större kar som jag flyttar grottan med hanarna till när de kläckts o sen när hanen fått en behövlig paus o det känns som bra tid för ny kull flyttar jag bara tillbaka hanen med grottan till honan, eller är det för krångligt? är det bättre att efterhand flytta yngeln från ställningen?

råd o tips mottages gärna =)

Superräka
    Reg.datum
    feb 2014
    Län
    stockholm

Mina räkor

Pinto
    panda
    kingkong
    bluebolt
    winred
    redruby
    cr/cb/
    neo yellow
    Blueperl
    bluedream
    Ultra blue rilli
    sakura
    babulti grön
    Tangerine tiger
    Vanlig tiger, Blue tiger, Deep blue tiger

Mina snäckor

massa olika elefant sniglar..

Fina sj gillar ja l144 gul med svarta ögon har massa såna..

Har små röda med men skulle välja ha mer röda inte lust att bytta några?
    Kan lägga in bild på dom gula ja har när ja kommer hem om du är intresserad. .

Citat Ursprungligen postat av Yavve Visa inlägg
    Har små röda med men skulle välja ha mer röda inte lust att bytta några?
    Kan lägga in bild på dom gula ja har när ja kommer hem om du är intresserad. .
    Tjena!
    Har redan kört med gula några år, så tyvärr inget intresse av sådana... (tackar dock för erbjudandet)
    Och nu några år med röda... så de fasas ut och in med annat lite ovanligare.
    Man kan ju inte ligga och köra med detsamma år ut och år in...

Citat Ursprungligen postat av tinitusan Visa inlägg
    jag har en liten fråga till dig som verkar ha odlat ett par år nu, jag har både super rot o albino, super roten har inte kommit igång ännu men mina två albino hanar är duktiga föräldrar, speciellt min sist-inköpta som lyckades med imponerande 150 yngel vid sitt första försök! de går i en ställning med 70 resp 78l kar, insåg ju snabbt att det inte kommer fungera att ha dem där då hanen ligger på ny omgång igen nu, vad har du för storlek på kar på dina yngel när de är på tillväxt?
    De får stanna i 220L karet där de kläcks. och hur många har du då ungefär i karet? Så många som kläcks, sist ca 150st.
    min tanke är att ha honorna i ställningen o sen införskaffa 2 lite större kar som jag flyttar grottan med hanarna till när de kläckts o sen när hanen fått en behövlig paus o det känns som bra tid för ny kull flyttar jag bara tillbaka hanen med grottan till honan, eller är det för krångligt? är det bättre att efterhand flytta yngeln från ställningen?

råd o tips mottages gärna =)
    Man bör undvika att flytta fisk mellan olika kar, vattenvärdena varierar ofta lite mellan dem och det kan störa fiskarna.
    Isåfall är det bättre att du har ett kar för yngel och hanar som du flyttar över i honorna i när du vill ha nya ägg.
    Flytta sedan bort honorna när de har lagt sina ägg.
    Och låt inte hannarna ligga för ofta o "ruva"... det kan ta död på dem om de inte får en ordentlig paus emellan kullarna.
    Så kan de äta upp sig lite igen.
    Malars lek triggas genom att byta ut ca 20% av karets vatten med vatten som ligger på ca 15grader...
    Det kan man göra ett par gånger per år.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg