+ Svara på ämne
Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 147

Ämne: Peckoltias projekt, nanovivarium.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är fortfarande samma som ovan, har bara ändrat designen på bakgrunden var inte nöjd med hur den såg ut förut så därför rev jag och började om igen från början
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka Brigittes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Black crystal
    Red crystal
    Caridina gracilirostris
    Rödnosräka
    Körsbärsräkor
    Gula körsbärsräkor
    Blåa tigerräkor

Mina snäckor

Äppelsnäcka
    Svart hornsnäcka Faunus
    Zebrasnäckor
    Red onion
    Posthornssnäckor

Bakgrunden är jätte snyggt nu lycka till med resten, krabborna kommer nog att trivas.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tack jag blir mer och mer nöjd själv med detta projekt!

Så, nu är byggandet av själva bakgrunden klar och mossblandningen ska på men hittar inte någon pensel vilket jag trodde jag hade så det får bli att köpa en i morgon!

P9220605.JPG
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Superräka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr
    är det en liten och en mellan lian som du har använt dig av ? Och det där kommer att se super snyggt sen när det börja växa på redigt, kommer bli grymt roligt att se när allt slor ut.

Jag blir med väldigt pep med att prova på lite Epiweb, man har set riktigt snygga saker där ute. Visst skulle du plantera in lite andra växter med?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nää, jag har delat lianen för att få den smalare på mitten, sen har jag vridit den och limmat fast den, men den lilla lianen har jag användt och sen har jag gjort de smalaste själv

Ja jag ska ha lite andra växter där i med men tänker låta mossan börja etablera sej lite först.
    Nu har jag lagt på mossblandningen och det är faktiskt inte lätt och tar en god stund även på en så här liten bakgrund, har missat lite ser jag nu men det kan jag fixa till vart efter

Nu ser det ut så här

P9220598.JPG
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

7. Like Lysa gillade inlägget.
    Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

är det bara att blanda ut med vatten och gega runt det på tyget? får man ut mycket från en påse? jag kommer att använda det i ett ca 70L kar så det blir ca halva lång rakan som kommer att behövas teka med moss grunk.

men det ser riktigt coolt ut

Superräka hoomiiis avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Just nu:
    CR A-SSS
    Deep blue tiger OE
    Amano

Vad blev det för mossa? Och hur kleta du på den?
    Det enklaste vore väl att finhacka den (som det ser ut att du gjort) och sedan pensla på den?
    Hur gör du för att hålla det fuktigt under tiden du bygger upp allt, det lär väl ta några dagar att få igång det? Antar att du inte installerat någon teknik än, eller?
    Tror starkt på detta roliga projekt!

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är en tropisk mossmox som jag köpte samtidigt med Epiwebwen och lite annat, 1 påse räcker till 0,5 m2 jag köpte 2 påsar för att vara på den säkra sidan då jag vill att det räcker till att lägga på lianerna runt om, man blandar mossmixen med vatten till en jämn smet.

Man lägger ut den för hand och med pensel, jag hade ingen pensel men kom på att jag hade brödpenseln, men under arbetets gång kom jag på att en stöppel vore bättre det är en slags pensel med korta strån, kanske man skulle anväda både en vanlig pensel och en stöppel för de plana ytorna. Med stöppeln kan man ju liksom try6cka ner mossan på Epiweben, det finns ju en till annan bakgrund man kan använda och det är Hygrolon som de säljer, den suger upp vatten själv till ca 35 cm och hade varit ett kanske bättre alternativ här, nu måste jag lägga en slang som fortsätter upp i ett rör på baksidan och sen i ett strilrör med väldigt fina hål i därför måste jag ha ett pumphuvud i vattendelen
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nu har jag bestämt mej för att helt skippa bottenfilter och pump, vivariet är ju så litet så det tar bara en massa onödig plats, dessutom är jag ju alltid hemma vilket gör det enkelt att använda sprayflaskan när det behövs.
    Har även börjat fixa med växterna lite nu då jag inte tar upp Epiweben, kommer bara att fästa den med silikon upptill i bak och vid kanten på vänster sida för att hindra att krabborna tar sej ner bakom
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

jo, det blir nog bäst att skippa pumpen då det är ett sånt litet kar. Jag spray mina växter för hand jag med varje dag tycker inte att det är så farligt att göra det.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nä det gör inte det, jag har sprayflaskan bredvid och det går fort, mest är det uppe i kanterna det behöver vätas lite.

Jag ska vänta med att bygga upp botten för jag behöver få mossan att etablera sej först så den växer fast och inte ramlar av, sen får jag lägga på ny mossa där den rasar vart efter
    Vattendelen kommer inte att bli mer än ca 5 - 6cm tror jag och så blir det ett tunnare lager sand där med
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Neocaridina red cherry, SAKURA
    Neocaridina YELLOW NEON STRIPE
    Neocaridina BLUE DREAM
    Neocaridina BROWN
    Caridina CRYSTAL RED PRL
    Caridina TIGERRÄKA OE
    Caridina multidentata, AMANO RÄKA

Jag tror att du gör bort dig om du inte sätter dit pump. Det behövs för cirkulationens skull. Och spraya orkar du med första halvåret, sen till sommaren ids du inte längre. och då kommer det att gå ner sig och du får göra om. Synd för det ser kul ut, blir lite sugen själv.

Följer.

H.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Varför jag vill utesluta den är för att den tar så mycket plats då karet som blir vivarium bara är på 30L har köpt den minsta pumpen jag kan hitta men den är ändå för stor, när jag gör om mitt stora terrarium så skall jag ha hela utrustningen i det med pump, strilrör, osmosvatten och hela klabbet, har tänkt att ha någon slags pilgiftsgroda i det

Jag sprayar mina blommor en gång om dagen och har gjort det i flera år nu så skvätta på det där lilla är ingen match för mej, jag har över 300 krukväxter!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Neocaridina red cherry, SAKURA
    Neocaridina YELLOW NEON STRIPE
    Neocaridina BLUE DREAM
    Neocaridina BROWN
    Caridina CRYSTAL RED PRL
    Caridina TIGERRÄKA OE
    Caridina multidentata, AMANO RÄKA

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    jag har över 300 krukväxter!

vaaaaaaaaaaaaaaaa

H.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av H Visa inlägg
    vaaaaaaaaaaaaaaaa

H.

Jupp det har jag i min 2:a, massa krukväxter

Sen har jag ju mina akvarium och terrarium med, behöver inte så mycket plats själv räcker i princip med en säng i ett hörne

Det här är jättkul att bygga upp så därför har jag mitt andra projekt modell större plus en till grej jag ska göra med Epiweb för här får jag ju skapa precis som när jag målar!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

18. Like Lysa gillade inlägget.
+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg