+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Förstärka upp en hylla

Ny medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Neocaridina heteropoda var. red,
    Cardina babaulti
    Crystal Black

Mina krabbor

Inga krabbor, men två sköldpaddor Reeves =)

Förstärka upp en hylla

Hej alla!

Har införskaffat ett nytt akvarium och tänkte ställa detta i en bokhylla av typ IVAR. Akvariet är på 53 L och nu undrar jag hur mycket man behöver förstärka upp hyllan? Läst att personer här gjort detta med bl.a. vinkeljärn och MDF? Räcker det att sätta ett vinkeljärn i varje "hörn" eller bör man sätta ett åt varje håll (både på bredden och djupet? Klarar hyllplanen vikten eller bör man förstärka med en MDF eller regel?

TPFH

Andreas

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    mar 2013
    Län
    kronoberg

Mina räkor

Amano
    Körsbär extra röda

Mina snäckor

Posthron
    Helena
    Äpplen/gula

jag hadde satt en bräda på undersidan av hylplanet samt vinkeljärn mot väggen så att den inte viker sig som ett korthus.
    mvh wide

Ny medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cardina babaulti
    Crystal Black

Mina krabbor

Skulle det vara bättre att använda någon av de här isf ur hållbarhetssynpunkt?
    http://www.jula.se/forvaringshylla-666014
    http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvari...gshylla-87761/

Hur klarar de hyllplanen om man spiller vatten? (MDF och Spånskiva) Bör man isf måla dem?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den från Jula tror jag det är några här som använder, den från Biltema ser mycket klenare ut + att den inte är lika djup.

Jag har en Ivarhylla men har inga tyngre kar i den, de nya har fästen av plast tyvärr och plast blir sprött med tiden, de gamla hyllplanen hade metallfästen i ändarna och var därför betydligt stabilare, så varför dom gjort den mindre hållbar fattar jag inte. Har ett gäng gamla Ivar hyllplan i källaren som ska användas istället men behöver ändå förstärka för säkerhets skull.

Vill du inte hålla på och meka så kör på Julas hylla den har ju hyllplan som klarar 120kg
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel Räk-Ragges avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Neocaridina heteropoda var. Orange sakura
    Neocaridina heteropoda var. Red Sakura/Red fire
    Neocaridina palmata var. Blue Pearl
    Neocaridina palmata var. White Pearl
    Caridina multidentata (Amano)

Mina snäckor

Malaysisk sandsnäcka
    Posthorn (röd, blå)
    Physa sp.

Mina krabbor

Fiskar: Poecilia Wingei (Endlers guppy) - Finns till försäljning! Neoheterandria elegans (Tigerteddy) Micropoecilia Picta - Red (Röd Picta) Micropoecilia Picta - Yellow (Gul Picta) Poecilia reticulata - Yellow Tiger
    Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Den från Jula tror jag det är några här som använder, den från Biltema ser mycket klenare ut + att den inte är lika djup.

Jag har en Ivarhylla men har inga tyngre kar i den, de nya har fästen av plast tyvärr och plast blir sprött med tiden, de gamla hyllplanen hade metallfästen i ändarna och var därför betydligt stabilare, så varför dom gjort den mindre hållbar fattar jag inte. Har ett gäng gamla Ivar hyllplan i källaren som ska användas istället men behöver ändå förstärka för säkerhets skull.

Vill du inte hålla på och meka så kör på Julas hylla den har ju hyllplan som klarar 120kg
    Jag kör med de nya IVAR-hyllorna och har satt kraftiga vinkeljärn i varje hylla. Jag kör med täta stolpar och det passar fint med mina 20-30 liters kuber med detta i tre våningar. Har kört med denna setup i över ett år nu, och med en ordentlig förankring i väggen samt extra metallkors bakom. Glöm inte att måla ställningen med en vattentät lackfärg bara för man slabbar ju från och till och träet försvagas ju om det utsätts för väta Metallställning är naturligtvis stabilare men i mitt tycke fulare...

/Kent

Räkrom
    Reg.datum
    apr 2011
    Län
    Stockholm

Är man inte redo att ta följderna så utmana inte ödet med en underdimensionerad köp hylla. Det är bättre i så fall att snickra (med erfaren hjälp om så behövs) en egen robust ställning eller köpa en som klarar vikten man avser belasta hyllplanen med.

Ersättning från försäkringsbolag kan t.ex utebli för att du ställt ett 75 kg akvarie på en hylla som enligt tillverkare klarar max 45 kg.
    Säger du "Men jag har förstärkt den" så riskerar man motfrågan "Är det kontrollerat och godkänt med tillverkaren?"

Denna är i plåt men okey pris och klarar verkligen att belastats. http://www.clasohlson.com/se/Plåthylla/40-7397

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den är ännu bättre
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ny medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cardina babaulti
    Crystal Black

Mina krabbor

Okej tack för er input! Blir kanske en sväng på clas ohlsson snart då Känner inte att jag har orken (och lust att ta risken) att bygga/förstärka upp. Byggde en egen bänk innan vi flyttade men den blev för stor för att få ut genom dörren så fick såga itu den

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Får väl investera i sådan jag med kanske, frågan är hur jag får hem den
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

det svåra är att hitta en pump som är såpass liten o har slanganslutning på sugsidan. jag fick bygga en anslutning till denna. men det höll inte i längden.
    Whether you want to pass 650-292 questions exam exams or looking for Isaca certification.

Räkyngel Martiiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne

Mina räkor

Körsbärsräkor

Mina snäckor

En handfull posthorn

Mina krabbor

Inga alls.
    Innan du ställer akvariumet och börjar fylla upp det så pröva först med något i samma viktklass.
    Senast redigerad av Martiis den 2014-10-21 klockan 11:47.
    Akvarium1: 100L. med sällskapsfiskar och lite kul växter.
    Akvarium2: 19L. Räkkar med körsbär.

Räka Räkarns avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Län
    Västra Götaland

Det finns två lagerhyllor på jula. En som klarar 175kg och den andra 265kg.
    Jag köpte den rejälare förra veckan och kan verkligen rekommendera denna. 599kr

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg