Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 86

Ämne: LED belysning

Re: LED belysning

Ett intressant sätt att se på saken...
    Då menar du att det inte är lönt att köra med LED för att spara ström...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Frank:
    Jo det är det, om du behöver väldigt lite ljus, eller om du är beredd att betala ganska ordentligt för att spara väldigt lite el.

För "normalstora" akvarier, typ 54 liter och uppåt, och normalt ljuskrävande växter som vill ha växande i större delen av akvariet lönar sig inte LEDs ekonomiskt med dagens Svenska elpriser. Om man inte rengjort kylskåpet och frysen på baksidan det senaste halvåret så sparar man oftast mycket mer el på att göra det än att byta till LED-belysning på akvariet om man vill ha lika mycket ljus som med lysrör.

Intressant! Jag hade väl mest planer på att ha plantor som kräver extremt lite ljus för att klara sig. Men inlägget var ju extremt bra! Man får svar på frågor man inte ens kommit på så att säga

För andra som funderar på bra ljus till nanoakvarier fick jag tips om en studiolampa från kjell (det är dock inte LED). Den kostar 149kr, drar 23W och en används tillsammans med en vanlig E27 sockel. Här är tråden:
    http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=10799
    Länken som forummedlemmen Raven postade är mycket läsvärd då flera användare av studiolampan delger sina erfarenheter
    //
    Steven Liu

Citat Ursprungligen postat av Erik...
    Frank:
    Jo det är det, om du behöver väldigt lite ljus, eller om du är beredd att betala ganska ordentligt för att spara väldigt lite el.
    För "normalstora" akvarier, typ 54 liter och uppåt, och normalt ljuskrävande växter som vill ha växande i större delen av akvariet lönar sig inte LEDs ekonomiskt med dagens Svenska elpriser. Om man inte rengjort kylskåpet och frysen på baksidan det senaste halvåret så sparar man oftast mycket mer el på att göra det än att byta till LED-belysning på akvariet om man vill ha lika mycket ljus som med lysrör.
    Jag har ett 540L kar med en dunderbelysning som tar 320w (bara lysrören)
    Och har bara några anubias som växter (kräver nästan inget ljuse).
    Så det bör väl finnas en liten chans för lite sänkning av strömförbrukningen...

Haha, ja sådan belysning lär du inte behöva för några anubias Jag hade ett kar som var släckt i säkert 4månader med dagsljus som föll in indirekt. Anubiasen trivdes och växte på sig ganska bra faktiskt.
    //
    Steven Liu

Ja, man funderar ju på att skaffa ett nytt kar till frugan... hon e ju växtfantast... så kan hon ha den rampen på sitt kar... är ju full spektrumsljuse i det...
    Tror att bara lysrören gick på ca 400kr/st... finns 4rör (T5) i armaturen och de tänds 2 o 2... armaturen gick på ca 3000kr ( utan rör ) är ett svensktillverkat... så kvaliteten är fin... men som sagt... för mycket kräm för mitt kar... :wink:

Så kan man ju själv bygga ihop en LED anläggning...
    Kan ju vara ett bra höstprojekt... :wink:

Jah hittade denna som är en kul variant av att lätt konvertera till LED...
    Är för dem som har en ameratur med T8 lysrör...

http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...edff8a3ddaca51

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Citat Ursprungligen postat av Frank
    Jah hittade denna som är en kul variant av att lätt konvertera till LED...
    Är för dem som har en ameratur med T8 lysrör...

http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...edff8a3ddaca51

Inte helt värdelös, om man vill ha lite ljus som är lite gult, och om man har reflektor, då är den produkten helt ok, iaf efter vad som står på sidan. Däremot får man inte missa att förbikoppla elektroniken i lysrörsarmaturen, det hade varit bättre om de valt dioder med mindre än 90° ljusspridning, då hade man kunnat hänga upp rören som de var utan reflektor och annat krafs.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Varning läs det här innan ni köper de lysrören. Möjligt att de fixat dem nu men var ytterst försiktig vid installationen.

akvarium-teknik-tillbehor/varning-stroemfoerande-led-lysroer-som-passar-till-t8-ramp-t2068.html
    There be shrimp!

Tack räkmackan för den upplysningen... var en tråd jag hade missat...
    Är ju egentligen inget problem att det är strömförande annat än att man ju bör vara försiktig när man hanterar det... dra ut sladden innan man lossar röret osv...

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Den största fördelen med LED verkar vara att det inte värmer vattnet i karen.

Min dotter har ett litet kar (30 liter) som blir jättevarmt pga att elektroniken och lysröret sitter i det täckande locket. Hade nog räckt att få det mesta av elektroniken på utsidan. Men hon behöver sällan doppvärmare :-)
    Nästa problem är att hennes kar är mindre än 50 cm långt... Det innebär att de fina listerna som presenteras på tråden inte passar :-(

Vi har även ett 20 liters, täckt med inbyggd E27 fattning där det sitter en 11 W lågenergilampa. Funkar TOPPEN!!! Växter och djur verkar nöjda och det blir knappt varmt på locket..
    Finns det sådana "lamphållare" att köpa någonstans?
    [attachment=0:2mjy6h8s]DSCN0244[1].jpg[/attachment:2mjy6h8s]
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Ser ut som de som sitter i locken på hexagon karen, kolla med er akvariebutik för de ska kunna ta hem nya sådana genom dogman bla.
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign
    Ser ut som de som sitter i locken på hexagon karen, kolla med er akvariebutik för de ska kunna ta hem nya sådana genom dogman bla.
    Tack för tipset!
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Putte
    Den största fördelen med LED verkar vara att det inte värmer vattnet i karen.
    Tyvärr en mycket vanlig myt, om du ska ha lika mycket ljus som med lysrör så värmer billiga LEDs mer än lysrör, riktigt bra LEDs som kan vara lite mer effektiva än LEDs värmer aningen mindre (försumbart) vid samma ljusmängd, men de är också brutalt dyra om man ska någon nämnvärd ljusmängd.

Det är möjligt att man kan tycka att det är lättare att bygga öppna lösningar som vädrar bort värmen med LEDs, men det är inte omöjligt med någon annat teknik heller.

Liknande ämnen

1. Led belysning
    Av smokin i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 07:21
  2. Mitt Sulawesi med LED belysning
    Av Johnny Wong i forum DIY - Projekt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 11:43
  3. Led belysning
    Av Arek i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 4