Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 76 till 86 av 86

Ämne: LED belysning

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Re: LED belysning

Citat Ursprungligen postat av Erik...
    Citat Ursprungligen postat av Putte
    Den största fördelen med LED verkar vara att det inte värmer vattnet i karen.
    Tyvärr en mycket vanlig myt, om du ska ha lika mycket ljus som med lysrör så värmer billiga LEDs mer än lysrör, riktigt bra LEDs som kan vara lite mer effektiva än LEDs värmer aningen mindre (försumbart) vid samma ljusmängd, men de är också brutalt dyra om man ska någon nämnvärd ljusmängd.

Det är möjligt att man kan tycka att det är lättare att bygga öppna lösningar som vädrar bort värmen med LEDs, men det är inte omöjligt med någon annat teknik heller.
    Där fick jag så jag teg
    Uppenbarligen är det ingen höjdare med täckta små akvarium eftersom värmen blir kvar där. Bättre med vanliga täckglas och en gammal "hederlig" armatur?
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Att använda LED eller inte beror väl lite på vad du ska ha i karet. Ljuset är väl främst för att växterna ska kunna växa och må bra, och inte för fiskarnas/räkornas skull. Om du vill ha bra ljus för dina växter kanske det inte är så bra att använda massor med LED som skulle behövas. Ska du däremot ha inga eller bara växter som inte är så väldigt ljuskrävande skulle säkert en LED list räcka bra.

Jag har sett LED lister på dealextreme som man kan rulla ihop (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7561 typ denna). Fungerar ju för kar som är mindre än 50cm långa.
    //
    Steven Liu

Man blir ju mer o mer sugen på att göra slag i saken...
    Tror vi får börja med att byta ut ett kar här...
    Sen flytta över min dunderbelysning, till det karet...
    Räknar med att 6st 50cm LED lister skall räcka till mitt 540kar...
    Ev mindre antal... (är ju svårt att uppskatta hur mycket kräm det är i dem...)
    Nån som har kollat de nätdelar jag skrev om?

Citat Ursprungligen postat av Steven.liu
    Att använda LED eller inte beror väl lite på vad du ska ha i karet. Ljuset är väl främst för att växterna ska kunna växa och må bra, och inte för fiskarnas/räkornas skull. Om du vill ha bra ljus för dina växter kanske det inte är så bra att använda massor med LED som skulle behövas. Ska du däremot ha inga eller bara växter som inte är så väldigt ljuskrävande skulle säkert en LED list räcka bra.

Jag har sett LED lister på dealextreme som man kan rulla ihop (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7561 typ denna). Fungerar ju för kar som är mindre än 50cm långa.
    Jag har haft dom från början, kan inte rek, dom ger alldeles för litet ljus

Bra att du ger oss dessa uppgifter...
    hade kanske varit nått man också hade tagit hem o provat annars...
    Då det tydligen är svårt att hitta LED belysning i swea till rätt priser får man ju lita på vad de skriver på sidorna... o hoppas man inte gör för stora misstag... :wink:

Administratör
    Reg.datum
    sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Angående om att LED-listen från DX är för lång så kan man kapa den vid varje 3 LEDs. De är klustrade 3 och 3. Så det går kapa de till kortare.

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Angående om att LED-listen från DX är för lång så kan man kapa den vid varje 3 LEDs. De är klustrade 3 och 3. Så det går kapa de till kortare.
    Toppen! Jag tror för min del att det inte är själva lysröret som värmer så mycket utan drosseln (eller vad den heter) som sköter försörjningen till röret som blir varmt. Så om man kunde monterat den på utsidan hade det nog blivit kallare. Men samma effekt borde det bli om man sätter in LED-listen. Då hamnar ju eliminatorn utanför....
    Eller tänker jag galet?
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

Citat Ursprungligen postat av Frank
    Bra att du ger oss dessa uppgifter...
    hade kanske varit nått man också hade tagit hem o provat annars...
    Då det tydligen är svårt att hitta LED belysning i swea till rätt priser får man ju lita på vad de skriver på sidorna... o hoppas man inte gör för stora misstag... :wink:
    Jag köpte på mig massa sådana led och sedan fick jag byta till det som Jonny rekommenderar dom är mycket bättre.

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Blekinge

Hej

Har ett litet problem.. har "hittat" mig en LED-list på jobbet i en låda som har en USB-kontakt i änden, liknar den på bilderna. Bortsett från att min är ca 70cm lång. Men när jag stoppar in den i usbn i datorn så lyser den inte. Är ingen elektriker men antar den får för lite ström från usbn. Det står ingenting på den, hur kan jag lista ut vad som krävs för att driva den?

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Den är kanske sönder?
    Vad jag förstått ska den bara vara att plugga in i USB uttaget
    There be shrimp!

Liknande ämnen

1. Led belysning
    Av smokin i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 07:21
  2. Mitt Sulawesi med LED belysning