+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vanligt kranvatten?

Räkrom
    Reg.datum
    Aug 2013
    Län
    Östergötland

Vanligt kranvatten?

Hej där ute!

Är det någon som har lyckats med vanligt kranvatten (ev + Sulawesi mineral 7,5 och/eller andra tillsatser)?
    Isf vilken sort av Sulawesiräkor även grundvärdena på vattet kanske är intressanta....

Blev nyfiken på Caridina sp. "Poso" när jag kolla här

http://shop.1a-wirbellose.de/Shrimps...hrimp::16.html

Någon som har erfarenheter att dela med sig till en nyfrälst?

mvh
    Ulrika

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Sv: Vanligt kranvatten?

Jag körde länge mina kardinaler i mitt kranvatten med korallkross som bottenmaterial med stor framgång. Använder dock osmos plus salt nu mest pga att jag skaffade en osmosanläggning för survatten räkor då jag har medelhårt vatten.
    De är snygga räkorna, och antagligen inte så svåra. Kolla in Caridina striata, vilka jag tycker ser riktigt bra ut dock är dessa mer känsliga.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

4. Like Lysa gillade inlägget.
    Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du haft räkor förut och har det nu med?, ser att du är ny här

Jag har Sulawesiräkor och nu går det bra men de första jag köpte för något år sedan dog en efter en, de är snygga men de är också mycket svårare att hålla än de mera vanliga räkorna, jag kör mina Kardinaler på en blandning av korallkross och fin vit sand från Hornbach, kranvatten och använder dessutom mineralsaltet 7,5 och det går bra här, men jag tycker inte det är en nybörjarräka precis
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Aug 2013
    Län
    Östergötland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Har du haft räkor förut och har det nu med?, ser att du är ny här

Jag har Sulawesiräkor och nu går det bra men de första jag köpte för något år sedan dog en efter en, de är snygga men de är också mycket svårare att hålla än de mera vanliga räkorna, jag kör mina Kardinaler på en blandning av korallkross och fin vit sand från Hornbach, kranvatten och använder dessutom mineralsaltet 7,5 och det går bra här, men jag tycker inte det är en nybörjarräka precis
    Har tidigare haft amonoräkor men införskaffade och startade upp ett räkkar där Barbanans Neocaridina mix fick flytta in.

Sedan har det utökas med CR/CB samt golden nästa steg blir nog tigrar men vill samla på mig information och kunskap då jag gärna vill ha några Sulawesi i framtiden men vi får väll se var det slutar troligen med större boende för att även tvåbenta i familjen ska få plats.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Får du det att fungera bra med CR/CB i Linköpingsvatten? Jag får dem att överleva men det blir i princip inga småttingar,jag har i och för sig valt att försöka utan att sänka pH. Du kanske kör med soil? Jag lurar på att styra över till att bara ha tigrar och Neocaridina, då borde Linköpingsvattnet vara bra. Har börjat med några tigrar nu, och de ser ut att stortrivas men det är lite tidigt att säga något än.

Räkrom
    Reg.datum
    Aug 2013
    Län
    Östergötland

Citat Ursprungligen postat av Pierre_N Visa inlägg
    Får du det att fungera bra med CR/CB i Linköpingsvatten? Jag får dem att överleva men det blir i princip inga småttingar,jag har i och för sig valt att försöka utan att sänka pH. Du kanske kör med soil? Jag lurar på att styra över till att bara ha tigrar och Neocaridina, då borde Linköpingsvattnet vara bra. Har börjat med några tigrar nu, och de ser ut att stortrivas men det är lite tidigt att säga något än.
    Ja jag kör solid dock är dom för små än för att se HUR bra dom trivs men kan återkomma i den frågan.
    Härligt att höra att tigrar trivs utan vatten modifieringar tänkte som sagt införskaffa några snart bara hantverkarna blir klara. Du kanske har några tigrar över som jag kan köpa som är inkörda på linkan vatten?

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Nja, det beror på om du vill vänta. De kom hit för någon vecka sedan.

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Fanø

Mina räkor

Red cherry
    Blue tiger
    Crystal Red PRL
    Kardinaler
    Topaz blue (neocaridina)
    Blue Jelly
    Blue leg poso
    Black Tiger
    Yellow fire
    Yellow fire neonstripe
    Blue Jelly
    White pearl

Mina snäckor

Sulawesi: Orange Poso, Yellow rabbit, Patriarchalis, Yellow spot, Gorontalo, Yellow Poso, Towutensis
    Blå og rosa posthorn
    malay
    Brotia Pagodula

Måske lidt sent svar, men jeg holder kardinaler (C. Dennerli) og Blue leg Poso (C. Caerulea) i rent kranvatten. PH er 7,4 og GH er 10. De yngler ganske fint. Kardinalerne har jeg haft de seneste 3 år og Blue leg poso i et og et halvt år.

Bundlag er sand og dekoration er granit + et par rødder.
    mvh
    Henrik

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg