+ Svara p mne
Resultat 1 till 8 av 8

mne: Vad r det fr ngot p min javamossa?

Vad r det fr ngot p min javamossa?

Jag kpte javamossa p tradera och fste den genom att klippa remsor som jag sedan delade och la runt grenen innan jag band fast den med fiskelina. Bara efter ett par dagar var mossan tckt av ngot grnt slem och jag tnkte att det frsvinner nog men det r 1 vecka sedan nu och det verkar som slemmet sprider sig lngs grenen. r det s hr mossor vxer och sprider sig i akvarium eller r det ngot annat?

Inte fantastiska bilder men man kan se vad jag pratar om
    http://i.imgur.com/hfNVdLA.jpg
    http://i.imgur.com/WkauMq8.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Superrka
    Reg.datum
    dec 2010
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    308

Cyanobakterier, finns verallt (i vatten och i jord) men blir problem i akvarium nr det r ngon obalans, det brukar frsvinna med tiden. Kallas ven cyanoalger eller blgrn alg. Du kan ska p plantswap eller kanske i detta forum ocks hur man blir av med det. Jag har inte haft ngra jtteproblem, de gnger jag ftt det har jag bara tagit bort det vrsta eller ltit det vara s har det frsvunnit med tiden nr man ftt balans i karet igen.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Cyano r inte s ltt att bli av med jag har haft det i mitt 250L kar med Tangayikaciklider nu sen jag startade om det till det och innan dess med och det r bara i det karet med

Jag lser det med att slcka ner karet i en vecka nr det blir fr mycket i mina gon, har frskt att i omgngar mrklgga karet utan att bli av med det den frbaskade cyanon dycker upp igen som ett brev p posten
    Senast redigerad av Peckoltia den 2013-10-05 klockan 16:58.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Superrka
    Reg.datum
    dec 2010
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    308

Konstigt Peckoltia, jag har haft det 3 gnger, alla gnger i yngelburkar (tanganyika) med otillrcklig filtrering. I tv av dem frsvann det av sig sjlv, i ett s tog jag bort en del sjlv och sen lste det sig ocks.

Hur stora vattenbyten gr du? Hur ofta? Vad har du fr filtrering?

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag gr stora vattenbyten i det karet var annan till var tredje vecka och jag har en Fluval 405 ytterfilter till det, problemen brjade nr jag stoppat ner en flytormbunke som hade spr av cyano i bladrosetten, innan det har jag aldrig haft elndet i vare sej det hr eller ngot annat kar. Nr jag fick detta i karet s visste jag inte ens vad det var fast n jag varit akvarist nstan hela mitt liv d jag aldrig haft det frut.

Man lr sej hela tiden ngot nytt i akvaristiken
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 718

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Sv: Vad r det fr ngot p min javamossa?

Fr lnge sedan fick jag stora problem med cyano i ett relativt stort kar. Jag testade med gt general tonic vilket effektivt tog bort det men det hade en tedens att komma tillbaka. Min bsta lsning var att frst mekaniskt plocka bort s mycket som mjligt sedan vldigt kraftig syre mttnad i tv veckor, jag snkte vattennivn till hlften och lt mina 2 ytterfilter via strilrr piska vatten ytan. Det lter en hel del och borde g att gra med fler luftdrivna filter i mindre burkar. Det tycks som cyanon i mitt fall inte gillade den kraftiga syresttningen jag utsatte den fr och frsvann fr gott...

Skickat frn min GT-P5110 via Tapatalk 2

Superrka Christerds avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    423

Mina rkor

inga d jag ska flytta

CO2 hjlper x till med att bli av med cyano

Guldrka deearhunters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    500

Mina rkor

Bee: CB, CR, BT (light, blue, deep)
    T, TT, KK, RR, WR, BSP, P
    R1 mischlingar, SW/G
    Krsbr: rda, gula, "ghost" rili, natur, mixcolor
    Andra: Amano

Kan hjlpa med att begrnsa fosfor tillgngen ocks. (fosfat absorberande filtermassa)
    Mina biofilter tog bort kvvet (anaeroba zoner med denitrifikation) s det
    enda som trivdes var cyano fr de kan sjlva fixera kvve.
    Hade faktiskt 0 i nitrat efter 3 mnaders drift med 5% byte per vecka.
    Vattnet jag tillsatte hade ca 10-20 mg NO3 = brunnsvatten.
    Kan ven hjlpa med lgt pH <6 har inte problem med cyano i mina crystal kar.
    Senast redigerad av deearhunter den 2013-10-06 klockan 13:38.
    Mina fiskar: Galaxy rasboror (ca 60 st), guld ancistrusar (10-15st vuxna 100 tals yngel) vanliga ancistrusar (7)
    Corydoras aenaeus, C. paleatus, Guppy hanarna byter frg frn orange till gul, Guldfiskar.

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg