+ Svara på ämne
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 84

Ämne: Vivarium MK 3

Superräka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr
    då så nu har jag set till att jag ska få träfa Moni och Olli från tyskland som är två krabb expertet. och det ska bli så roligt att få en prat stud med dom, just nu har jag ingen fråga så. men så fort jag ser dom vet jag att det kommer att spruta frågor från mig

jag tro att tysklands resan kan bli ganska rolig efter allt jag kommer att handla lite krabbor och sniglar. för er som har varit borta på sån här resa. om man vill köppa räkor eller någon fisk hur får man dom att inte dö på vägen hem?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

tjena alla,

jag vet att jag har varit lite död på sista tiden, jobb och annan hobby som tog mycket av min tid. sen är det inte så super roligt att titta på när växter eller krabbor växer går inte super snabbt. men det har hänt lite saker sen sist jag kan ta det dåliga först två st av mina Red Devil gick och dog så det är väldigt tråkigt nu har jag inga honor så behöver styra upp det. Sen så ömsa en Red Devil grymt dåligt och tappa båda sina klor men den lever fortfarande!!! jag vet inte hur han fixa det men det ser ut att fungera, jag ser till att lämna matten i mun höjd så att han kan tugga i sig något iaf.

i det andra karet med mandarinen och golden Eye så händer det inte så super mycket mer än att dom mår väldigt bra. och två av krabborna har lärt sig vem jag är så dom springer inte iväg direkt men lite blyga kan dom vara så man får gå fram sakta så är det lungt. Mina vampyer mår super bra dom ömsar och springer runt som tokar i sitt nya kar, inte haft nå problem alls med dom super bra krabbor (tack så mycket för det crille)

mina små mini krabbor är inte så mini nå mer dom har växt till sig väldigt bra nu på sista tiden, dom är snart ung krabbor men jag skulle ge dom en eller två månader till. jag var och hämta ett nytt kar till dom idag så det blir att tryck testa och se att allt är helt och inte läker så dom kan börja flytta in redan imorgon.

jag har prova med crab sticks nu ett tag och dom ser ut att fungera bra, man kan inte ge så mycket då äter dom inte upp det. men blnadar man med fisk foder och några såna pinnar så är dom små krabborna väldigt glada. dom har även lärt sig nu att dra ner foder som är på vattnet så det är väldigt roligt att mata dom. Väldigt aktiva och sociala med varandra jämt nå drama i deras lilla ikea förvarings låda som dom bor i nu.

bilder kommer så snart jag kan, nu måste jag gå och ta av potatisen innen den sprängs i bitar.

hoj muffin

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Kul med uppdatering. Vet hur det är med saker som kommer emellan, har själv projekt som har gått i stillo den senaste tiden. Mitt paludarium hade jag planerat att det skulle vara färdigt för plantering vid den här tiden men det lär dröja nån månad ytterligare. Planer som ändras, väntan på material mm fungerar inte alltid som man hoppas

Synd på Red Devilsarna, du skulle ju vara mentor åt mig där tänkte jag Får hoppas att det fixar sig så småningom där med, det verkar ju gå bra med de andra sorterna så det var kanske i individerna problemet låg från början. Var det ömsning på honorna också som var problemet?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det var ju synd att ömsningen inte gick bra där, men som tröst kan jag säja att det brukar växa ut nya klor igen kanske inte lika stora men ändå klor!

Här ömsas det med i karet och jag har märkt att de helst ömsar i vattnet
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Mithroth Visa inlägg
    Synd på Red Devilsarna, du skulle ju vara mentor åt mig där tänkte jag
    hehe inga problem bara för ett par st kola av är det inte kört än, när jag får lön ska jag se till att fixa lite fler brudar till karet. sen ska jag även ta och renovera om lite gran. jag är inte helt nöjd med hur det ser ut just nu och vissa växter trivs in så bra så jag ska ändra om lite.

@Peckoltia

jo jag vet att dom kan göra nya glor och leder, men det är inte så bra. För när dom växer fram en ny klo eller ben så gå all energi till att skappa just den leden detta gör att krabban i sig slutar att växa och dom kommer att bli lite mindre, just för den här arten gör det inte så mycket för dom är redan så små. men på typ en krabbtaske så kan man se ganska tydligt för dom lever mycket längre hur som jag fluma ut lite soz.

Nej det som är dåligt med den klo lösa krabban är att den inte har några klor alls, så jag är orolig att den ska klara sig över huve taget. som jag sa innan får jag se till att mata den i höjd med munen så att den når och jag är fortfarande helt förbryld över att den lever.

men jag vill verkligen få fart på min Red Devils, så dom står ganska högt på min att göra lista.

sen skulle jag behöva lite mer Blue pearl för jag tappa ett par st via att dom for in i pumpen det var innan jag gjort den räk vänlig nu är det fixat. sen så åker ett par st ibland på att krabborna i karet jagar dom

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

när jag städa i karet lite gran igår, så hitta jag massa nya små krabbor dom kan inte vara mer än 1 vecka gammla för dom är mega mini små. det var ju en väldans tur att jag inte börja slänga ut all java mossa jag hade där dom ser ut att trivas bra i den. så nu får jag fylla på med mer då haha.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad roligt med bebbar!
    Här har inte hänt något men de ömsar och mår bra men min enda egna krabba dog hittade den på golvet den levde men den klarade sej tyvärr inte, jag har både hannar och honor av dem som är kvar ändå min var en hona den helt lila krabban'

De vitarmade mandarinerna går inte att köpa längre de har blivit rödlistade så jag får väl nöja mej med de här jag har då
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

hur kan det komma sig att dom är rödlistade?

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

var ett tag sen jag posta nu och det har hänt en del här borta. små krabbor håller på att bli vuxna nu inte långt kvar innan dom är i sit sista stadium. men det som har tagit min tid idag är ett kar jag har gjort om, mina vamyrer har haft ett 70L kar som var ganska tråkigt jag fick aldrig till det som jag ville. och jag prova mig fram med många olika designs men var som sagt aldrig nöjd tur nog så kunde jag bytta bort det mot ett störe.

så idag har jag prova att göra ett low tec växt kar och det blev inte så dåligt, något som jag har märkt är att krabborna inte om att bara ha sand. så nu har jag set till att dom fick jord att kunna gå runt i och gräva i jag hoppas att dom kommer att börja para sig snart vore väldigt roligt att få lite nya små. känner att jag är lite trött så jag ska inte skriva så mycket mer nu det kommer bara att bli flum.

så här blev det iaf.
    Bifogade bilder

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Håller på att bygga ett nytt kar till mina krabbor, det kommer bli det största jag har gjort. men det bästa är att det kommer att bli mycket bättre! mitt stora problem nu är hur jag ska dra rören för vatten men det löser sig nog. jag har posta lite på blogen men kommer att uppdatera här med lite gran med bilder och annat.

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grön, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Spännande Jag har blivit lite inspirerad av några olika trådar och funderar starkt på att ha ett litet paludarium som nästa projekt
    Språkpolisen §14.2: Det heter "HÅV". Med "Å".

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är roligt att greja med det och karet ser trevligt ut ju
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

bilden där uppe är mitt näst senaste bygge väldigt low tec. det jag håller på med nu kommer att ta lite mer tid men om allt går som jag har planera så kommer det att bli så grymt snyggt. samt att jag kommer kunna fån in alla mina krabbor jag fick från första kullen utan att dom behöver bårka så mycket.

men den nya sotra ytan som dom får kommer jag nog kunna att odla mer och snabbare, sen ska jag hota om mitt 60L som crabbling kar som jag flytta över ung djuren sen.

jag har nu även börja med första lagret av fogskum så allt tar sig väldigt långsamt just nu. men om ca 2 veckor då kommer jag kunna att bygga och greja hela dagarna långa, för då är jag på semster

PS
    om någon får nyss på vampyrkrabbor så är det bara att hoja till jag behöver några fler honor ca 4-5st.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ska bli intressant att se hur det större blir när det växer fram ur dina händer !
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Ja det kommer bli super spänande att se, har lyckats odla på massa växter nu. Jag kom precis hem från min semester hitta två döda krabbor! Min mandarin som var gammal och en ung som inte var super så alla klara sig ganska bra. Så imorgon kan jag börja meka med mitt stora kar på hel tid det kommer bli kul att greja igen.

Ska även göra en liten order på nya krabbor vill ha in lite nytt blood.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg