Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 84

Ämne: Vivarium MK 3

Superräka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr

Vivarium MK 3

Så där nu börja saker att ta sig här borta, hyllan är bygg nu och jag ska bara flytta på en hylla. Då kommer jag att kunna ha båda karen på samma plats så att det inte blir så ut sprit. Jag har även silikonat fast glas skivan som dela upp karet och prov kör det lite gran för att se att det inte läker. Nu är det bara att vänta och låta det härda till imorgon så ska man börja att greja med allt annat runt om.

Nu till kvällen blir det att börja måta ut EpiWeben så att den kommer på plats, och göra den redo för moss mixen som man ska gnuga in i den. Jag kommer även att lägga på lite etra java mossa som kommer någon gång nästa vecka om allt går som planerat. Jag fick även mina tre andra krabbor idag så nu har jag en stor familj och kommer inte att göra så mycket mer med dom nu. Bara se till att dom små krabborna klara sig och blir stora så kommer jag att vara glad.

jag har även två LED ramper som kommer om någon vecka med, slog till på dom från E-bay som folk här har prata om.
    http://www.ebay.com/itm/141049395808 Det kommer nog att se super duper sen när allt är klart. Efter att jag har flytta över alla djuren kommer jag att om renovera mitt första kar och köra även den med Epiweb. Och där kommer det att få bo Vampyr krabbor som jag kommer att handla av en här på forumet och efter det kommer jag att hålla mig lite lugn ett tag innan jag slår till igen.

här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, det är väldigt stökigt just nu inne i mitt arbets rum där jar spendera en stor del av min tid, ett städat rum kommer inom kort.

nya.jpg

krabba.jpg

gammla.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Jag har under veckan jobbat vidare med karet och fäst epiweben så att det ska vara på plats, jag drog ett par silikon kludar på hörnen och mitten. Så nu ska den iaf klara sig ett bra tag innan den ramla av hoppas jag iaf, det var roligt att jobba med det här matrialet. Och idag så börja jag att plantera alla växter som jag ville ha i och det har börja ta sig väldigt bra. Det var ganska roligt att gega runt med mossmixen det tog en stund innan jag fick ett bra flytt så jag tro att jag har fått ett bra lager över allt nu. Nu vänta jag bara på att det ska komma lite mer javamossa på posten så ska jag fästa på lite sånt med. Så kommer det att bli en grymt snygg moss bäd när allt tar sig.

Jag kan dock inte flytta på djuren ikväll då en av mina krabbor har precis ömsat och han ser ut att klara sig så det var väldigt roligt att få se det live, första gånge jag fick se en sån sak. men han ser ut att vara väldigt trött så jag vill inte vara och pilla för mycket inne i det gammla karet. Jag har även passa på att föröska att fånga upp lite av dom små krabbligarna och det blev ganska många till slut fast jag har inte hitta alla

bild 1: min krabba har precis popa ur sitt skall (jag fota genom glaset som är smutsigt)

bild 2: när bild på Epiweb med moss mix jag har försökt att ha en jämn smet över allt, fast på vissa platser så har jag duta på en lite klump.

bild:3 så här ser det ut nu med växter och epiweb, det kommer vatten och stenar samt rött imorgon eller över morgon. Jag kommer även att fylla på med mer jord i karet så att det inte blir sån böjd.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av muffinlove den 2013-10-18 klockan 19:59.

Räka
    Reg.datum
    mar 2013
    Län
    kronoberg

Mina räkor

Amano
    Körsbär extra röda

Mina snäckor

Posthron
    Helena
    Äpplen/gula

håller med dig att det är roligt under uppbyggnaden av ett nytt projekt.
    komer bli snyggt när alla växter tar sig:-)
    lycka till

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

man tackar så mycket, jag kommer att se till att hålla er uppdaterad om hur det går med karet. Det ända som är kvar nu är mina LED lampor så lär komma inom ett par veckor. så det kommer att bli grymt snygg när allt är på plats

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du hål i hörnen på täckglasen?, då får du vända dem inåt anars kommer krabborna som kan klättra att ta sej ut där, varför har du inte Epiweben ända ner i vattendelen för?, det kan man faktiskt ha

Ser bra ut annars men innan du låter krabborna flytta in måste du få mossan att etablera sej annars kommer den att ramla av när krabborna klättrar omkring, det är därför mina krabbor inte har fått flytta in ännu i vivariet
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Det är en sluten glas skiva, jag kommer att skära upp den och Lima på ett nät så man får in mer luft. Jag valde att inte dra ner det i vattnet för jag vill inte att det ska dricka så mycket, jag vill ha kontroll på mossan.

Jag har tänkt låta växterna och mossan växa in sig lite gran nu innan allt flytta in. Jag har även lyckats fiska upp fler små krabbor nu som jag ska ha i ett eget kar så dom kan växa till sig i lugn o ro.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du någon bevattning av Epiweben då?, den suger inte upp så den blir blöt mer än längst ner, du behöver ha något som strilar vatten längs kanten på den.Sen får du låta karet stå så mossan och växter får komma igång ordentligt det tar några månader men det är det värt tycker jag
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Ja ja nej jag har inget som vattnar just nu, utan jag gör det själv. Jag såg till att för blöta allt innan jag pensla på min Moss mix sen fick det rinna av sig.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok det har jag gjort med men pumpen och strilrör är på plats ska bara dra igång den när det etablerat sej lite mera

Har beställt ledstripes jag ska testa i mitt vivarium, just nu har jag en spotlight som jag fäst i luckan på rampen provisoriskt för att få ljus till mossa och växter
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Tänkte att jag kan posta två st youtube klipp som kan vara lite insperation till er som håller på med krabb kar. Tycker det är väldigt roligt att se dom i sin natur, jag har försökt att åter skappa något sånt här. för min del blev det mycket jord med växter och mossa, sen har jag även min vatten del som är ca 15cm djup.

http://www.youtube.com/watch?v=y5KeoT2VfzQ

http://www.youtube.com/watch?v=PeEDOR1pQ7A

nu vill jag bara få hem mina LED ramper så kommer allt att bli muma.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den ena finns här någonstans redan tror jag, den röda var fräck!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

ja vampyer krabborna är så grymt snygga, det ska bli skönt att börja renovera deras kar inom kort. Jag kommer att köra ett sten tema i det karet med mycket mossa. jag vet inte om jag vill ta bort min glas skiva eller om den ska vara kvar den det skulle vara snyggt att göra en ön mitt i. Eller att man gör det typ som en klippa som kommer ner i vatten ska ta och tänka vidare på det där ett tag till. Jag vet iaf att jag behöver göra en oder till på lite mer epiweb.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror det skulle se bättre ut utan glasskivan och i stället hålla kanten med stenar skulle se mycket mera naturligt ut och om du är osäker på om stenarna ligger still så kan du ju lägga en klick silikon emellan stenarna så de ligger kvar som du travar dem

Det blir en till order här med så fort jag flyttat på mina vandrande pinnar, ska köpa en högre plastback till dem då får jag terrariet tommt och kan börja fixa med det, det är mycket större än mitt lilla vivarium
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

det kommer bli roligt att följa vad som händer där borta sen då, det lutar väldigt mycket att skivan åker nu. Men nu är det dax att göra lite mat och sova efter jobbet grymt trött idag.

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Län
    Kronoberg

Ser verkligen fint ut...
    Inte för att jag är fantast av krabbor, men gillar vivarium... ( fast mycket hellre krabbor än grodor .... )
    Inspirerande att titta på så fint du får det.
    Hoppas att du blir nöjd.... Kar med sten = vackert....
    Mvh Pia (som ÄNTLIGEN fått hem sin dator ...)

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •