+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

mne: behver rkor Tr?

Rkrom rfcandys avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    40

Mina rkor

Gula och Bl

Mina snckor

Guldgula ppelsnckor

behver rkor Tr?

En kort frga till alla rkodlare.

Behver rkor tillgng till trdrot?
    Kan felaktig/dligt tr skada dem ?

Har ni tips p var kan man hitta bra tr i s fall?

mvh
    Daniel

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Dom hittar en hel del tbart p rtter s det br dom ha, jag har mangrovertter eller redmore i mina kar kpta i zoobutiken
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Jag tror ocks det r bra med rtter, utan att veta. Mnga toppodlare i tex Japan kr helt rena kar utan rtter och lyckas ofantligt bra nd.

Mangrove har jag i de flesta av mina baljor. Svenska trd som inte r till fr akvariebruk ska du vara frsiktig med. Det kan flla ut tex garvsyror som inte r bra.
    There be shrimp!

Falsk mangrove och mopani anvnder jag. Jag tror inte dom behver fibrerna fr matsmltningens skull ssom malar gr, men dremot har de alltid tillgng till mat om de har en rot i karet. Och jag tror att den maten r bttre (mer naturligt fr dom) n alla foder med hgt protein innehll. (och andra tillsatser som man inte har en susning om)

Rkyngel Ringiss avatar
    Reg.datum
    sep 2013
    Ln
    Vstra Gtalands Ln
    Inlgg
    82

Mina rkor

Blue Tiger

Jag har mrkt att mina rkor gillar att plocka p rtterna mer n ngot annat i akvariet. Rtterna r mer intressanta n algtabletterna men inte rkpelletsen. S jag kommer alltid ha rtter i mina kvar.
    Notis: Har mangrove rtter.

Superrka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    319
    Blogginlgg
    3

Mina rkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr
    jag har med mangrovertter i mina kar, dock s har dom varit p land innan. s det har vxt en del olika mgelsvampar och annat gott. s nr dom for ner i vatten delen s var mina rkor helt bananas och skulle stda som bara den. det nda svenska jag har i just nu r sanden och stenarna.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av muffinlove Visa inlgg
    jag har med mangrovertter i mina kar, dock s har dom varit p land innan. s det har vxt en del olika mgelsvampar och annat gott. s nr dom for ner i vatten delen s var mina rkor helt bananas och skulle stda som bara den. det nda svenska jag har i just nu r sanden och stenarna.
    Ja rkorna r roliga med det, kommer det in ngot nytt som de gillar gr de "brsrkargng"
    There be shrimp!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Som mina sm viltfrgade krsbr d i vivariet som ger sej upp i det lilla vattenfalltet ca 20 - 25 cm ver vattenytan, dom verkar ha lrt sej att hitta tillbaks ner till vattnet igen mina "landrkor"
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Superrka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    319
    Blogginlgg
    3

Mina rkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr
    Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlgg
    Ja rkorna r roliga med det, kommer det in ngot nytt som de gillar gr de "brsrkargng"
    jupp jag blev s frvnad sjlv att dom var s besata av att stda den roten, den r helt ren nu ett par mnader senare. s jag har det lite i system nu att jag rotera p mina rtter lite d och d.

11. Thanks konkylie tackade fr inlgget.
    Rkrom rfcandys avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    40

Mina rkor

Gula och Bl

Mina snckor

Guldgula ppelsnckor

Tack fr svaren allihopa....

Mangrove r nu inkpt och ligger i blt bredvid lutfisken :-)

Daniel

Var din mopani helt trren nr du kpte den?

Jag kpte mopanirtter som lg i affrens akvarium. Dom sg jttefina ut, och det vxte nt som sg ut som brun sammet p dom. Tog hem dom och dom blev liggande p en hylla fr att jag inte hade nt bra kar att ha dom i just d.

Nr jag sen tog fram dom hade den "bruna sammeten" frvandlats till en skriklila "sammet"!

S dom ligger fortfarande i en pse nnstans fr jag vet inte vad det dr lila r. Har inte knts som att jag vill lgga ner dom till ngra rkor utan att veta vad det r.

Citat Ursprungligen postat av AnetteJ.T Visa inlgg
    Falsk mangrove och mopani anvnder jag. Jag tror inte dom behver fibrerna fr matsmltningens skull ssom malar gr, men dremot har de alltid tillgng till mat om de har en rot i karet. Och jag tror att den maten r bttre (mer naturligt fr dom) n alla foder med hgt protein innehll. (och andra tillsatser som man inte har en susning om)
    Susann Stjernborg, Finspng

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Citat Ursprungligen postat av rfcandy Visa inlgg
    Tack fr svaren allihopa....

Mangrove r nu inkpt och ligger i blt bredvid lutfisken :-)

Daniel

Hr var det rtta takterna hr jag, bde mangrove och lutfisk som r s gott i blt
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Citat Ursprungligen postat av starcastle Visa inlgg
    Var din mopani helt trren nr du kpte den?

Jag kpte mopanirtter som lg i affrens akvarium. Dom sg jttefina ut, och det vxte nt som sg ut som brun sammet p dom. Tog hem dom och dom blev liggande p en hylla fr att jag inte hade nt bra kar att ha dom i just d.

Nr jag sen tog fram dom hade den "bruna sammeten" frvandlats till en skriklila "sammet"!

S dom ligger fortfarande i en pse nnstans fr jag vet inte vad det dr lila r. Har inte knts som att jag vill lgga ner dom till ngra rkor utan att veta vad det r.
    Jo den r helt trren nr man kper den, men nr den r ny s fller den ut ung, vad du beskiver, ser ut som mgel/sammet.
    Detta r helt ofarligt men jag tycker det ser s ckligt ut s jag brukar ta upp roten och ta bort det.
    Frgen lila kommer frn mopaniroten. Jag har faktiskt en lila/brun mopanirot, s lcker!!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Har aldrig sett ngot sdant p mina mopanirtter som jag kpt och lagt i karet, dr emot Redmore eller rttare sagt vinranksrtter fr ngot liknande mgel p sej i brjan
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Utfllningar kan drabba alla rtter men r vanligast p falsk mangrove. Men eftersom malar ter det s r det inte alltid man ser det.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg