+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Thai micro crab

Superräka muffinloves avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Blue Pearl,Blue Rill,Tiger shrimp

Mina krabbor

Mandarin// Sp.Roxia (golden eye)//Vampyr

Thai micro crab

någon som har hört någon som lyckats odla dom i fångenskap än ? har läst lite gran på några olika sidor att det kan vara ganska knepigt.

jag är lite sugen att ge mig på den här lilla krabban så om någon har bra sidor med info så är det bara att länka.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har testat men lyckade inte så jag hoppas på att du lyckas, de har ett larvstadie som gör att de oftast blir uppätna av föräldrarna, kanske testar igen
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

jag har hitta en bra post om micor krabban, men jag har dock inte hitta någon som har lyckats odla dom.

http://www.plantedtank.net/forums/sh...d.php?t=163824

men jag tro på att man ska ha dom för sig själva och föröska göra miljön som dom har hemma. så om någon har tipps på bra löv man kan ha på botten så är jag öppen. har set att folk har haft björk löv i sina kar men vad kan man mer ha?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror det funkar med de flesta löv vi har till räkor, det du behöver tänka på är att ha flytväxter med bra rotsystem till larverna att gömma sej i, utan det blir dom uppätna av föräldrarna. Sen tror jag att soil är att föredra till dessa då ett kar med enbart sand växter och rötter brukar dippa väldigt i Ph och det tycker de inte om, har för mej att de vill ha lågt Ph ungefär som Cr & Co

Tror även att de vill ha väldigt lite cirkulation i vattnet särskilt till larverna
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

sÅ här skrev en doc om deras vatten.

Water conditions:
    The water that they are found in has moderate levels of oxygen. In general, the waters in the area are neutral to slightly acidic and somewhat hard. (No numerical values were provided.) Dr. Ng suspects that small amounts of salt may be required to rear the larvae, but states that they are not normally collected from bodies of water immediately adjacent to the ocean.
    P.K.L. Ng (personal communication, April 20, 2012)

jag blev förvånad över att dom ville ha hårt vatten, det kändes spontant som att dom ville ha mjukt. och ja av vad jag har läst vill dom ha väldigt lungt vatten så jag fundera på om man ska ha en hang on filter? eller är det för mycket dra i den?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag hade Hangon men tyckte det var väl mycket drag i den ja, dessutom sugs larverna in i filtret väldigt lätt, nu har jag Jens filter vet inte hur dom andra fungerar tänker bara på att larverna lätt kan sugas in genom innsuget. Jag hade först vanlig fin kalkfri sand från zoobutiken det fungerar inte för då åkte Ph ner på tok för mycket och var väldigt svårt att hålla uppe på en stabil nivå, bytte till samma blandning som jag har till sulawesiräkorna men då försvann de mot bottenmaterialet man såg dem aldrig, bytte till soil och det funkade bättre då såg man även färgen på de små krabborna, tror det är bäst att använda gammal soil och stoppa ner en kalkhaltig sten till dem.
    Jag funderar på att testa igen och tror jag ska testa utan filter denna gång och se hur det fungerar
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Sv: Thai micro crab

Svårt att ge råd till andra för att skapa ett visst vattenvärde om man inte utgår från exakt samma vattenkälla. Alltså måste man utgå från det vatten man själv använder till sina akvarium...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det är svårt, men kalkfri sand och rötter är ingen hit alls till dessa för Ph dipparna faller rejält och hamnar under till och med 5 har ju testat
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Sv: Thai micro crab

Det är möjligt speciellt med långtid mellan vb. Men min vän du gör en tankevurpa nu då detta händer med exakt ditt vatten. I mitt brunnsvatten skulle jag kunna ha 90% trädrötter ett gäng alkottar samt en liter vatten utan att pH dippar, då just mitt vatten är annorlunda än ditt, är du med?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jo så långt fattar jag det beror lite på var man bor, min syster tex måste släpa vatten från Norrtälje och hem till sej på landet för hennes vatten är hårt, det blir mycket vatten då hennes kar är på 500L
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Daniel Brodin Visa inlägg
    Det är möjligt speciellt med långtid mellan vb. Men min vän du gör en tankevurpa nu då detta händer med exakt ditt vatten. I mitt brunnsvatten skulle jag kunna ha 90% trädrötter ett gäng alkottar samt en liter vatten utan att pH dippar, då just mitt vatten är annorlunda än ditt, är du med?

point taken dude jag vet faktiskt inte vad jag har för vatten, har aldrig gjort nå test. men nu känns det som att det är dax att göra ett. var kan man få tag på ett sånt ?

jag har fortfarande inte hitta någon bra artikel om någon som har lyckats. jag tycker det är lite jobbigt när man säljer vilda djur i butiken. men o andra sidan blir jag mer pep med att lyckas med detta det skulle vara coolt som fan att spräka gåtan. jag har läst att många har klara ha larverna till dag 9 sen dör dom men jag har även set att vissa har fått små krabbor med att inte göra något i sitt kar.

det är ganska jobbigt då just den här krabban är inte så super het när det kommer till att föröska få den att föröka sig, varför folk inte bry sig eller orka vet jag inte. jag är fortfarande inne på att föröska bygga ett kar så det kommer nog bli något till dom här små gubbsen.

Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hehe, nu kommenterade jag P svar bara... Jag hade de små krabborna själv och de är lite coola men försvinner lätt och blir svåra att se. Men det går säkert att hålla dem bättre än jag gjorde.
    Lycka till med dem..

Hälsningar
    Daniel

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Men Muffin då......har du inga tester hemma!!!
    Då är det nog dags att införskaffa det på direkten va, man hittar dom i zoobutiken, dropptesterna är bäst
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

oki doki jag får föröska fixa det, jag har aldrig haft nå svåra djur innan. jag bruka bara he upp lite vatten från kranen låta det stå en stund sen får det åka ner i karet har aldrig haft nå djur dö för mig så det är väl bara tur från min sida.

men för det mesta så bruka jag mina kar sköta sig själva, så gör jag vatten bytte lite då och då.

Reg.datum
    aug 2013
    Län
    Dalarna
    Blogginlägg
    3

Mina räkor

Mina krabbor

@Peckoltia
    jag vill bara säg att jag fortfarande inte skaffat nå vatten test

någon som vet var man kan få tag på dom här krobborna för ett ok pris i vårat land?

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg