+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29

Ämne: Cocoon 6 eller Juwel Vio 40??

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

Cocoon 6 eller Juwel Vio 40??

Ja som titlen säger vill jag veta lite vad ni tycker om dessa kar, sitter och väljer mellan dessa två just nu och vet inte riktigt vilket jag ska ta det lutar mest mot cocoon då jag hör mer bra saker om det men inte hittat så mycket på Juwel vio.
    Tacksam för svar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Juwel Vio 40 är skit.

Den har en liten öppning i mitten på den bakre sidan på locket ,för sladdar ,så de är svåra att gömma.

Lampan som följer med fick bytas ut 2ggr på bara 6 månader sen sålde jag akvariet för jag orkade inte med det.

Jag har idag ett Fluval Edge och ett Fluval Spec V som jag är mer än nöjd med

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

Oki då lutar det mer åt ett cocoon för mig, jag är lite inne på akvarium med rundade hörn fluval edge är jätte snygg men tycker att den verkar jobbig att greja i och har hör att ljuset är lite klent på det, e det sant?

Den gamla belysningen var klen (halogen) men den nya ska vara bättre (LED)
    Jag har bara lätta växter i mina burkar och det funkar fint till dem.

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

Det blir nog inget sånt då jag kom på att dekorering blir lite jobbigt, vill ha i en sten som troligen inte kommer i genom hålet då jag läste att hålet va 12x17cm får fundera lite till och titta i djuraffären i veckan, vill gärna ha ett kar på typ 30 liter
    men tack för svar, nu vet jag att jag inte behöver bry mig mer om juwel vio karet

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har ett Juwel Vio 40 och är faktiskt nöjd med det, när lampan gick sönder fixade jag en ledbelysning istället, jag håller med om att öppningen ibak borde vara på ena sidan i hörnet istället och inte heller så stor.

Fluval är snygga men jag gillar inte designen på lampan som ligger över ett hål och att glaset inte går att ta av, sen sprider inte lampan ljuset mer än på mitten av karet helidiotiskt kar anser jag som kunde ha varit bra.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

Nu blir jag kluven gällande juwel karet, Min kille tycker juwel vio är snyggare för han gillar när karet har en heltäckande ramp och om jag vill ha ett nytt kar måste jag tänka på vad han tycker ser snyggt ut med men jag håller med honom att en heltäckande ramp är snyggare men vill inte betala tusen spänn för något som inte funkar som det ska....är förvirrad och har besluts ångest

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Cocoon är dyra, men det går ju att köpa ett med rundade hörner utan att det måste vara skitdyrt med
    Jag har beställt ett sådant här kar och det finns i 31L med och du väljer om du vill ha täckglas eller inte själv

http://www.aquaristic.net/Nano-Becke...istic.net.html

http://www.aquaristic.net/Nano-Becke...31-l-15-L.html

Belysning kan du köpa ett sådant här till dom lyser garanterat bra

http://www.akvariumkungen.se/6-95-45...KB-Black-.html
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

De va ju ett bra alternativ men jag är ute efter ett mer rektangulärt kar, ett som är större på bredden verkar svårt att hitta sådana bland de mindre karen då de flesta är kubiska, samma bredd, höjd och djup

Börjar fundera på att övertala killen att ta upp mitt 55 liters med hel ramp och välvd framsida, tycker om det men vet inte vart vi ska få plats med det suck får fundera lite till

Räkrom Jojjos avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Län
    Västra Götalands län

Mina räkor

Körsbärsräkor

Tack ändå för hjälpen

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag har ett Juwel Vio 40 och är faktiskt nöjd med det, när lampan gick sönder fixade jag en ledbelysning istället, jag håller med om att öppningen ibak borde vara på ena sidan i hörnet istället och inte heller så stor.
    Hur fäste du ledbelysningen?
    Hur mkt kostade den?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag köpte denna på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/1711675526...84.m1423.l2649
    har kapat och mixtrat så den passade ligger uppepå mitt saltkar 4 st som jag limmat ihop med silikon.
    Till mitt Juwel Vio 40 har jag tagit en bit som jag limmat fast i den grå delen där lampan brukar sitta efter att först tagit bort fästet för lampan
    Dessa lister har en enorm lyskraft är mycket nöjd med dem!

P1300937.JPGP1300938.JPG
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag köpte denna på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/1711675526...84.m1423.l2649
    har kapat och mixtrat så den passade ligger uppepå mitt saltkar 4 st som jag limmat ihop med silikon.
    Till mitt Juwel Vio 40 har jag tagit en bit som jag limmat fast i den grå delen där lampan brukar sitta efter att först tagit bort fästet för lampan
    Dessa lister har en enorm lyskraft är mycket nöjd med dem!

Bifogad fil 17109Bifogad fil 17110
    Det blev ju riktigt bra.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det blev det faktiskt och jag är nöjd, ledlisterna är ju även billiga, har köpt 30 st ska ha dem till mina blommor med
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det blev det faktiskt och jag är nöjd, ledlisterna är ju även billiga, har köpt 30 st ska ha dem till mina blommor med
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg