+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Vilken mossa gillar du mest/tycker ser snyggast ut?

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Vilken mossa gillar du mest/tycker ser snyggast ut?

Själv äger man inte sådär jätte många sorter, men min nya favorit är i alla fall Fissidens fontanus som också kallas för US Fissiden i och med att den är ursprungligen från USA.

http://aquamoss.net/Fissidens-fontanus/ ... ntanus.htm

Vilken/vilka är era favoriter?
    Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Själv har jag ingen mossa alls Men tänkte fixa ett moss-landskap i mitt senaste kar! ^^

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Själv äger man inte sådär jätte många sorter, men min nya favorit är i alla fall Fissidens fontanus som också kallas för US Fissiden i och med att den är ursprungligen från USA.

http://aquamoss.net/Fissidens-fontanus/ ... ntanus.htm

Vilken/vilka är era favoriter?
    Jag skulle beställa den sist jag köte räkor från Tyskland, men ändrade mig i sista stund. Typiskt!! Valde Willowmossa istället och den var ingen jättehöjdare.

Favoriten hos mig som jag inte vet om det är en mossa ens, är Monosolenium tenerum "Pellia".
    Blir väldigt frodig och fin och är mycket uppskattad av både räkor och snäckor. Ändå förstör de den inte utan den växer på bra och har börjat prida sig lite i gruset runt plattorna den sitter på.

http://www.tropica.com/frameset_productcard.asp?id=002C
    Räkinnehav: Körsbär, Blå, Humlor, Blue Pearl, Gröna, White Pearl

Citat Ursprungligen postat av Eurydike
    Favoriten hos mig som jag inte vet om det är en mossa ens, är Monosolenium tenerum "Pellia".
    Blir väldigt frodig och fin och är mycket uppskattad av både räkor och snäckor. Ändå förstör de den inte utan den växer på bra och har börjat prida sig lite i gruset runt plattorna den sitter på.

http://www.tropica.com/frameset_productcard.asp?id=002C
    Jag gillar den också

Kollade på en sida som hade gett den namnet "Mini tang", är det samma växt...?

http://www.fashop.de/xanario_pinfo.php? ... f359f71d05

Citat Ursprungligen postat av Annaica
    Jag gillar den också

Kollade på en sida som hade gett den namnet "Mini tang", är det samma växt...?

http://www.fashop.de/xanario_pinfo.php? ... f359f71d05
    Ja precis den är det! Jag har köpt den därifrån Fast den är inte så väldigt lik sig på just den bilden men...
    Såg att de har extrapris på den nu. Kanske skulle man passa på att fylla fler kar..??
    Räkinnehav: Körsbär, Blå, Humlor, Blue Pearl, Gröna, White Pearl

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Monosolenium tenerum växer jätte snabbt och tycker själv att man hittar mycket billigare bland svenska akvarister. Brukar alltid ge bort en stor klump till de som köper räkor av mig.

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Monosolenium tenerum växer jätte snabbt och tycker själv att man hittar mycket billigare bland svenska akvarister. Brukar alltid ge bort en stor klump till de som köper räkor av mig.
    Själv har jag aldrig sett det i svenska butiker... om du som du vill bli av med får du gärna sälja det (billigt) till mig

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Jag kan skicka dig en klump när posten kommer igång igen...

Räkrom majabuss avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Län
    Jönköping
    Blogginlägg
    2

jag behöver en massa marktäckande, men jag ingen lust att klä in varenda sten med mossa. Har ni nåt förslag på mossa som man slipper det med?

Räkyngel
    Reg.datum
    Jan 2008
    Län
    Östergötland

Mina räkor

Söker CR
    Byter gärna mot växter

Nuvarande favorit är Weeping Moss - Vesicularia ferriei
    Jag menar ... kolla bara in bilderna på http://www.aquamoss.net/Weeping-Moss/Weeping-Moss.htm

Nån som har lite av denna över förresten?

Vesicularia dubyana är nog min favorit, inte Javamossa utan Singaporemossa.

Har Monosolenium och en annan av samma typ. Den är mycket mindre och växer inte på samma sätt. Ser ut som tunna gröna genomskinliga buckliga plastband, "tång". Denna trivs bäst i riktigt sura burkar med torvbotten, och växer lätt fast på rötter. Nån som har en aning vad det kan vara?
    Förövrigt har Janne på Södermalms... dessa plus ytterligare ett antal roliga mossor. Vad för arter han har är lite oklart men iallafall weeping, christmas, spiky och stringy. Tillgången varierar.

Citat Ursprungligen postat av BengtO
    Har Monosolenium och en annan av samma typ. Den är mycket mindre och växer inte på samma sätt. Ser ut som tunna gröna genomskinliga buckliga plastband, "tång". Denna trivs bäst i riktigt sura burkar med torvbotten, och växer lätt fast på rötter. Nån som har en aning vad det kan vara?
    Förövrigt har Janne på Södermalms... dessa plus ytterligare ett antal roliga mossor. Vad för arter han har är lite oklart men iallafall weeping, christmas, spiky och stringy. Tillgången varierar.
    Süsserwassertang, eller mini pellia kan de vara nån av dom?

Citat Ursprungligen postat av landstrykeren
    Citat Ursprungligen postat av BengtO
    Süsserwassertang, eller mini pellia kan de vara nån av dom?
    Nja, har bara sett dessa på bild. Den jag har växer liksom uppåt , tunna gröna band.

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Om de är millimetertunna "band" så kanske det är Riccia fluitans.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Ser inte bilderna
    Av Miliimli i forum RedBee
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 11:18
  2. Vilken värme vilken värme.. herregud.
    Av Majki01 i forum Off topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 10:54
  3. Gillar räkor syrestenar?
    Av mollsan i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 11:36
  4. Vilken mossa?
    Av Boki i forum Mossor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 23:19
  5. Vad gillar körsbärsräkor