+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 38

Ämne: Mitt Röda Sakura Co2 Nano kar

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Mitt Röda Sakura Co2 Nano kar

Fick tag på ett billigt AquaEl kar utan lock och riktigt skitigt för 100 SEK

Beslutade mig för att starta upp ett renodlat växt och räkkar för körsbärs sakuror.
    Till det kopplas ett CO2 system anpassat för Soda Stream flaskor. Det är första gången jag gör detta och tänkte dela med mig utav min resa från start till mål.

Beställde även ett nano skåp från PWSS som Aqua EL har. Trots ivrigt sökande på nätet lyckades jag inte hitta något annat som kunde passa.
    Hahaha…skåpet kostade 10ggr så mycket som själva karet...men trots det glad att jag lyckades hitta det
    Måste också passa på och tacka Suss från PWSS för en riktig bra service.

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-04-22 klockan 22:01.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Som substrat köpte jag Dennerle’s Black Sulawesi samt under sanden deras Deponit mix för bättre växt tillväxt. Jag blev avrådd att inte köpa deras mix då den inte skulle fungera så bra med räkor. På Dennerle’s egna hemsida rekommenderas den varm för att användas i bl.a räkkar. Jag googlade runt och kunde inte heller hitta inte någon annan negativt kommentar att köra Deponit mixen under Sulawesi substratet. Jag tackar trots allt för varningen.

Det är dyrare att köpa Dennerle’s substrate samt mix om man jämför med tex: med ECS substratet. Men jag var är helt inne på att ha svart sand till min röda sakuror. Tycker Dennerle’s är himla snygg Att den inte är aktiv gör också att jag slipper att byta om ett år. Perfekt!

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-08-17 klockan 21:03.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Satt uppe föregående natt och började lite med inredningen. Insåg ganska snabbt att scapa ett kar tar mycket längre tid än vad man tror speciellt om man vill fästa mossa med fiskelina på en rot…pill i pill

03:30 i med vattenberedning medel Happy Life och kraschlanda i direkt efter i sängen. Kollade Ph värdet…aj då 8.0….i med 3 eklöv size small….nu i säng.
    PS. Scapen är inte klar kommer bli en hel del förändringar innan det är klart

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-04-22 klockan 23:42.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Ska bli kul att följa!

6. Like Red Joker gillade inlägget.
    Superräka Brigittes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Black crystal
    Red crystal
    Caridina gracilirostris
    Rödnosräka
    Körsbärsräkor
    Gula körsbärsräkor
    Blåa tigerräkor

Mina snäckor

Äppelsnäcka
    Svart hornsnäcka Faunus
    Zebrasnäckor
    Red onion
    Posthornssnäckor

Lycka till! jag kommer också att följa ditt projekt.

8. Like Red Joker gillade inlägget.
    Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad är det för vita stenar i karet?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

10. Like Red Joker gillade inlägget.
    Räkyngel
    Reg.datum
    okt 2013
    Län
    Västmanland

Mina räkor

PRL
    Golden
    King Kong
    Tangerine Tiger
    Ultra Blå Rili
    Neocaridina palmata
    Red Sakura
    Körsbärsräkor
    Gul körsbär
    Blue Pearl

Mina snäckor

Sulawesisk elefantsnäcka
    Tylomelania gul
    Tylomelania poso

Kul projekt, startade själv med ett 30 liters Nano. Numera vandrar det Sakuror i 65 liter Nano från Frischer (Aquaristic.net) + Blue Pearl och Crystal i nr 2 65 liter Frischer. Urvalsodlar även de dåligt färgade Sakurorna i 15 liters akvarium. Det jag vill säga med det är att ett projekt även föder nästa

12. Like Red Joker gillade inlägget.
    Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Vad är det för vita stenar i karet?
    Hej Peckoltia,

dom vita stena tror jag är någon typ av vit quarts. Dom är plockade utav min son och mig från en strand i Ecuador under vår 6 veckors surf trip i vintras.
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-05-05 klockan 22:28.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Hellstrum Visa inlägg
    Kul projekt, startade själv med ett 30 liters Nano. Numera vandrar det Sakuror i 65 liter Nano från Frischer (Aquaristic.net) + Blue Pearl och Crystal i nr 2 65 liter Frischer. Urvalsodlar även de dåligt färgade Sakurorna i 15 liters akvarium. Det jag vill säga med det är att ett projekt även föder nästa
    Jag gick visst åt andra hållet

Började med ett 65l (som jag har kvar) men ville göra ett mer seriöst kar med enbart fin räkor i.
    Hade akvarium som liten ett 150l & 750l, Intresset vaknade till liv igen när min lille grabb fick ta över 65l karet från min mammas granne
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-05-05 klockan 23:47.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Det tog ganska lång tid innan "diset" lade sig akvariet.

Dag 3: Jag fyllde filtret med uppstart bakterier sen lade jag i några få shrimp pellets så att bakterierna skulle ha något att käka av...
    Efter ca: 1 vecka: flyttade 2 guppys och 1 nerite snäcka in som skall få gå igång karet.
    Dag 10: Vattnet klarnade upp. Nitiriten NO2 stabiliserade sig på 0,5 så nu väntar jag på Nitrit bakterierna skall etablera sig och drar ner NO2 ytterligare.

Även om jag är ganska nöjd med AquaEl's pump "Pat Mini"(uppe till hö. i karet) som är väldigt tyst så känns filter mediet litet(verkar större på bild än i verkligheten). Det känns som att karet alldeles för lätt kan bli utsatt för svängningar i biocyckeln tex: när den lilla svampen skall rengöras. Mitt substrat är ju ganska tätt också 07-1,2mm vilket gör att jag är osäker hur effektivt det kommer fungera som en del utav biofiltret. Jag fick med mig en extra pump också AquaEl "FAN-1 plus" med en del som fattas. Den har jag bestämt mig för att bygga om till ett Nano helcyckel filter ammoniak->Nitrit->Nitrat->Nitrit/kvävgas.....återkommer inom kort med detta...

Ps. Scapen är långt ifrån klar. Stenarna som är i just nu är enbart med för att trycka ner roten. Jag sitter och klurar på 2 olika C02 system med Ph controller ett från en svensk samt engelskt återförsäljare. Tanken är att ha HC som täcker större delen av botten bif. en skiss på hur jag har tänkt mig

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-09-07 klockan 16:37.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Har lite svårt att bestämma mig för vilken system jag skall använda mig utav.
    Om ni har någon erfarenhet från något utav dessa system får ni väldigt gärna posta det här eller skicka mig ett PM.

Det svenska
    http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html
    Kikar då på "Complete KIT !"

samt det det engelska
    http://www.co2supermarket.co.uk
    Det kompletta systemet men Ph controller och Soda stream adapter.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Jag avvaktar lite med CO2 systemet då Ph kontrollerna hade tagit slut och dom har beställt nya. Allt lutar mot att jag kommer att ta den engelska leverantören. Jag har letat en hel del på nätet men inte inte hittat något som slår denna sida som det verkar när det gäller både pris & kvalité.

Istället börjar jag lägga upp bilderna på mitt lilla modifierade Nano filter som jag blivit mycket nöjd med ....

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

Tanken är att ha en Nano pump som klarar av hela nitrifikationsprocessen & denitrifikationen på ett effektivare och även stabilare sätt för biotopen i det lilla karet.

Detta är allt man behöver för att starta igång...
    • En bit plaströr
    • Silicone
    • 1st pump att modda
    Se bara till att ovanstående är anpassat för akvariebruk

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-05-19 klockan 22:00.

Räkyngel
    Reg.datum
    maj 2013
    Län
    Västra Götaland

....förborra botten på pumpen för att förbereda hålet där plast slangen skall sitta...

använd sedan bara en mattkniv för att enkelt få till hålet.

Jämna sedan bara till hålet så att slangen sluter tätt runt kanterna...

Bifogade bilder
    Senast redigerad av Red Joker den 2014-05-19 klockan 21:10.

Räka Bromans avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Län
    Jönköping

Du måste förklara varför du bygger om denna pump för jag förstår inte. Filtermassan i det filtret räcker gott och väl för ett akvarium på 20-30l.

Ta bara bort plastskalet som du har borrat i så är det även räksäkert.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg