+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Medlet No Planaria!

Räka Bromans avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Län
    Jönköping

Medlet No Planaria!

Tänkte bara kolla om någon har haft samma erfarenhet som jag.

Jag har använt medlet No Planaria i tre akvarier vid tre olika tillfällen.
    Alla tre gångerna så har jag doserat halv dos för att jag inte har erfarenhet av produkten.
    Varje gång så har räkor börjat dö några dagar efter medicineringen. Inte många, men några.
    Dom första två gångerna så tänkte jag att det kan ha varit tillfälligheter. Men nu hände det en tredje gång i mitt 20l med blå tigrar och naturligtvis så är det mina mest blå och finaste räkor som har dött :p

Påverkar detta medlet filterbakterierna eller något annat i akvariet som jag har missat. Och är det någon mer som har råkat ut för samma sak?
    Annars så har alla mina snäckor överlevt och jag har blivit av med planarier i två fall av tre. Så där är jag nöjd

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har använt det och det har inte hänt något med räkorna.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red PRL
    Blue Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anentome helena
    Malaysiska sandsnäckor
    Rosa Posthornssnäckor

Medaljer

Ett sätt som det kan skada på är att det blir död materia som ligger och förpestar vattnet.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja döda pålanarier om det är mycket ja men det är inte medlet som dödar det är planarierna
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Också viktigt att man blandar det i vatten och sedan slår i akvariet och inte i karet direkt.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Bromans avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Län
    Jönköping

Jag har haft stenkoll på vattnet så dåliga vattenvärden har det inte varit.
    Har även blandat i vatten innan det åkt ner i akvarier.

Blir inte klok på det här :p

Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grön, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Jag snattar tråden lite - jag behöver hjälp :S

Upptäckte att jag har planarier idag och blev lite halvt hysterisk... Jag har en löjlig men j****g fobi mot larver och parasiter så jag blev über-äcklad.

Vet inte vilken lösning jag ska tillämpa - är rädd för att köra No-Planaria eftersom jag har Otocinclus-yngel i karet som jag så gärna vill ska överleva - kan medlet ta död på dem? Huruvida räkor klarar det tycks ju folk ha blandade erfarenheter av men det får jag väl chansa med, det är Otocinclus-ynglen jag är rädd om. Men om det nu förstör vattenkvaliteten kan det vara lite lurigt eftersom jag måste vara försiktig även med vattenbyten nu när jag har nästintill osynliga små yngel.
    Men om jag låter kräken föröka sig så exploderar kanske beståndet? Att släppa in firrar som kan äta dem känns väl inte direkt som en jättebra idé när det även finns annat att festa på för fiskarna... :S

En fälla då - finns det risk att Oto-bebisarna tar sig in där och stryker med de också? :S

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Kör fällan i ditt fall, jag tror inte ottosorna är intresserade av att gå in i fällan, men ha lite koll så klart. Jag vet inte hur No-planaria påverkar dina malyngel. Enklast är väl egentligen att plocka upp några yngel i egen burk och dosera No planaria i den
    There be shrimp!

10. Thanks Bambikill tackade för inlägget.
    Räka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snäckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grön, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Tack för svar, ja det känns som om att jag är rädd att chansa. Än så länge än ynglen pyttesmå och omöjliga att fånga men det vore vansinnigt kul att få dem att överleva eftersom det är så ovanligt.

Det verkar inte vara jättestora mängder planarier men vad vet jag, majoriteten kanske är mikroskopiska än så länge.
    Får testa en fälla...

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg