+ Svara p mne
Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 1 2
Resultat 16 till 23 av 23

mne: Mossa + vxt p samma rot? Mossa p sten?

Superrka Mithroths avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ln
    Skne
    Inlgg
    473

Mina rkor

Crystal Red
    Amano

Mina snckor

Malaysiska sandsnckor
    Rosa Posthornssnckor

Medaljer

En metod r att hacka mossan fint , blanda ut den med lite vatten och sedan pensla p en rot eller sten. Fremlet placeras sedan i en plastbalja eller dylikt, med lock. I botten p baljan hller du nn cm vatten och stoppar ner en syresten kopplad till en luftpump. D fr du en fuktig milj med god ventilation dr mossan trivs. Sen r det bara att vnta tills den vxer fast. Det tar ett tag men blir ocks mycket bttre.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Citat Ursprungligen postat av Mithroth Visa inlgg
    En metod r att hacka mossan fint , blanda ut den med lite vatten och sedan pensla p en rot eller sten. Fremlet placeras sedan i en plastbalja eller dylikt, med lock. I botten p baljan hller du nn cm vatten och stoppar ner en syresten kopplad till en luftpump. D fr du en fuktig milj med god ventilation dr mossan trivs. Sen r det bara att vnta tills den vxer fast. Det tar ett tag men blir ocks mycket bttre.
    Det lt avancerat men intressant - ska ta och testa med ngon sten ngon gng fr att se hur det blir Tack fr tipset!

Guldrka deearhunters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    500

Mina rkor

Bee: CB, CR, BT (light, blue, deep)
    T, TT, KK, RR, WR, BSP, P
    R1 mischlingar, SW/G
    Krsbr: rda, gula, "ghost" rili, natur, mixcolor
    Andra: Amano

Om jag vill ha en moss- s tynger jag ned mossan med en liten sten efter ett tag s vxer den fast i soilen (akadama)
    sen kan stenen plockas bort. Efter ansning med sax lite d och d s blir det en st liten mosskulle som gr att flytta.
    Mina fiskar: Galaxy rasboror (ca 60 st), guld ancistrusar (10-15st vuxna 100 tals yngel) vanliga ancistrusar (7)
    Corydoras aenaeus, C. paleatus, Guppy hanarna byter frg frn orange till gul, Guldfiskar.

Superrka
    Reg.datum
    aug 2012
    Ln
    vstra gtalands ln
    Inlgg
    313

Mina rkor

CB.
    CR.

Mina snckor

posthorn bruna.leopard.. sandsnckor

riccia brukar ja stta p skiffer .. o mycke fiskelina .. s vxer de fint o sitter fast

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    Tack alla fr bra tips

Tack fr tipset med Riccian dr ocks p slutet, det r den jag blir vansinnig p, den delar sig bara... :S
    Men jag ska testa att surra fast den som ini h*e s kanske den stannar p rtt stlle

Min bror klckte idn med att anvnda mesh frn en glest vvd tvttpse (sdan man tvttar bh;ar med i maskin) som nt fr mossor som tenderar att spridas, fr att f dem att vxa fast bra. Sett att man anvnder nt men inte riktigt vetat var man ska f tag i lmpligt sdant. Men det borde vl funka? Materialet r ren polyester, det br vl inte vara farligt p ngot stt eftersom ven nylonstrumpor r gjorda av det och det anvnds som filterskydd av vissa, nr de har rklingar. Det knns som om det kunde vara en lmplig metod fr mossor som tenderar att dela sig, som Riccian tex.

Rkyngel
    Reg.datum
    nov 2013
    Ln
    lvsborg
    Inlgg
    80

Mina rkor

Blue jelly
    Blueberry tiger (oe) Tysk import
    Royal Blue Tiger OE Tysk import
    Depp blue tiger (oe)
    Krsbr
    Red Sakura
    Tiger

Mina snckor

Malaysisk sandsncka vita & svarta

Ser inte varfr det inte skulle gra de. Jag gjorde en dubbelpse frn en nyinkpt bh-pse till extra biomedia, den hller n.

8. Thanks Bambikill tackade fr inlgget.
    Like Bambikill gillade inlgget.
    Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Vad bra - d funkar det nog

Infrskaffat lavasten som slogs snder till lagom bitar, en lavagrotta som r alldeles fr stor fr att passa i karet jag tnkte ha den i (hur tnkte jag?) och ngra snygga Redmoor-rtter. (Farvl j*a nedskrpande Mangrove).

Tack fr tips och rd, alla ni som svarat

Rkyngel
    Reg.datum
    nov 2013
    Ln
    lvsborg
    Inlgg
    80

Mina rkor

Blue jelly
    Blueberry tiger (oe) Tysk import
    Royal Blue Tiger OE Tysk import
    Depp blue tiger (oe)
    Krsbr
    Red Sakura
    Tiger

Mina snckor

Malaysisk sandsncka vita & svarta

Det kan bildas en genomskinlig"slemmig yta" p Redmoor i brjan. Det r inget skadligt fr djuren i karet, det kan se riktigt illa ut om man strre rtter. De flesta rtter brukar lcka ut i brjan d de inte torkat riktigt. Brjar det vxa ngot vitt p den, r det troligen svamp, vilket rkor lskar. den r inte heller ngot skadligt utan vanligt sporer som finns verallt.

Det dr med att komma hem med ngot man inte alls tnks sig, har de flesta av oss gjort . Pm:a en bild p grottan och vad du vill ha fr den, om du inte kan lmna tillbaka....

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg