Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

mne: Mossa + vxt p samma rot? Mossa p sten?

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Red Sakura, Orange Sakura

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple

Mossa + vxt p samma rot? Mossa p sten?

Sitter och funderar lite hr -
    fick precis hem en jtteladdning med vxter och mossor av deearhunter - TACK! - och inser hr att jag har lite ont om rtter att binda dem p om jag inte ska binda fr mnga p samma rtter - vilket jag r lite avig till eftersom jag vill kunna utvrdera mossorna. Ett par sorter r ju bara fint att blanda men det blir bara plottrigt om jag stter fr mnga p samma.
    Har inte haft annat n javamossa och ngon oidentifierbar en som smulades snder, frr, s har lite dlig koll p alla vriga sorter - s jag tnkte att mossexperterna fr hjlpa mig lite hr.
    Har inget sdant dr fiffigt mossnt s fr gra p det hederliga gamla sttet - binda.
    Jag tnkte att det skert finns mnga smarta tips om jag frgar direkt p forumet - det fanns inte s mycket tid att frga ut deearhunter om alla mossor eftersom malarna brjade koka i den tropiska vrmen i Helsingborg :S

* Jag har en del stenar men har aldrig testat att binda mossa p dem - det knns som att de borde sitta rtt dligt?
    Vad tycker ni? Ngon mossa som fster smre eller bttre p sten?

* Har en del vxter med rotstock som behver bindas p rtter (nstan alla sitter redan p rtter) - har haft lite javamossa p dem innan men det mesta lossnade och flt bort. Finns det risk att mossan tar ver och "kvver" vxternas rtter?
    Ngon jag br passa mig fr i det sammanhanget?

Hur br jag stta de respektive mossorna fr bsta tillvxt?

Hel hg av dem...

* Monosolenium tenerum
    * Flame
    * Stringy
    * Spiky
    * Riccia
    * Utricularia gibba

Sen har jag ven lite, lite Weeping moss och Fissidens fontanus.
    Speciellt Fissidens ser svrbunden ut, den r ju s tunn och sprd...

Min fula javamossa funderar jag p att slnga helt... den r lite gulnad och spretig och ser allmnt skabbig ut...

De ska delas upp p tre kar som jag ska rumstera om nu i samband med stora mngder nya vxter;

* Ett litet 48-liters med insyn runt hela, dr jag kommer att stta en ny Redmoor-rot med vidd nedt, i mitten. Den hade jag tnkt kl med mossor och ngra sm rotstockvxter. Massor av tunna fina grenar, kan nog se trevligt ut nr det r klart om jag fr till vxterna bra. Invnare r rkor, malar (med tanke p dem fr jag nog ha en liten rot med mer fibrer ocks, under den hgbenta Redmoor-roten, de r ju s slta), Kuhlii, Prlrasbora och smsnckor.

* Ett 60-liters som r inrett mer "platt" med vxter i olika hjder plus rtter med rotstocksvxter. Mossbollar. Invnare so far r malar och strre snckor men ska ha i rkor ocks s smningom. Lite "klassiskt" trkakvarium.

* Ett 160-liters med Axolotl - olika ljusomrden - frn skarpt ljus till skugga. Ganska ttt planterat med hga vxter, ngra rtter. Mossbollar. De kan rumstera om vldigt med vxterna s de som r dr inne fr nog vara sdana som "hller ihop" rtt bra och tl lite tuffa tag nr odjuren r dr och river och bkar. Dr vill jag ha snabbvxande arter som breder ut sig bra. Tanken r att efterlikna deras naturliga biotop litegrann - ttvuxet och kanalbottenliknande.
    Senast redigerad av Bambikill den 2014-07-09 klockan 17:43. Anledning: Tillgg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Fiskar: Ancistrus - normal, guldalbino, super rot, Chromobotia macracanthus, Corydoras panda, Danio margaritatus, Otocinclus vittatus, Pangio kuhlii, Peckoltia sp. L015, Puntius tetrazona var. grn, Trichogaster microlepis, Xiphophorus helleri var. Pineapple
    54 som kollat men ingen som har ngra tips...?

Rkyngel
    Reg.datum
    nov 2013
    Ln
    lvsborg
    Inlgg
    80

Mina rkor

Blue jelly
    Blueberry tiger (oe) Tysk import
    Royal Blue Tiger OE Tysk import
    Depp blue tiger (oe)
    Krsbr
    Red Sakura
    Tiger

Mina snckor

Malaysisk sandsncka vita & svarta

Lavasten har funkat bst fr mig. Har ven andra typer av sten som r mindre bra till ok.

Loctite super clue (finns p ex ica), r vad jag anvnder. En liten tunn droppe/per lim stlle och p med ex mossa, som fr torka i en minut drefter. Sklj av med lite kallt vatten innan du lgger i karet. Fr du synlig vitt lim flck, har du haft fr brttom och anvnt fr mycket lim. Ju tjockare lim punkt, lngre torktid fr helhetens skull.

Limmet r giftigt i flytande form, dock inte i torr form. Nr mossan vxt till sig, brukar jag bara repa av den vilket blir runt 0,5dl - 1 dl nyplockad mossa. Jag planterar glest och f skott per stlle, sedan klipper jag ner den typ 2 ggr, efter det s, blir den tjock och fin.

Javamossa, slng skiten, e mitt rd.

Rkrom Chokladbiskvis avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    26

Mina rkor

Krsbr, Crystal Red

Mina snckor

Posthorn, MTS

Jag ville dlja det fula plastrret till filterintaget, och jag hade lst om mossvggar. Jag tog baksidan p ett blisterpack, klippte till lmplig storlek, vrmde och formade och gjorde en massa hl ver hela ytan med en hltng. Sedan fltade jag in revor av javamossa genom hlen med en virkkrok.

Rkorna lskar det. De kryper bde utanp och inuti. Cylindern r ppen p baksidan s de hittar ltt ut igen.

Shr ser det ut efter ca 2 veckor. Om jag gr om det ngon gng skulle jag stta fler hl lngre ut, och kanske frska vika ngra revor ver kanterna ocks.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Rkyngel
    Reg.datum
    nov 2013
    Ln
    lvsborg
    Inlgg
    80

Mina rkor

Blue jelly
    Depp blue tiger (oe)
    Krsbr
    Red Sakura
    Tiger

Mina snckor

Smart id, tnkte sjlv frst gra en spalj av bambu fr den inbyggda juvel ldan som sitter kvar och som funkar som frfilter till mitt externa Fluval 406. Kanske skall mixa och sno din ide hr

Superrka
    Reg.datum
    aug 2012
    Ln
    vstra gtalands ln
    Inlgg
    313

Mina rkor

CB.
    CR.

Mina snckor

posthorn bruna.leopard.. sandsnckor

Jag tycker javamossa e fint .. bara man har kontroll p den s de ej blir fr lnga sprt vill sga .. ltt vxt o fin frg p den

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Dinux Visa inlgg
    Lavasten har funkat bst fr mig. Har ven andra typer av sten som r mindre bra till ok.

Loctite super clue (finns p ex ica), r vad jag anvnder. En liten tunn droppe/per lim stlle och p med ex mossa, som fr torka i en minut drefter. Sklj av med lite kallt vatten innan du lgger i karet. Fr du synlig vitt lim flck, har du haft fr brttom och anvnt fr mycket lim. Ju tjockare lim punkt, lngre torktid fr helhetens skull.

Limmet r giftigt i flytande form, dock inte i torr form. Nr mossan vxt till sig, brukar jag bara repa av den vilket blir runt 0,5dl - 1 dl nyplockad mossa. Jag planterar glest och f skott per stlle, sedan klipper jag ner den typ 2 ggr, efter det s, blir den tjock och fin.

Javamossa, slng skiten, e mitt rd.
    Hmm - ja jag har sett att ngon nmnt superlim p andra stllen - jag antar att det bara r s inpluggat i ens skalle hur lskigt och giftigt det r, du borde vl veta om du testat med rkor frr
    Kanske testar med en liten sten i ett kar (fr lite skraj r jag nd). Lavasten var ett bra tips - jag visste knappt hur det sg ut men kpte en perfekt liten urborrad en idag, som en grotta. Jag ser vad du menar med att mossa fster riktigt bra p det. Tack fr tipset

Ngon speciellt anledning till varfr du ogillar Javamossa?
    Jag tycker att den r ful, nu nr jag upptckt alla andra mossor som r tio gnger snyggare

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Chokladbiskvi Visa inlgg
    Jag ville dlja det fula plastrret till filterintaget, och jag hade lst om mossvggar. Jag tog baksidan p ett blisterpack, klippte till lmplig storlek, vrmde och formade och gjorde en massa hl ver hela ytan med en hltng. Sedan fltade jag in revor av javamossa genom hlen med en virkkrok.

Rkorna lskar det. De kryper bde utanp och inuti. Cylindern r ppen p baksidan s de hittar ltt ut igen.

Shr ser det ut efter ca 2 veckor. Om jag gr om det ngon gng skulle jag stta fler hl lngre ut, och kanske frska vika ngra revor ver kanterna ocks.
    Det var onekligen fiffigt Jag har dolt filtret rtt bra i ett kar, det syns inte i ett annat p grund av dess placering och vinkeln man ser karet ur - terstr det sista lilla karet men det har jag (i alla fall fr nrvarande) p skrivbordet och d ser jag det bara frn ett hll, och mittprydnaden som ska in kommer att skymma det hrnet

Men jag tnker ta tillvara p idn, den var smart! Vad menar du med blisterpack? Jag tnker p hrdplasten till medicinkartor men det r vl knappast det du menar? Tnker du p typ plasten till en... tex batterifrpackning?

Rkyngel
    Reg.datum
    nov 2013
    Ln
    lvsborg
    Inlgg
    80

Mina rkor

Blue jelly
    Depp blue tiger (oe)
    Krsbr
    Red Sakura
    Tiger

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Bambikill Visa inlgg
    Tack fr tipset

Ngon speciellt anledning till varfr du ogillar Javamossa?
    Jag tycker att den r ful, nu nr jag upptckt alla andra mossor som r tio gnger snyggare
    Varsgod. Det r bra att du ifrgastter rimligheten i metoder, du kan anvnda grn bomullstrd med.. Den frsvinner sjlv efter en tid. ven hr kan ju frgen vara "giftig" som man inte helt skert kan avgra i affren.

N r, jag gillar all mossa dock inte om den har ”gulnat” och r allmnt sunkig d ker den hellre ut. Hojta till om du behver mer weeping moss, den har jag mycket av just nu.
    Senast redigerad av Dinux den 2014-07-11 klockan 19:35.

Rkrom Chokladbiskvis avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    26

Mina rkor

Krsbr, Crystal Red

Mina snckor

Posthorn, MTS

Citat Ursprungligen postat av Bambikill Visa inlgg
    Det var onekligen fiffigt Jag har dolt filtret rtt bra i ett kar, det syns inte i ett annat p grund av dess placering och vinkeln man ser karet ur - terstr det sista lilla karet men det har jag (i alla fall fr nrvarande) p skrivbordet och d ser jag det bara frn ett hll, och mittprydnaden som ska in kommer att skymma det hrnet

Men jag tnker ta tillvara p idn, den var smart! Vad menar du med blisterpack? Jag tnker p hrdplasten till medicinkartor men det r vl knappast det du menar? Tnker du p typ plasten till en... tex batterifrpackning?
    Nej, inte medicinkartor . Den var en tom frpackning frn NetOnNet, jag tror det hade varit ett rengrings-kit fr LCD-skrmar i den. Plasten var ganska stadig. Den blev lite mjlkig och deformerad nr jag vrmde p den, men frn brjan var den helt klar.

Superrka matsvins avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    352
    Blogginlgg
    21

Mina rkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Rainbow
    Krsbr
    Sakura
    Rili

Mina snckor

Posthorn... Physa... Gulaktiga sm sta dammsnckor ... INGA PPLEN! Numera ven malaysisk sandsncka...

Mina krabbor

Inga. Men jag har Hyalella azteca.
    Jag brukar anvnda kolsten och fiskelina....

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Chokladbiskvi Visa inlgg
    Nej, inte medicinkartor . Den var en tom frpackning frn NetOnNet, jag tror det hade varit ett rengrings-kit fr LCD-skrmar i den. Plasten var ganska stadig. Den blev lite mjlkig och deformerad nr jag vrmde p den, men frn brjan var den helt klar.
    Ahaa... ja jag funderade p om det var det du menade men var inte sker

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av matsvin Visa inlgg
    Jag brukar anvnda kolsten och fiskelina....
    Jo jag har anvnt fiskelina till vxter men det blev s knligt med mossa som inte riktigt hll ihop s bra :S
    (Slutade med finska svordomar och mossa verallt dr jag kastade den i mitt vredesutbrott )
    Anvnde sytrd igr kvll fr ngra temporra bindningar och lyckades f fast lite p en sten men tror att jag skja flytta den igen... kpte lavasten idag s ska frska f till det p den istllet.

Jag vet inte riktigt vilket sten kolsten r - ska googla

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Hur fr jag fast Riccia????? Eller ska jag bara ha den lst som flytande? Blir tokig! Den bara faller snder vad jag n frsker gra med den...
    GAH!

Rka Bambikills avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ln
    Skne
    Inlgg
    175
    Blogginlgg
    2

Mina rkor

Mina snckor

Anentome helena,
    Melanoides tuberculatus,
    Neritina natalensis,
    Planorbarius corneus,
    Pomacea diffusa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Dinux Visa inlgg
    Varsgod. Det r bra att du ifrgastter rimligheten i metoder, du kan anvnda grn bomullstrd med.. Den frsvinner sjlv efter en tid. ven hr kan ju frgen vara "giftig" som man inte helt skert kan avgra i affren.

N r, jag gillar all mossa dock inte om den har gulnat och r allmnt sunkig d ker den hellre ut. Hojta till om du behver mer weeping moss, den har jag mycket av just nu.
    Det behvs! Vad ska du ha fr den?

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •