Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: HJÄLP! AKUT! Vita prick...

HJÄLP! AKUT! Vita prick...

Jag har insett baksidan av att ha Praktbotia... tempen dippade, det var lite stress i veckan och ta-fucking-dah -
    jag har flera vackert vitprickiga Botia... (antagligen kom väl den ovälkomna gästen med mitt gäng tigerbarber som jag införskaffade i onsdags). Tycker mig kunna ana enstaka prickar på några fiskar till.

Akut hjälp! Har ingen att fråga eftersom jag inte känner någon som åkt på skiten - har Ektomor hemma och det står hur man behandlar, so far so good - men det står inte om man bör upprepa behandlingen eller bara köra en gång...?
    När jag googlar runt säger vissa upp till fyra gånger, på vissa ställen står det att man ska behandla i flera veckor - men hur vet jag om jag bör/behöver göra det? Och hur ofta ska behandlingarna ske i så fall om jag använder Ektomor?

* Tycker ni att Ektomor är sämre än andra behandlingar? Läser på allt vad jag kan här men det känns som om alla har olika åsikter om vilket som funkar bäst. Det som verkar vara starkast rekommenderat är salt plus höjd temp. Bland medicinerna tycks Protozin anses bäst, kanske logiskt - den tycks vara specifikt framtagen för att behandla Protozoer.
    Vad har funkat bäst för er?

* Om jag skulle använda salt - det finns olika bud om lämpligheten med att använda vanligt bordssalt, jodfritt bordssalt, havssalt eller köra på riktigt akvariesalt. Det sista alternativet kan väl dock vara säkrast om man inte vill chansa.
    Malar kan vara känsliga för salt tydligen - vad har ni för erfarenheter av det?
    Vissa källor anger även att Praktbotia ska vara känsliga för salt, andra har saltbehandlat även kar med Praktbotia - åsikter om det?

Finns inga räkor i karet, endast mindre stim av fisk. (Praktbotia, Tigerbarber, Svärdbärare, Ancistrus och Månskensgurami).
    Senast redigerad av Bambikill den 2014-08-04 klockan 00:11.
    Språkpolisen §14.2: Det heter "HÅV". Med "Å".

2. # ADS
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Håll reda på ditt språk när du skriver här då det finns minderåriga, använd smilisarna som uttryck istället är du snäll.

Ektomor hjälper inte mot pricksjuka om du har fått det då det är mot svampinfektioner du behöver en medicin som tar pricksjuka typ som Easy Lifes Anti-Spott men det finns flera olika mediciner för det
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Enligt Ektomors innehållsförteckning ska den hjälpa mot Ichthyopthirius.
    Dock köpte jag vad som fanns tillgängligt i butik - Punktol. Det innehåller Malakitgrönt som tydligen ska vara effektivt mot svamp och protozoer.
    Får se om det hjälper. Annars får jag testa annat.
    Återigen - lärt mig min läxa angående karantän...
    Språkpolisen §14.2: Det heter "HÅV". Med "Å".

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •