Resultat 1 till 11 av 11

mne: Frvlla, ngkoka, torka eller bde och, frska vxter till rkor och snckor

Frvlla, ngkoka, torka eller bde och, frska vxter till rkor och snckor

Har brjat fixa lite godis till vintern fr mina rkor och snckor. Plockar in brnnsslor och torkar, en del frvller jag och sen torkar, blir hrligt grna d, men frstr att det tar bort en del nring o vitaminer i nsslorna. Nu frga, hur gr ni och vad plockar ni fr vxter till rkornas o snckornas vintergodis frrd

2. # ADS
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Jag plockar nsslor och eklv, jag torkar dem bara men eklven ker i en kastrull och hettas upp hastigt kokar inte, nsslorna lgger jag bara i som den r torkade och lter dem sjunka sjlva
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Jag plockar nsslor och eklv, jag torkar dem bara men eklven ker i en kastrull och hettas upp hastigt kokar inte, nsslorna lgger jag bara i som den r torkade och lter dem sjunka sjlva
    ..just de eklv, d blir det en burk eklv ox efter uppkok och torkning

..vad tror du om maskrosblad, kan man ge det? frska, uppkokad...gr dom att torka tro?
    Senast redigerad av stigsdotter den 2014-08-05 klockan 13:58.

Citat Ursprungligen postat av stigsdotter Visa inlgg

..vad tror du om maskrosblad, kan man ge det? frska, uppkokad...gr dom att torka tro?
    Jag har ingen aning om huruvida maskrosblad r bra fda fr rkor men fr snckor br det vara finfint. Har matat massor av olika djurslag med maskrosor och de r bde nyttiga och ofta uppskattade.
    De gr ypperligt att torka.
    Sprkpolisen 14.2: Det heter "HV". Med "".

Groblad br ocks fungera fint.

Citat Ursprungligen postat av stigsdotter Visa inlgg

De ter grna al, hassel, svartvinbrs blad, hallonblad med
    Skulle tro att det gr att ge maskrosblad med och ven kirskl
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

....det finns en hel del bra tbart ju , har varit lite feg fr jag inte vet vad som r ok eller rent av giftigt kanske. Nu r det till att formatera om sig till mariga de hex och fixa mnga glasburkar med bde det ena och det andra godiset...kan rent av bli en hx blandning ox

Hll lite pejl p fosforhalter bara
    Om det blir vldigt skev balans mellan fosfor och kalk blir det problem med skalen fr bde rkor och snckor.
    Det br inte vara svrt att googla fram info om fosforhalter

Men samtliga vxter som nmnts br vara okej. De r ok till de flesta reptiler s d br de antagligen funka i Kalcium/Fosfor-balans ven till rkor och snckor.

Citat Ursprungligen postat av Bambikill Visa inlgg
    Hll lite pejl p fosforhalter bara
    Om det blir vldigt skev balans mellan fosfor och kalk blir det problem med skalen fr bde rkor och snckor.
    Det br inte vara svrt att googla fram info om fosforhalter

Men samtliga vxter som nmnts br vara okej. De r ok till de flesta reptiler s d br de antagligen funka i Kalcium/Fosfor-balans ven till rkor och snckor.
    Ok, tack , bra att veta s man kollar upp sdant ox

Vad fosforet , jag har aldrig mrkt att det hnt ngot hr p mina rkor och snckor dom mr kanon
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Vad fosforet , jag har aldrig mrkt att det hnt ngot hr p mina rkor och snckor dom mr kanon
    Broccoli, spenat, klvxter och en hel del andra vxter r vldigt skadliga att ge fr mycket av - de innehller hga halter fosfor som kan ge urkalkning av alla kalciumbaserade organ ssom skelett och skal. Fosfor och kalcium samverkar s man mste f i sig en viss mngd fosfor fr att kunna bygga upp skelett och skal - Fosforn hjlper rtt och sltt kalciumet att bygga upp skelettvvnad/skalvvnad. Men om man fr i sig fr mycket fosfor urlakar den istllet skelettet/skalet.
    Detta gller fr alla levande djur som har skelett eller kalciumbaserade skal - inklusive mnniskan.
    Det r extra viktigt fr djur som skldpaddor och snckor d hela deras liv r beroende av ett starkt och funktionellt skal.

Jag har ftt upp reptiler frr - de flesta r vldigt knsliga i just denna balansen s jag har helt enkelt ftt lra mig.
    Likas rutfodrar jag mina (dgg)djur frn scratch s det r till att hlla koll p sdant hr nr man ska f smttingar att vxa bra och fint.
    Jag hade en Bltungad skink som fick allvarliga skelettdefekter i ryggen, en gng fr lnge sedan nr jag inte begrep bttre. Likas fick jag en kattunge med deformerad rygg (den fddes normal) fr att deras Ca/P-balans blev fel i kosten nr jag fortfarande lrde mig det hr med nringslra och behov.

Jag vet inte mycket om rkors nringsbehov men deras skal r ju kalciumbaserat s de br rimligtvis ha samma behov som vriga varelser som r beroende av en balans mellan de hr tv mineralerna.
    Fr snckor r det extremt viktigt.

Jag kan inte uttala mig om samtliga de vxterna men det borde vara vldigt enkelt att googla sig fram till huruvida de r lmliga som kk till snckor och rkor.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •